Rekorddemonstration i Tel Aviv

Kom hem sent inatt, ska upp och jobba nu (i Israel jobbar man som evtl bekant på söndagarna…), är fortfarande mest överväldigad av den otroliga energin på demon igår i Tel Aviv där runt 280 000 människor demonstrerade igår för social rättvisa, emot prishöjningar och inkomstskillnader, och har inte hunnit till det mer analyserande och reflekterande stadiet. Jag avser att skriva något mer sansat senare, förmodligen imorgon, och tack till er som kommenterade och ställde frågor till mina tidigare poster i ämnet – jag lovar att svara.

Men ibland får man bara först vara helt euforiskt lycklig ett tag och njuta av det. 300 000 demonstranter över hela landet, även i avkrokar. Så här såg det ut vid en korsning utanför Haifa i närheten av där jag bor:

…och så här (jo, där jag bor går det bra att demonstrera på arabiska också. Om jag läser rätt står det ”Tillsammans social rättvisa” på den arabiska skylten, och på den hebreisktextade skylten står det ”En hjärtekrossande regering”.

För bilder från demon i Tel Aviv, se Ynet eller (bättre) 972 magazine.

Eller kolla video, courtesy of Alessandro Di Maio 

Så här viktigt är detta (inte) i Sverige:

SvD DN

9 reaktioner till “Rekorddemonstration i Tel Aviv”

  1. Fantastiska människor i en mäktig demonstration och manifestation. Demokrati – folkets makt och förmåga att förändra, utan våld. Stort.

    Lite kul att i Haaretz läsa Avirama Golans ord: ”…protesters are not just naive sushi eaters”. Och nu ser vi ju också att Netanyahu inser att han inte bara kan fnysa åt de demonstrerande israelerna och tala om ”vågor av populism”, eller vad det nu var han sa.

    Men sen var det också kul att läsa den här Sayed Kashua, som i lättsam satirisk stil skrev: ”How can one take part in the demonstrations with a stroller that cost just NIS 1200?”

    Nu sitter inte jag här i Sverige och tror, i samklang med Netanyahus retorik, att det är bara är en bortskämd medelklass som är avundsjuk på de rika och som vill ha råd med en massa fina saker utöver vardagen. Tvärtom – jag har läst och hört och förstår att de för alltfler stadigt blir allt tuffare, att polariseringen mellan rika och fattiga ökar osv. Så jag är på demonstranternas sida – ett oreserverat stöd.
    Men samtidigt – de som demonstrerar är ju inte extremt fattiga från regelrätta slumområden. Med så många slagord och så mycket populisk retorik, inte minst från regeringen, är det svårt för en utomstående att få till de rätta perspektiven och proportionerna. Vad säger du?

  2. Detta betyder förmodligen ingenting för dig, men på svensk text-teve såg jag en notis där man bl a tog fasta på slagord av typen ”Folket vill störta regimen”, och ”Detta är Egypten”. Alltså, jag menar att det förstås mycket väl kan finnas människor som med eller utan ironisk humor uttrycker sig på ett drastiskt-populistiskt vis. Men svenska nyhetsbyråer och andra borde vara lite mer seriösa, tycker jag. Det handlar ju inte på något vis om att ”störta regimen”, i stil med Egypten, Libyen eller Syrien, eller har jag missat nåt? Det handlar väl om viktiga frågor och skarpa krav på genomgripande reformer, men klart innanför den rådande demokratins gränser, eller hur?

  3. Simon, leta efter mig på Facebook – Anna Veeder Israel – så kan vi diskutera mer där.

    Helt kort för jag är lite under press här: dina kommentarer är hemskt vettiga, och både Avirama Golan och Sayed Kashua har rätt i sina synpunkter…det är både och det här. Och ja, man planerar en demo 3 sept, finns på FB på hebreiska.

    Kände inte jordbävningen…jag sitter på jobbet och har en massa som måste bli färdigt och märkte ingenting 🙂

  4. Anna

    Jag vill bara säga att jag tycker att det är underbart, det som sker på israeliska gator. Jag önskar jag kunde delta. Och jag önskar palestinier över hela Gaza och Västbanken kunde se dessa nyheter med bättre ögon, och själva bli lite mer inspirerade till ändring.

  5. Jomaa, like 🙂 jag tror inte att palestinierna kommer att sitta tysta i evigheter de heller. De har också både inrikespolitiska och utrikespolitiska problem att relatera till. De tittar på TV från Egypten, Syrien och Israel precis som alla andra och drar sina egna slutsatser angående sina egna ledare. Vi får vänta och se.

  6. Hej Anna

    Det var länge sen. Jag har nyligen varit nere Gaza.

    I Gaza upplever jag att en stor del av folket har svalt Hamastabletten, i hoppet om ett bättre och mindre korrupt ledarskap, och en bättre framtid med fler mer hederliga ledare. Många har ”gått på den” såsom vi brukar säga här i väst. Tyvärr ser verkligheten inte särskilt mindre korrupt ut. Hamas trivs och nalkas för tillfället. Stödet har ökat i många delar av Gaza. Hamas jobbar skickligt med att hålla popularitetssiffror höga, och för att sprida rädsla mot någon slags opposition. Korruptionen är fullt igång som innan (som när Fateh höll i spakarna), om inte mer nu, fast under större tabu. Skillnaden är bara tystnaden. Tunnlarna är igång, och Hamas stödjer och är aktiva inom dessa projekt (och tjänar stora pengar på dessa). Även in och utflödet av människor via tunnlarna. Det är inte konstigt! Har du sett gränsövergången till Egypten? Förfärligt. Mer former av ”skatter” och andra former av kontroll kommer ske inom tunnelområdet men även inom andra fält. Den egyptiska muren hjälper inte så mycket. Tunnlarna skär igenom muren, eller gräver sig djupare.

    Problematiken är att folket går bakåt, under tiden. Allt större andel av de pengar som tidigare gick till skolor, sjukhus och den allmänna välfärden går nu till andra former av ”institutioner”. Att formen på utbildningen i många skolor ändras – går bakåt – medan generationstalen blivit och blir större för varje passerat år är inte goda tecken på en bättre framtid. Det är den största förlusten med Gazablockaden. Det är den riktiga verklighetens epidemi. Den sociala sfären har blivit alltmer religiös och intolerant gentemot minoriteter och folkgrupper. Allt mindre influens från omvärlden. Allt mindre rörlighet och allt mindre arbete. Alltmer hat och fördomar. Allt bredare klyftor. Jag upplever även att den unga delen av den palestinska befolkningen i Gaza har en mer cynisk attityd till ändring, och det är inte heller konstigt. Demonstrationer och intifador tidigare har inte varit till någon nytta. Och just nu flödar varorna in i Gaza via tunnlarna och mycket är jättebilligt i jämfört med Västbanken. Situationen när det gäller materiella ting är bra. Varför till ändring, frågar de?

    På samma gång går palestinierna bakåt på det mentala planet, medan Hamas högt uppsatta sitter på stolarna och tjänar pengar.

    Förmodligen är jag för cynisk, men vi håller på att förstöra vår framtid i lång tid framöver.
    Det är vad jag såg.

    Men.. för Voltaires skull och hans gamla ord.
    Som du säger; vi får vänta och se.

Kommentarer är stängda.