Där man spottar på kvinnor

Efter en rad incidenter där ultraortodoxa män attackerat och verbalt misshandlat kvinnor i bussar och på andra ställen har israeliska media den senaste veckan haft strålkastarna riktade mot fenomenet ”exkludering av kvinnor”. Tanya Rozenblit uppmanades av en ultraortodox man, och senare även av en polis, att flytta på sig till bakre delen av bussen eftersom mannen inte ville sitta bakom en kvinna, men vägrade och hamnade på förstasidorna. I fredags sände israeliska kanal 2 ett reportage från Beit Shemesh där en liten flicka från en nationalreligiös familj berättar att en grupp ultraortodoxa män spottat på och skrikit ”hora” efter henne då hon var på väg till skolan eftersom flickans kjol och tröja tydligen inte uppfyllde deras extrema krav på ”anständighet”, och sedan dess har israeliska media gått i spinn. Jag tror inte att jag  någonsin hört så många ultraortodoxa rabbiner – och kvinnor – i radion. Vilket kanske är synd, men samtidigt är det på tiden att den religiösa extremismen som frodas i städer som Beit Shemesh kommer upp på bordet, för det handlar inte på något sätt om attityder som håller sig inom gränserna för de ultraortodoxa kvarteren. För att uttrycka det som killen i slutet av reportaget: ”Hela Israel kommer att bli ultraortodoxt, och det är inget ni kan göra åt det”.

Reportaget kan ses i sin helhet på Youtube (engelsktextat). En mer lättläst textad version finns på 972 magazine.

Relationen mellan sekulära och religiösa (och mellan ultraortodoxa och nationalreligiösa) är främst en intern israelisk fråga som handlar om det israeliska samhällets karaktär och värderingar, där vissa vill ha en teokrati styrd enligt halakha och andra vill se ett demokratiskt rättssamhälle. Samtidigt så påverkar de här processerna även judar utomlands, som ofta får problem om de invandrar till Israel och tvingas betjäna sig av det israeliska rabbinatets institutioner som idag styrs av ultraortodoxa rabbiner – som själva inte använder sig av rabbinatets tjänster – och när någon nu förfärdigat en översättning till engelska så råder det inga tvivel om att det här reportaget kommer att ses även utanför Israel.

Det är viktigt att komma ihåg att extremisterna, precis som i länder med muslimsk majoritet, är en högljudd och våldsam minoritet som inte drar sig för hot och terror mot en mer moderat befolkning för att få igenom sina krav. Majoriteten av de ultraortodoxa är laglydiga och sansade människor som inte stöder extremism, och judendomen som religion är inte våldsammare än någon annan religion – enligt min åsikt avsevärt mycket mindre. Men just därför måste den tysta majoriteten och de framträdande rabbinerna visa ledarskap och inte låta diskriminerande och kränkande uttryck för kvinnohat sprida sig ostört.

Annonser

8 thoughts on “Där man spottar på kvinnor”

  1. offtopic
    Oroande signaler från Iran.
    Jag har aldrig trott på att USA är ett fredligt land. Om oljetransporterna stryps i sundet så börjar de riktiga problemen. Det enda hindret för ett krig just då skulle vara Obamas image av att vilja dra tillbaka trupper (och inte starta nya krig) och han har redan startat ett krig. Om Obama skulle dra ut i ett till krig skulle han framstå som en skojare på hemmaplan. Han behöver opinionen för att kunna göra något. Det har pågått en intressekonflikt mellan Israel och Obama när det gäller Iran, och den kommer fortsätta. Och kanske kommer det resultera i att USA officiellt sätt inte ger sig ut i krig (utan låter andra ta steget fram). Kompromiss för att nöja Israelhökarna.

    I den stunden är det bara gud som kommer veta vad som är vad, och vem som gör vad för vad/vem. Tro det eller ej. Men ett krig mot Iran skulle innebära en stor risk till öppet krig, där även vanliga israeler kommer drabbas. Ett sådant läge är inte bra för någon.

  2. Denna sortens fanatiker bör inte tillåtas visa sina hattolkningar mer än nazister får visa sina. Fanatiker, oavsett religion ska bara hållas kort. ”Alla” moderata i en religion säger att dylik handling inte är den religionen, att det inte finns något som helst stöd för dylik uppfattning, då ska inte heller åsikter/åtgärder om och mot dessa fullständigt vansinniga människor betraktas som ett ”angrepp” på religionen i sig som sker idag. Man ursäktar dessa och muslimska fanatiker med att de bara gör en ”tolkning” av religionen. Vad är det för skitsnack egentligen? Naturligtvis får man tolka vad man vill hur man vill, men varför ska just religiösa stollars tolkningar ha mer värde än t.ex. förintelseförnekarnas tolkningar av historien?

    Om denna insikt kunde komma till flera, skulle mycket av den sk ”islamofobin” och andra fobier försvinna mer eller mindre. Det är denna sortens stollar som avses i de olika ”fobierna” mer än utövare i allmänhet. Dessa tomtar tillåts representera fullt oskyldiga anhängare av en religion genom att de som behandlar fanatikerna som de ”nazister” de är, kallas för ”rasister” ”islamofober” och andra epitet.

  3. Minuspunkter för nazistreferenser, islamofobiassociationer och andra helt onödiga uttryck som inte har med posten att göra. Se detta gärna som info, inte som ett inlägg från humanisterna eller SD (jag sympatiserar inte med någon av dem).

  4. Jag tycker om muslimer och judar och orientaliska kristna och tycker att de har berikat svenskt kulturliv och samhälle, oavsett om de är religiösa eller om de bara ser det som en slags kulturell släktklenod. Jag tycker också om den etniska och religiösa blandningen här i Israel. Men det finns inget i judendomen som säger att kvinnor och män inte bör gå på samma trottoar eller sitta i samma buss, och absolut inget som säger att man ska spotta på en kvinna när hon klär sig på ett sätt som inte passar en. Därför måste man protestera mot grupper som tar sig friheten att diskriminera andra på religiösa grunder, vilket är exakt vad som händer i Israel idag. Jag är dock rätt pessimistisk angående resultaten.

  5. Jomaa

    ”…Obamas image av att vilja dra tillbaka trupper (och inte starta nya krig) och han har redan startat ett krig. ”

    Vilket krig??

Kommentarer inaktiverade.