Flashmob i Beit Shemesh

Regnet öser ner just nu och det är så blygrått ute att man inte ser skillnad på himmel och hav från mitt kontorsfönster i södra Haifa…så lite optimism så här på morgonen sitter inte helt fel. Ett gäng sekulära och religiösa kvinnor från Beit Shemesh gjorde i fredags en flashmob på torget för att protestera mot exkludering av kvinnor på allmän plats och lade upp på Youtube. Mer sånt.

Advertisements

12 thoughts on “Flashmob i Beit Shemesh”

  1. Flashmob, mycket bra, I like. Great girls – kul happening. Men genomslagskraften hade blivit större om någon också hade flashat brösten. Tänk inte på denna idé som sexfixering och chauvinism, utan som en vacker markering mot de som vill gömma undan kvinnorna. Vad säger du, Anna?

  2. Nej. Inte här och definitivt inte i Beit Shemesh. Hälften av de där kvinnorna är religiösa. Har du sett hur Prideparaden ser ut i Jerusalem? Det gör den inte mindre viktig eller effektiv (eller kontroversiell).

    1. Om Anna släpper igenom A-K:s kommentar, som riktar in sig på min perversa personlighet (till skillnad från min bröst-kommentar som handlade om politik och det israeliska samhället), så vore jag tacksam om min replik till fru Roth även tar sig igenon nålsögat:

      Om mina obsessiva och otaliga kommentar om bröst enligt din mening möjligen kan ha att göra med att jag inte blev ammad, så kan man undra om dina återkommande förhudskommentarer har att göra med specifika penisupplevelser som barn? 🙂

      Igen – vem är det i Israel som bestämmer hur kvinnorna ska vara och leva? Och är det inte en seger för en förnedrande kvinnosyn om de här flashmobbande kvinnorna inte ens vågar tänka tanken att en bröstflashning skulle kunna bidra till kampen mot exkluderingen av kvinnan i Israel? Min bröstreferens var seriöst menad. Vad är då poängen med att antyda att något slags barndomsstörning ligger bakom min kommentar?

  3. I Tel Aviv kanske, i ett religiöst område så innebär det att du omedelbart exkluderar typ 99% av kvinnorna – det uppfattas som vulgärt, sexistiskt och pornografiskt, inte som en legitim protest. Det vore korkat att göra något sådant om man vill ha en bred uppslutning kring de här frågorna.

  4. Vad som är vulgärt, sexistiskt och pornografiskt is in the eye of the beholder. Sen kan man fråga sig hur man bäst får ”bred uppslutning kring de här frågorna”. Den aktuella flashmobben är charmig, men tämligen men- och tandlös. Gör ingen skillnad alls. Det blir mest ett slags legitima lagomprotester (vilket förstås kan vara skönt ibland, i Israel, med tanke på alla heta debatter och vattenhällningar över meningsmotståndare osv). Men tvisten här oss emellan och mellan olika grupper i Israel handlar ju om den gamla, välkända och tilltagande polariseringen. Att flasha brösten i Tel Aviv skulle uppmärksammas som en kul och fräck grej, men inte ses som särskilt omvälvande. Att göra detsamma i Beit Shemesh skulle, antar jag – hos vissa, men inte alla – utlösa ett ramaskri. Vi ska verkligen inte låtsas som att det finns någon ”god smak” här som fungerar tvärs över och i all politisk aktivism i Israel. Och det finns kvinnor i Israel som ser sig som religiösa i någon mening men som inte accepterar den kläd- och uppförandekod som främjas av vissa män och auktoriteter. Osv. I grund och botten är dock jag, som tydligen har dragit på mig vissa damers irritation i det här ämnet, en person som i sann liberal anda vill se ett demokratiskt och pluralistiskt samhälle. Jag har noll intresse av att tala om för kvinnorna i Beit Shemesh hur de ska leva sina liv, och jag är totalt ointresserad av att höra deras (eller deras makars) förmaningar ang. min livsföring. Kvinnorna i Beit Shemesh kämpar enligt vissa givna parametrar, religiösa företrädesvis – parametrar som är okända och ointressanta för andra kvinnor i Israel. Till sist – jag antar att motpolen till åsikten om att en bröstflashning skulle vara pornografisk, vulgär och sexistisk, är uppfattningen att religiösa kvinnor är förtryckta av män som åberopar Gud för att kunna vidmakthålla en patriarkal samhällsordning.

  5. Ingen som helst irritation från min sida, jag har bara förklarat varför det inte är någon bra strategi i det här sammanhanget. Och det säger jag utifrån att ha bott i precis sådana religiösa samhällen sedan 1993. Jag må ha usel koll på vissa saker, men detta är min hemmaplan, trots allt. Det skulle helt enkelt inte uppskattas, milt sagt.

    1. Du har säkert rätt ang. hur det hela skulle uppfattas av den omedelbara omgivningen i Beit Shemesh. Den intressanta frågan är dock dels hur det skulle uppfattas runtom i Israel, i hela samhället, samt av mig, som ju inte har gjort någon hemlighet av att jag dyrkar den kvinnliga kroppen.

  6. Jag ser nu att en bit föll bort från min senaste kommentar, och jag ber därför allra högvördsammast om att få bifoga följande:

    Även religiösa, heterosexuella män dyrkar förstås den kvinnliga kroppen. Sen finns där etiska och estetiska skillnader mellan min syn på saken och de åsikter som förfäktas av de manliga och religiösa auktoriteterna.

Kommentarer inaktiverade.