Israel planerar 2 600 bostäder i Givat Hamatos

När jag bodde i Jerusalem i början av 90-talet så var Givat Hamatos den sista israeliska bebyggelsen innan Betlehem och bara bussar som hette 21A (inte vanliga 21) stannade där. På en stenig kulle hade myndigheterna ställt upp färdigmonterade hus för etiopiska invandrare, som kallade platsen för ”Givat Matos” med betoning på första stavelsen, istället för på slutstavelsen som brukligt i hebreiskan. Det var ett fattigt, etiopiskt getto i Jerusalems södra gränstrakter där ingen kunde hebreiska. Platsen fick sitt namn efter en israelisk flygare som störtade där i sexdagarskriget (dagens hebreiskalektion: ”giv’a” betyder kulle, ”matos” flygplan, ”giv’at hamatos” – flygplanskullen).

Nu i oktober 2011 planerar israeliska myndigheter (Israeli Land Authority, ILA) att bygga 2 600 nya bostäder i området (se The Guardian), som ligger strategiskt beläget i Jerusalems sydöstra hörn på vägen mot Betlehem mellan Har Homa och Gilo. Alla tre bostadsområden är belägna utanför gröna linjen (67 års gräns mellan Jordanien och Israel) och bildar en ring av judiska bosättningar som avskiljer Östra Jerusalem från Västbanken. För karta och en rad konkreta detaljer, se Peace Now.

Regeringen kommer förmodligen att försvara planerna med att man också ska bygga för den palestinska befolkningen. Det hävdade man angående Har Homa också, men där har så vitt jag vet inget byggts för några palestinier, däremot ska Har Homa också byggas ut. Ringen runt södra Jerusalem (märk väl – inte innanför utan en bra bit utanför gröna linjen) fortsätter sedan väster om Gilo med bosättningarna Har Gilo, Beitar Illit och det planerade Givat Yael. Inte långt från Givat Yael bygger Israel nu också färdigt separationsbarriären i form av en åtta meter hög betongmur, som bland annat kommer att stänga in den palestinska byn al-Wallaja från fyra sidor. In- och utfart till Västbanken ska ske genom en bevakad övergång. Shireen al-Araj berättar om byns historia och situationen idag i en intervju.

al-Wallaja ligger i ett kulturellt högintressant och mycket vackert naturområde vilket illustreras väl av att den närbelägna byn Battir nyligen fick ett pris av UNESCO för sitt unika kulturlandskap. För mer detaljer, se Emek Shavehs rapport.

För information: de som väljer att bosätta sig på andra sidan gröna linjer får subventionerade lån, lägre inkomstskatt och andra förmåner. Där existerar en israelisk socialstat, medan vi som valt att inte bosätta oss på omtvistad mark får betala fullt pris för allting. Om regeringen ville lösa bostadsbristen så skulle man utan problem kunna koncentrera sig på att skapa arbetsmöjligheter och bygga bostäder i städer som Tiberias, Carmiel, Nasareth, Afula och andra. I skulddrabbade Kiryat Shmona stängdes i juni stadens främsta kulturinstitution – biblioteket. För israeliska barn vid libanesiska gränsen, varav de flesta växte upp i skyddsrum, finns nämligen inga pengar. Efter ett ramaskri i medierna och diverse politiska påtryckningar så återöppnades sedan biblioteket, men problematiken kvarstår i många mindre städer i Galileen och i Negev. Förutom att utgöra ett av huvudhindren för en israelisk-palestinsk fredslösning och bidra till Israels internationella isolering så är bosättningspolitiken gravt orättvis.

37 thoughts on “Israel planerar 2 600 bostäder i Givat Hamatos”

  1. Bra text med väldigt nyttiga länkar, tack för det. (Bra också att vara noga med busslinjerna!)

    Men jag får väl då stiga fram och inte fega ur och säga att jag, i fallet Jerusalem, bejakar byggandet, över linjen och runtom stan, för alla invånare. Jomenvisst, policyn handlar om att utveckla Den Heliga Staden och få den att blomstra och inte bara vara en kufiskt religiös håla, samt att förhindra möjligheten till att dela på Jerusalem i samband med en tvåstatslösning. Jag menar ju att det redan långt innan Givat Hamatos var både vanvettigt att propagera för och omöjligt att genomföra en fysisk delning av stan någonstans i likhet med hur det var 1949-67. Däremot bör man kunna tänka sig något slags enklav i norra/östra Jerusalem med plats bl a för ett palestinskt parlament, samt israelisk-palestinsk-jordanska ”joint ventures” när det gäller Gamla Stan och alla heliga platser, dock med Israel som ansvarigt för den övergripande säkerheten. Stort ämne, stannar här.

    Budget och pengar – ja, här reser du många giltiga invändningar. Och med tanke på sommarens demonstrationer, samt Netanyahus uttalade vilja till reformer samt dagens ord om att det är hög tid att ta sig an en lång rad svåra utmaningar, så finns det anledning att granska alla reformer och utgiftsposter och projekt, hitom och bortom den gröna linjen. Prioriteringar. Jag har ju också här och där skrivit om att Trajtenbergs rapport och förslag inte ska ses som den slutliga sanningen, utan snarare som ”a starting point”. Jag har ju uttryckt min förhoppning om att vi ska hålla nyval i mars-april 2012, och att vi tiden fram till dess bl a får en omfattande och djup diskussion om allt i budgeten, oavsett om det handlar om De åttas Stad eller Flygplanskullen. Men blir det så? Vet inte, kan alltid hoppas. Stop.

  2. Okej – Jerusalem (för)blir ett stor-Jerusalem under israelisk överhöghet. Men ska i så fall palestinierna där få israeliskt medborgarskap, eller ska de förbli temporärt tillåtna individer vars tillstånd kan expirera och vars barn inte nödvändigtvis får tillstånd att bo i staden, så att hela familjen måste flytta ut på Västbanken för att få vara tillsammans? Om Israel behåller territoriet, borde man inte rimligtvis ta fullt ansvar för befolkningen då också och fördela resurserna jämt (vilket jag tror att du är medveten om inte riktigt är fallet idag)? Vill vi verkligen ha ytterligare 300,000 palestinska medborgare, eller tycker vi att det är helt OK att ha dem kvar på den nivå de är idag, där folk kan deporteras om de är borta från sin hemstad i för många år? http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/nathan-shachar-fredsivrande-bokhandlare-deporteras

    Jag tycker att man ska vara konsekvent, antingen eller. Antingen har folk lika rättigheter eller så avstår man från territoriet, eller delar upp det enligt Clintonplanen.

  3. Svårt att veta hur det i blir i slutänden. Men det palestinska ledarskapet har uttryckt det inte ska få bo judar i den palestinska staten.
    Frågan är då hur Israel ska hantera det? För det blir svårt för palestinierna att hävda araber ska få bo kvar i Israel medan judar inte ska tillåtas bo i Palestina.
    Kanske det kommer bli en kompromiss. Förutom landswaps kanske det i slutänden också blir folkswaps, dvs. ett antal araber får flytta till Palestina mot att judar i bosättningar som hamnar i Palestina får flytta till Israel.
    Kanske araberna i östra Jerusalem? Vad sägs om en jude mot en arab? Det vore väl rimligare än vid senaste fångutväxlingen som var i relationen 1000 araber mot 1 jude.

  4. Konsekvent, aboslut! Hur många vill få israeliskt medborgarskap av de 300,000 palestinska ? medborgarna? Med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Som sagt, ”stort ämne”.

  5. ”…subventionerade lån, lägre inkomstskatt och andra förmåner..”
    Location, location, som de säger i USA där det kan vara stor skillnad från den ena sidan av gatan till den andra. Är det inte mera riskfyllt att bo i dess områden?

  6. Den implicita poängen bakom mina ord – ”Stort ämne, stannar här” – var och är att jag medvetet undviker att ta itu med de tusen och en detaljer som finns inbakade i Jerusalem-frågan. Jag borde kanske ha upprepat en gammal slagdänga (”Jag vet inte hur man ska fixa fred och tvåstatslösning i Mellanöstern”).
    Men – det är kanske dags att återinföra tanken om Jerusalem som en separat kropp, ställd under FN, där stan varken blir israelernas eller palestiniernas huvudstad? Eller göra Jerusalem till en självständig stat? Kanske driva igenom en vatikanisering (inte i katolsk mening utan i geopolitisk mening och med beaktande av internationell rätt): Gamla Stan blir en stat i staten, där judar, kristna och muslimer har något slags gemensam regim under mottot ”Fredens Stad”. Och på vardera sidan om den monoteistiska fantasi hittar vi Israel och Palestina.
    Sen finns alltså de som tycker att vi ska slå upp en mur och lägga ut minor och taggtråd och fysiskt dela på stan. Där borta Palestina. Här Israel. Mellan oss, i trakterna av gamla Mandelbaum gate, minor och vakter och skyltar som varnar om att det är livsfarligt område. Det är en dålig idé, tycker jag. Hur känns tanken att återuppbygga muren i Berlin?

    Men varken en murdelning eller en vatikanisering eller en separat kropp tycks ju framstå som realistiska alternativ. Då tänker jag mig en kompromiss, enligt de linjer jag skissade i kommentaren här ovan. Sen menar jag då att ett fredsavtal måste lösa samtliga frågor och tvisteämnen, för att man ska kunna kalla konflikten för avslutad. Och en svår fråga här handlar då om det du nämner, nämligen medborgarnas status och rättigheter. Och ja – det kan då alltså inte vara så att man skummar igenom och lanserar något slags temporär halvmesyr. Nej, man måste göra klart vem som styr och till vilken stat varje individ ska tillhöra. Jätteknepigt, detta. Men det går ju att tänka sig att Israel ansvarar för säkerheten medan de arabiska invånarna tillhör Palestina, eller? De röstar i palestinska val, tillhör den palestinska försäkringskassan, har palestinska pass och har sitt parlament i Abu Dis – men polisen i Al Quds är israeliska judar.

    Men Jordaniens Kung har andra idéer, och så har vi Hamas. Samt Israels högerhökar som vägrar kompromissa. Och hur mycket kan egentligen Abbas och Fayyad tänka sig att kompromissa? Jättesvåtr, sa Bill. Megaknepigt, sa Bull.

    Clintonplanen? Jag har inte sett dess detaljer, har du? Och det är ju detaljerna som är poängen här, inte de välvilliga och stora gesterna.

    1. ”Men – det är kanske dags att återinföra tanken om Jerusalem som en separat kropp, ställd under FN, där stan varken blir israelernas eller palestiniernas huvudstad?”

      Ja, och tillhöra den stat man tillhöra. Alla ska ha samma rättigheter i området, och samma rätt till rörlighet. Varför är det så viktigt att de institutioner som fyller säkerhetsfunktioner i samhället ska vara Israeliska? Pengar, på statlig nivå måste fördelas jämnt mellan alla etniska grupper. Pågående förebyggande verksamheter för att minska skillnader och assimilera människor inför varandra måste vara vardagsmat. Helt enkelt; konfliktförebyggande fredsarbete som minskar fördomar och radikala element. Varje år kan det antas ett rättvist och proportionellt antal (välutbildade) från varje poliskår, som vaktar staden tillsammans. Palestinier som israeler. Man bedöms individuellt, efter prestation. Inte efter etnicitet.

      Varför inte? Jo, för att den israeliska regeringen är, och kommer vara i en högre maktställning när det gäller Jerusalem frågan (och de flesta andra viktiga frågor), och därför inte kommer se lika stor betydelse i att ”kompromissa” som det palestinska ledarskapet (som till viss del kommer vara splittrat). Och med det vill jag inte förhärliga det palestinska ledarskapet, utan bara poängtera maktaspekten. Israel har möjlighet och utrymme att få mer. Splittring gällande Jerusalem som en stad med internationell status kommer finnas i båda lägren. Men mest besvikelse kommer uppstå i lägret, där ledarna kunde fått ut mycket mer (Israel).

      1. ”för att den israeliska regeringen är, och kommer vara i en högre maktställning när det gäller Jerusalem frågan[..]”

        Inte så konstigt när vi ser till det faktum att Jerusalem är Israels huvudstad. Jag spår att ambassaderna börjar flytta in där inom 20 år (håll koll, tänk på mig när det sker).

        1. Adler,
          Bra.
          Jag skulle känna mig väldigt smickrad om jag fick chansen att leva i ytterligare 20 år. Jag hoppas jag får chansen att göra gott mot mina medmänniskor under den tiden. Det finns människor på andra sidan också.

          Jag bryr mig mindre om ambassader. De kan likväl öppna idag. Jag vet inte hur det blir. Vet du? Du kanske kan berätta mer om dina ~säkra~ resonemang? Jerusalem är redan Israels huvudstad, ”det faktum” säger du. Det är tydligen ett faktum? Som i faktum på marken? Som i facts on the ground? Som i ”everday there are new facts on the ground”? Som i ”(…)the ultranationalists together with Benjamin Netanyahu in Israel are trying to create new facts on the ground everyday”.

          Hånar du mig? Varför? Jag vill bara kunna leva i frihet med min familj i mitt hemland.

        2. Jag har släkt i Jerusalem, och på Västbanken.
          Jag har aldrig träffat dessa, face to face, därför att jag inte får (eller kan) komma in.
          Tror du jag ska fundera på dig, och dina ambassader? Ärligt talat, väx upp

  7. Clintonplanen är bara riktlinjer – judiska kvarter i östra Jm till Israel, palestinska kvarter blir palestinsk huvudstad. Det är det som bosättningarna försöker förhindra genom att bilda en ring runt östra Jm.

    Polisen går sällan in i östra Jerusalem annat än i samband med att skydda bosättare eller riva hus eller arrestera palestinier av någon orsak. De finns inte direkt där för att lokalinvånarna ska känna sig säkra.

    Jag tror ju att vi går mot en internationalisering, nu med FN-ansökan och allt.

    Apropå folkutväxlingar, det är ändå en viss lätt skillnad på faktum att Israel sedan 1967 medvetet uppmuntrat människor att flytta ut i bosättningar på ett område som inte är israeliskt enligt israelisk eller internationell lag, och att palestinier som till stor del är födda i Jerusalem enligt dig ska bussas iväg från sina hus någon annanstans. Om vi följer den israeliska inställningen att de stora bosättningsblocken (Maale Adumim, Gush Etzion, bosättningar utanför gröna linjen i Sharonområdet) alltid kommer att tillhöra Israel så är det väl också rimligt att inte flytta på 300 000 personer i östra Jerusalem och kompensera dem för sina förluster i bostäder osv. Titta bara vilka problem det var att flytta 7 500 personer från Gaza, vilka kostnader och vilken tid det tar. Som sagt, går man inte in på detaljer så har man egentligen inte sagt något. Men jag tänkte verkligen mera ur ett rättviseperspektiv, för jag tycker att det ändå är slående hur många som tycker att det är helt Ok att palestinier i Jerusalem inte har fulla rättigheter trots att Israel annekterat området. Jag har alltid bråkat med dem och sagt att de borde sluta med sin idiotiska bojkott mot kommunfullmäktige, ställa upp en arabisk kandidat och gå och rösta allihop. Vi skulle få en palestinsk borgmästare i Jerusalem eller åtminstone en ordentlig palestinsk representation. Det skulle nog få fart på diskussionen om stadens framtid, om inte annat.

  8. Om det bara är riktlinjer så är det inte mycket värt. Det enda som är intressant är konkreta detaljer.
    ”De finns inte direkt där för att lokalinvånarna ska känna sig säkra”. Gillar inte den meningen. Jag har istället för mig att polisen, och gränspolisen, opererar för att ordna säkerhet och trygghet åt samtliga medborgare. Israel har det ansvaret, Israel tar det ansvaret. Och att ändra på dagens säkerhetsordning, vilket för det mesta och de flesta ger en trygg vardag, innebär en enorm risk. Folk slåss ju så att blodvite uppstår innanför Gravkyrkans väggar. Kal vahomer – det finns alldeles för många som hatar och vill slåss, så det är bra att Israel håller ordning på alla de monoteistiska bråkstakarna.

    Jag tror inte alls på någon internationalisering, åtminstone inte för överskådlig tid framöver. Man måste ju tänka så här: vad än PA-ledarna numera sysslar med, så är det endast direkta förhandlingar som gäller. Och då blir frågan – kan man tänka sig att Israel och PA kommer överens om en ”internationalisering”. Nej, inte en chans.

    Säger jag att ”palestinier ska bussas iväg från sina hus någon annanstans”? Nej, det säger jag inte. Hitta inte på grejer, tack. Jag kan hitta på om dig med: Anna vill återuppbygga murarna i Jerusalem och Berlin.

    Ja, det är fel att kränka människors rättigheter.

    Det finns inget lättare att som Clinton eller andra uttala välmenande ord om vad vi bör göra i och med Jerusalem. Men så frågar man om detaljerna, och då kraschar allting. Det som ”kan få fart på diskussionen om stadens framtid” är direkta förhandlingar, något som Abbas f.n inte vill medverka i. Ergo – Jerusalemfrågan får vänta. Därmed kanske den här bloggdebatten också är ”premature”. Men av allt jag läst så är mitt förslag bäst. Tack, och Layla Tov.

    1. Förlåt, kommentaren om bussarna var riktad till Solen. Jag skrev inte det. Ber verkligen om ursäkt.

      Nej, någon mur i Jerusalem vill jag inte heller ha…men vi har det faktiskt idag redan. Det är bara det att den går igenom palestinska kvarter och att israeler därför sällan behöver se den.

      Angående att polisen skulle se till palestiniernas säkerhet…så tror jag åtminstone inte att palestinierna uppfattar det, av goda skäl. Går de och klagar på någonting så blir de själva arresterade.

      1. PS Roy, har du sett muren live? Har du varit i Jerusalem sedan den byggdes? Jag tror inte det. Jag tror att du minns Jerusalem som på 90-talet. Well, the times have been a-changing. Och muren på bild är inte samma sak som att bo i närheten av den eller promenera längs med den.

        1. Ang. ditt PS – o ja jag varit där och t o m låtit mina händer vidröra muren. Den är hemsk och brutal och jag har aldrig sagt ett kommatecken om att palestinierna ska vara tacksamma och lyckliga över att ha muren några decimeter utanför vardagsrummets fönster. En sådan drakonisk åtgärd, byggandet av muren, vidtas inte bara sådär lite lättsinnigt över en kafferast. Man bör komma ihåg den extrema bakgrunden – den andra intifadan.
          Minns jag Jerusalem som det var på 90-talet? Ok, kan du säga nåt mer om mig och om vad jag minns? Alltid bra att lära sig mer om sig själv. Men jag tänker ofta på hur det var i Jerusalem på 1500-talet när den magnifike Suleiman byggde muren. Den står kvar än idag. Borde väl ha rivits? Ja, riv muren till gamla stan och ersätt den med den israelisk-palestinsk mönsterträdgård. Ja, det är inte bara så att jag minns – jag tänker profetiskt också: En dag skall Jerusalem blir Kärlekens Centrum på jorden.

          Men jag tycker inte man behöver provocera varandra för att bevisa vem som vet bäst och mest. Eller strö salt i sår eller vrida om knivar. Nej, låt oss vara generösa mot varandra: jag tycker att du och dina Israel-skriverier är tusen gånger mer intressant och matnyttigt än det tjat som många andra bloggare samt kommentatorerna på Lisa A:s FB-logg ger ifrån sig.
          Jag är bara en liten spjuver i marginalen, and that´s fine.

      2. ”Går de och klagar på någonting så blir de själva arresterade”.
        Gillar inte den meningen, heller. Värsta repressiva regimen som helt godtyckligt och dagligen kastar oskyldiga palestinier i fängelse i Jerusalem bara för att de kommer med klagomål? Ååh, nu förstår jag – du menar att den israeliska polisen opererar enligt de normer och värderingar som låg till grund för sionistelitens pris till Ted Ekeroth? I så fall krävs verkligen ”a regime change” i Israel.

        1. Ändring kommer först när olika grupper är representerade och kan påverka i samhället.

          Anna har en stor poäng, Roy. Palestinierna kommer, oavsett ”regimskifte” i Israel eller ej, vara underrepresenterade och inte kunna påverka lika mycket. Och om det blåser höger i Israel så måste palestinierna tåla att det blåser höger. Bara det räcker, och som du säger själv; ”stop”.

          Det måste finnas ett intresse för Israel att dela med palestinierna, eller så måste ett internationellt organ tvinga fram ändringen. Det är inte acceptabelt att vi lever i samma stad på samma gång som du lever med bättre säkerhet, och dina barn går i bättre skolor, och du har större möjlighet att bo i bättre områden. Den judiska aspekten kommer aldrig få plats i det mer rättvisa Jerusalem, där konflikter och bombdåd inte är vardagsmat. Rättviseaspekten måste här gå före. Varför ska vi inte dela poliskåren? Finns det inget lönsamt med det alls?

  9. När Pakistan bildades flyttade/bytte 14 MILJONER bostadsort. Omöjligt är det således inte.
    Om Israel släpper bostäder och infrastruktur till stora värden i bosättningar på VB kan de adresseras till araber som bor i Jerusalem.

    Jerusalems status är inte avgjord, inte heller area C på VB där de lagliga bosättningarna är belägna. Än så länge är dess status således omtvistat och inte ockuperad mark.
    Där har Israel än så länge full jurisdiktion, och har laglig rätt att bygga. Om det sedan är lämligt eller ej är en annan femma.

    Det finns hur många detaljer som helst att hänga upp sig på. En sådan detalj som Abbas nu hängt upp sig på är bosättningarna. Men det är egentligen ganska oväsentlig detalj. Viktigare är gränsdragningen. Kan Israel ha araber till medborgare får nog Palestina vara beredd att ta emot de judar som vill bli kvar i bosättningarna till sina medborgare. Egentligen inte alls svårt.

    Inget är svårt bara Abbas vill. Problemet är att han inte vill och därför blir det inget fredsavtal.

  10. ”Titta bara vilka problem det var att flytta 7 500 personer från Gaza, vilka kostnader och vilken tid det tar. ”
    Precis. Hur ska det gå när alla judar i Judeen och Samarien ska flytta tillbaka till Israel eftersom den sk västbanken ska bli en palestinsk stat utan några judar enligt Abbas.

  11. Jag tror att folkutväxlingarna i Grekland/Turkiet och Indien/Pakistan ledde till en hel del dödsoffer och instabilitet både på kort och lång sikt, är inte säker på att det är bra exempel att stödja sig på om vi talar om en fred i Mellanöstern.

    Vill också påpeka att till och med Geneveinitiativet föreslår att 75% av bosättarna utanför gröna linjen ska förbli där de bor idag. Israel kommer utan tvivel att behålla de stora bosättningsblocken. En fredslösning måste otvivelaktigt ta hänsyn till situationen på markytan. Men det inkluderar alltså att ta hänsyn till de runt 300 000 palestinier som bor i östra Jerusalem och som inte heller bör tvingas att flytta, precis som majoriteten av bosättarna inte bör tvingas att göra det.

  12. Nu ger jag mig in på det som för Anna är mammas gata, och jag säger bara att jag ogillar Elad och INPA – och att jag då stöttar Ir Amim. Aktuellt: dåligt lagförslag på gång i Knesset, samt förhandlingar i Högsta Domstolen.

    Tidigare var jag duktigt irriterad på Israels regering – jag har ansett att utgrävningarna och etalberandet och skötseln av parker och annat i Jerusalem borde underställas statlig kontroll och översyn.
    Min irritation har mildrats en smula, men inte på så sätt att jag nu älskar Elad. Nej, jag tackar alltså Ir Amim och media och andra för deras arbete. Saken uppmärksammas, debatteras, tas fram i ljuset, blir transparent och prövas i domstolarna. Allt detta gör att förhoppningsvis att utgrävningar och annat sköts på ett professionellt och ansvarsfullt sätt. Men nu har jag tassat alldeles för mycket på Annas gata, och viker därför av mot andra stråk.
    http://www.haaretz.com/print-edition/news/israeli-ngo-elad-group-has-veto-power-over-jerusalem-s-city-of-david-1.391619

  13. J, nu känner jag igen de gamla takterna. Så tack för den här ”debatten”. Det är med Jerusalem som med allting annat: ”Der Wille zur Macht”, tror jag man säger på uiguriska.

    1. Ok, fair enough. Jag kanske hamnade långt ifrån verkligheten, och för långt ut på falska förhoppningar. Det är bara ändrade geopolitiska villkor, ändrade förhållanden, ytterligare utveckling i rätt riktning, drömmar och hopp som kommer ge oss alla Jerusalem. Det är inte Benjamin Netanyahu. Det är inte Likud. Bättre att vara tyst? Ska jag vara tyst? Jo nog bättre så. Roy, jag ska vara tyst.

      ( Jerusalem kommer aldrig delas sålänge inte Israel tvingas till det, eller så länge inte en utveckling av situationen tvingar fram det, (gör det mer gynnsamt för Israel att dela, framför att låta bli att dela). Så vänta du i trettio år, som realist. Tills dess har jag hellre drömförhoppningar (om än falska förhoppningar) om att ändring ska tvinga fram en mer rättvis lösning. )

      Eller som du själv alltid antyder; Kunde du förutse den egyptiska revolutionen?

    1. Hava,
      Jag hoppas du sover gott, för nu ska jag också sova.

      Vill du vakna hungrig på morgonen? Hungrig på mat. Inte hungrig på palestinier. Så ut och spring 5 km i din egen takt vid 19.00. Kom hem, fräscha upp dig. Sedan gör 10×3 armhävningar, med två minuters uppehåll. Under uppehållen gör du 30×3 situps. Så det blir följande system ixixix (i= 10 armhävningar, x= 30 situps). Sedan tar du bilen ner till närmaste livsmedelsaffär, köper kvarg (ibland även kallat kesella) med högst 0,8 procent fett, och fun light (sockerfritt, koncentrerat saft).

      Väl hemma, blandar du en liten bit saft med kvargen så den får en rosa färg. Tre matskedar koncentrerad funlight utan socker (oavsett smak) och blanda i 250 g kvarg.
      Mys framför tv:n med en rosa och hutlös god yoghurt, utan socker, lågt kaloriintag, fettfri, men även med sovande proteiner som jobbar och bygger upp muskler när du är som mest utvilad (dvs när du sover). Du kommer vakna upp hungrigare än någonsin, på mat, men även på att tracka ner palestinier på olika forum, och bloggar. För när man vaknar jätte hungrig så är det tecken på att kroppen har förbrukat. Ett tips specifikt till dig; skär ner på ätandet av palestinier i alla fall.

    2. Och tack för länken. Om du har mer plockgodis, så länka gärna. Nu när du också äter yoghurt, så tänkte jag att; wow. Vi har något gemensamt. Kanske ska ge din länk en chans. Och det gav mig mycket!

      Se, vad yoghurt kan göra!

  14. I mina ögon en relevant och nyttig länk. Det finns fler exempel på projekt för den arabiska befolkningen i Jerusalem.
    Men – det här betyder alltså inte att exempelvis Anna V. har ”fel” när hon ibland påtalar brister och oegentligheter i ”östra” Jerusalem. Man måste våga och orka se att det inte finns en enda och oomkullrunkelig ”sanning”. Det är inte på något vis en hemlighet att östra, arabiska Jerusalem under många år har försummats, helt enkelt därför att Israels priolista och budgetbråk har lett till satsningar på annat håll. Men den som kan något om Jerusalem vet också att det inte alls bara är lyx och extremt fint och utvecklat i västra Jerusalem. Mycket har försummats även där. Påminner om att Jerusalem under många många år dessutom också låg långt efter andra städer i Israel när det gäller ekonomisk utveckling och sysselsättning.
    Nir Barkat, som jag stöttade, har de facto initierat projekt, med regeringen Netanyahus goda minne, i arabiska Jerusalem. Det var på tiden. Mer behövs. ”Jag” har rätt (vänligen ta inte denna slutkläm på blodigt allvar…).

    1. Roy
      Jag flummar helt. Gamla takter. Jo vars. Du snackar ju ännu mer skit än Netanyahu häruppe. Bortförklaringar och bortförklaringar. Var är din kritiska blick här? Är det meningen att du ska visa sympati för en rasistisk syn? Politiskt färgad? Du har ju själv attityden. Judiskt först, sedan resten. Varför ska Östra Jerusalem vara fint om inte Västra är det? Läs dig själv.

      ”Det är inte på något vis en hemlighet att östra, arabiska Jerusalem under många år har försummats, helt enkelt därför att Israels priolista och budgetbråk har lett till satsningar på annat håll. Men den som kan något om Jerusalem vet också att det inte alls bara är lyx och extremt fint och utvecklat i västra Jerusalem. ”

      Priolista… Jo vars!! Israeler har en priolista minsann!

  15. Jomaa
    Tack för ditt förslag men just nu gillar jag den tjocka, grekiska yoghurten med lite nedskuren frukt.
    Mättar fint och är 0%.
    ”…tracka ner palestinier på olika forum, och bloggar”. Nej, jag ”trackar” inte ned några palestinier,
    har annat för mig. Du är faktiskt den enda som jag svarat när du inte skriver för dumt.

  16. J, jamen då så. Upprepningens förbannelse. Tack, och adjö. Mötet och ”konversationen” avslutas i och med detta nu.
    Men du – det här är inte din blogg. Den tillhör Anna Veeder. Lägg ner pladdret. Skriv två meningar till varje inlägg hon skriver där du visar att du har förstått och uppskattat texten. Salaam.

  17. Hava och Jomaa: Jag lägger uppskuren frukt eller bär – nectariner, persikor, bananer, hallon, björnbär, jordgubbar, blåbär etc, etc, enstaka sorter eller helig blandning, i grekisk yogurt (vasslan bortsilad så den är tjock och mumsig) . Sedan strör jag på något sött plus ingefära eller kanel eller både och och är i himlen. Ibland blandar jag tjock Greek yogurt med kefir (filmjölk) när jag äter med flingor.

  18. A-K Roth
    ”Sedan strör jag på något sött plus ingefära eller kanel eller både och och är i himlen.”
    Något sött?? Skulle inte du banta? Frukten är väl söt i sig. Är man van vid nektariner och
    persikor som växer vid Medelhavet (juli+aug) blir man kräsen. Tar annars all frukten men inte bananer i den tjocka yogurten. Smaken är som baken så sant som det är sagt:-))

Kommentarer inaktiverade.