Mordet på Juliano Mer Khamis

Den enes judiske sionist, den andres arabiske förrädare. Jag kände inte Juliano, men jag såg honom en gång på en kvinnoorganisation i Haifa och som så många andra var jag imponerad av hans karisma, talanger och genuina fredsvilja.

Efter att ha läst ett antal inlägg om mordet så blir det uppenbart att hans biografi fortfarande är kontroversiell. Israelisk TV betonar att Mer Khamis gjort militärtjänst som fallskärmsjägare i IDF och att Frihetsteatern i Jenin var kontroversiell i konservativa/islamiska kretsar, att Mer Khamis hotats och att teatern stuckits i brand, medan Jonathan Stanczak i Kulturnytt avstår ifrån att gå in för mycket på den biten och istället påpekar att man inte vet vem som begått mordet och att Mer Khamis var mest kontroversiell i Israel, inte i Palestina. Underförstått: det kan lika gärna vara en israelisk undercoverattack som en islamistiskt inspirerad. Jag är eventuellt lite överkänslig här, men efter att för några veckor sedan hört från en svensk som arbetar i Jerusalem säga att man inte heller ”vet” vem som mördade den judiska bosättarfamiljen i Itamar i deras sängar så undrar jag om det verkligen är så att varje gång någonting kan kasta ett tvivelaktigt sken över den palestinska kampen så måste det antydas att det är Israel som kan tänkas ligga bakom. Polischefen i Jenin säger enligt Haaretz säger att ”Mer-Khamis was shot five times by masked Palestinian militants”, samtidigt som utredningen fortfarande pågår.

När jag var i Jenin i somras så berättade några tyskor som var där som volontärer att även biograföppningen i Jenin var kontroversiell i vissa kretsar, speciellt för att israeler också kom dit trots kulturbojkotten mot Israel. Men jag varken hörde eller såg något våld, tvärtom – stämningen var otroligt bra och det var en enormt positiv upplevelse.  Jag undrar hur Fakhri Hamad, som leder Cinema Jenin, känner sig just nu. Jag hoppas att de hittar de skyldiga till mordet på Mer Khamis. Ära över hans minne.

