Kristof i NYT

”Jag träffade en journalist från New York Times”, berättade Yoni för någon vecka sedan. ”Han var hemskt trevlig.” 

Kul, tänkte jag. Hoppas att han skriver något bra.

Hade jag vetat att det handlade om Nicholas Kristof hade jag släppt allt och tagit mig till Silwan, halvårsrapporter, skollov och annat till trots. Kristof är en av mina absoluta favoritkolumnister, alla kategorier. Jag följde hans inlägg på Facebook om att han skulle till Israel med sin familj och göra lite intressanta saker, men jag kopplade inte att det var samma journalist som skulle träffa ”mina” arkeologer…så det var inte förrän Kristof lade upp länken till sin senaste kolumn i NYT på Facebook som jag förstod sammanhanget och faktum att jag missat tillfället att se Kristof live (alla har sina idoler, eller?) Men jag är stolt ändå över att ”mina” rabbiner (har trots allt både plockat oliver med dem och skrivit om dem ett antal gånger) och ”mina” arkeologer får sådan utmärkt publicitet. All heder åt Kristof.

2 thoughts on “Kristof i NYT”

  1. Laste idag en artikel skriven av Kristof fran Jerusalem oversatt i Le Figaro: ”Israel: un rabbin sauve l’honneur”. Rabbinen heter Arik Ascherman (Rabbis for Human rights). Intressant! Kanske du har tid att kommentera:-)

  2. Amoz Oz vars vars politiska åsikter oftast lämnar mig kall brukar alltid kritisera västerländska journalister för deras Western-mytologiska världssyn, och högst densamma återfinns i den refererade artikeln av Nicholas Kristof – Det ”Onda Israel” representerat av bosättarna och det ”Goda Israel”, här representerat av Rabbis For Human Rights. Sanningen är ju att under vissa omständigheter kommer dess bosättare att vara goda och den mest demokratiske palestinier att hjälpa en självmördarbombare ta sig in i Israel. Amoz Oz brukar säga att västerlänningar i gemen önskar sig ett Shakespear-slut medan han för sin del hoppas på ett Becket-slut – alla är rejält missnöjda men vid liv, istället för rättfärdiga och hämnade och strödda över scenen; stendöda.

Kommentarer inaktiverade.