Diakonia bloggar

Jag är mitt uppe i fredagsbestyren men jag måste lägga upp den här länken till Diakonias blogg där Joakim Wohlfeil diskuterar debatten angående Ship to Gaza på ett extremt tänkvärt sätt. Läs hela.

”Jag har absolut inget till övers för Israels ockupationspolitik och förtrycket mot den palestinska befolkningen, men just därför blir jag ännu mer upprörd över hatpropagandan. Varken israeler eller palestinier behöver mera av rasism eller hat. Och när debatten även i Sverige kapas av rasism och hatpropaganda hamnar alltid sakfrågorna i skymundan.

Jag blir förvånad när debattörer beskriver Palestina som ockuperat sen 1948, det låter oroande nära att förkasta det FN-beslut som grundade staten Israel. När jag läser om krav att göra olika etniska grupper kollektivt ansvarig för länders eller extremisters handlingar blir jag besviken. Det finns judar som står på barrikaderna i kampen mot Israels ockupation, den absoluta majoriteten som mördas av militanta islamister är andra muslimer, och det är bland de andra kristna som det hårdaste motståndet finns mot dem som tar kristendomen till intäkt för våld.

När jag ser en kvällstidningskrönikör illustrera helvetet med den israeliska flaggan blir jag skrämd: Israel är en ockupationsmakt som diskriminerar palestinier och bryter mot internationell rätt. Men om man utnämner själva landet till helvetet, vad antyder man då om landets invånare?

Att läsa bloggkommentarer som ångar av hat mot judar och antisemitiska antydningar fyller mig med vrede. Israel kallar sig en judisk stat, men det betyder inte att man representerar alla judar eller att judar kan hållas ansvariga för allt som Israel gör. Jag hörde få krav på kollektivt ansvar från svenskar när ”kristna” IRA sprängde oskyldiga i luften, trots att det var under en tid då vi hade kristen statskyrka i Sverige.”

Precis som Joakim också skriver i början av artikeln är rasism och hatpropaganda inte bara något som Israelhatare sysslar med. Igår var jag på ett seminarium till minne av David Kimchi, ex-Mossad, som organiserades av Geneveinitiativet. Israels f d ambassadör till USA påpekade att den mest högljudda proisraeliska falangen i USA inte drivs så mycket av kärlek till Israel som av arabhat. Det finns en del exempel på sådant i Sverige också, där SD som bekant beskriver sig som det enda partiet som verkligen stöder Israel och vars Israelvänner mest verkar se Israel som Västs sista utpost mot islamismen.  Personligen anser jag att Israel inte upprättades varken för att uppfylla den evangeliska kristna högerns visioner om ”the Rupture” eller stävja islamismen, utan att…(har jag sagt det förut? ursäkta om jag upprepar mig) vara en självständig, demokratisk rättstat med judisk befolkningsmajoritet och en tillflyktsort för förföljda judar i hela världen. Israels intresse är att leva i fred och samarbete med sina grannar. Att stödja ett evigt krig är inte i Israels intresse.

7 thoughts on “Diakonia bloggar”

  1. Anna
    Jodå, Joakim brukar skriva bra – sakligt och nyanserat, med en hel del giftiga poänger.
    ”De fåtaliga röster som stöder Israels agerande mot hjälptransporten och blockaden mot Gaza är lätträknade, och återfinns ofta bland de extrema rösterna inom den bruna (rasistiska och islamofobiska) Israellobbyn.”

    ”Fri debatt är bra, från alla sidor, låt därför debattörer svara på vad man verkligen sagt och inte på etiketter andra klistrat på dem.”
    Givetvis självklarheter, men dom tål att upprepas. 🙂

    Tyvärr verkar positionerna i Sverige mer och mer bli att min fiendes fiende, är min vän… både vänster och höger grupperingar borde sopa framför sin dörr.

  2. Hej Anna !
    Första gången jag kommenterar här, trots att jag har läst din blogg under lång tid. Jag läste artikeln hos Diakonia, och även om jag ogillar Wolhfeils övriga åsikter djupt så var det väl ändå något bra i det han skrev. Men…..jag kan inte frigöra mig från tanken att vi nu skördar vad bl a Diakonia har sått under lång tid ? Listan på total demonisering av Israel och felsteg vad gäller fientlighet mot judar från svenska kyrkan, Diakonia och svensk vänster överhuvudtaget kan ju göras rätt lång ?

  3. Ulf,

    jag är medveten om att många proisraeler i Sverige tuggar fradga så snart de hör ”Diakonia”, av mer eller mindre förklarliga skäl.

    Jag är inte ute efter att skriva en ingående analys av Diakonia. Jag tycker att Joakims synpunkter är extremt vettiga.

    Angående så och skörda: här i Israel så är det snarare så att många anser att vi skördar vad ett antal regeringar sått genom åren. Ansvaret för situationen i Mellanöstern ligger inte på Diakonia utan på israeler, palestinier och stormakter med intressen i regionen. Debattklimatet i Sverige däremot är något som Diakonia också har påverkat.

    Min spontana inställning är att Diakonia i mycket gör ett viktigt jobb här, men att fokus i Sverige har blivit sådant att Israel demoniseras. Men just därför är ju Joakims inlägg väldigt viktigt, eftersom det talar emot demonisering.

    Jag tycker också att det vore kul om proisraeler i Sverige intresserade sig lite mer för vad som verkligen händer i Israel och lite mindre för vad som händer i Aftonbladet. Vet inte om Yair Lapids senaste kolumn finns på nätet än, men när den gör det ska jag lägga upp den.

    1. Det är inte så lätt att ignorera Aftonbladet… har köpt en ny telefon. Det första jag ser varje gång jag ska surfa är en rubrik från Aftonbladet

  4. Anna, bra inlägg och att du vrider perspektiven rätt i dina svar. Det är löjligt att försöka missa att det som verkligen skadar imagen för Israel eller Palestininer är det egna agerandet.

    Det finns överhuvudtaget en gnällig strutsattityd så fort Diakonia och Sv.Kyrkan kommer på tal, visst de är kritiska till politiken i territorierna men jag kan inte hitta nåt ifrågasättande av Israel proper, snarast tvärtom.
    Men om man nu inte tror på Erez Israel, bosättningarna och behovet av landexpansion på palestininernas bekostnad vad finns det då att gnälla om?

    Själv tycker jag bosättningarna är ett större hot mot Isarel än den kritik de drar till sig.

    Nu säger i princip alla att blockaden mot Gaza var ett misslyckande, Diakonia sade det lite tidigare än andra, problem ??

    För oss som var unga under 90-talet och kommer ihåg AllaOlikaAllaLika kampanjerna med Dogge, Alonzo och Wohlfeil så är det ju ingen tvekan vart de står i frågor om antisemitism (och rasism överhuvudtaget).

    Om folk som har schyssta värderingar i övrigt kritiserar Israel, kanske borde det vara en väckarklocka snarast än nåt att tugga fradga över !!

  5. På förekommen anledning (igen): jag är inte intresserad av personliga diskussionsinlägg till Joakim eller ”debatter” i själva tråden. I så fall, skriv direkt på Diakonias blogg. Vill ni däremot diskutera med mig eller kommentera sakfrågorna i posten, fritt fram.

  6. Det var inte min mening att bidra till ”pseudodebatten”, min inledning att det var bra du tar upp ämnet var det viktigaste.

    Det är otroligt skrämmande om det blir rasister på båda sidor som snpr åt sig debatten, och det är viktigt att sopa framför den egna dörren.

    Det saknas exempelvis en mer öppen diskussion i diasporan över relationerna med kristna sionister, och hur det påverkar synen på Israel från allämnheten, och i detta fall även andra kristna.

    Bilderna på Zvi Mazel som minglade med Knutby-Helge Fossmo som ”Israelvän”, och samtidigt var frikostig med att kalla folk antisemitier borde verkligen diskuterats vilket arv det lämnade etc..

    Jag kanske är orättvis men det känns nästan lite tabu att tala om. Tror det är en blanding av naivitet och desperation´att gilla alla som inte säger nåt kritiskt….

    PÅ samma sätt som att begreppet Israelvän numera verkar associerat med Likud´s politik, annars är man ”emot”

Kommentarer inaktiverade.