Gideon Levy i SvD

Våld har blivit enda språket skriver Gideon Levy i en översatt artikel på SvD Brännpunkt.

Jag gillar Gideon Levy, eftersom hans röst är väldigt viktig i Israel. Hur viktig han är i Sverige, med det tanke på det mediaklimat som råder där, är jag inte lika säker på. Det hade varit intressantare om SvD publicerat någon mer mainstream israelisk opinionsbildare som kunnat utmana den gängse opinionen i Sverige istället för, som i Levys fall, mest ge den svenska opinionen intrycket av att jovisst, vi har rätt. Vi har alltid rätt. Israelerna har alltid fel. De lever i mörker.

Sånt blir hemskt tröttsamt. 

”På samma sätt som ingen i Israel frågade sig, före ingripandet, vad som skulle hända om aktivisterna gjorde motstånd, frågar sig ingen i Israel nu om det hela var värt sitt pris i form av alla dessa diplomatiska, politiska och pr-mässiga förluster för ett land som hursomhelst mer börjar likna Nordkorea än en fri, öppen och liberal demokrati”, skriver Levy.

Det är faktiskt inte sant. Soldaterna tränades även för att hantera motstånd från aktivisterna, det berättade en av dem i radio i morse, även om det ansågs vara ett extremscenario och inte det mest troliga händelseförloppet. Just nu fokuserar kritiken på om soldaterna hade rätt vapen med sig och sådana detaljer, men jag har visst hört röster som hur tydligt som helst frågade sig om det hela var värt sitt pris. Okej, ingen i regeringsställning, men det är väl inte direkt överraskande. Angående Nordkorea…jag tror ändå att det är en bit kvar dit, om jag ska vara ärlig.

Gideon Levy fortsätter ”Men de största frågetecknen finns långt borta från Ashdods hamn, frågor som överhuvudtaget inte ställs i Israel: Varför? Varför belägras Gaza? Vad tjänar det för syfte? Vad har detta åstadkommit på fyra år? Hur mycket längre kan belägringen pågå och hur mycket skada har den ställt till med, inte bara i 1,5 miljoner palestiniers liv utan också på staten Israels framtoning och moralprofil?”

Det är i sak inte heller sant. Raviv Drucker, känd journalist, programledare och TV-profil, tog upp exakt den frågan i radions morgonprogram och sade att det är en fråga som är oundviklig idag, eftersom blockaden inte gett de förväntade resultaten under de fyra år som gått samtidigt som den ger Israel stora svårigheter internationellt. Om jag inte minns helt fel hörde jag Amos Harel och Avi Issacharoff ta upp samma sak igår morse.

Det är alltså helt OK att läsa vad Gideon Levy skriver. Han är en viktig och tänkvärd röst i Israel. Men ingen publicist ska läsas som om hans ord vore fullkomliga och innehöll den enda sanningen. Inte Gideon Levy heller.

Uppdatering apropå ”frågor som inte ställs”: Här är t ex ett utdrag från en artikel av Amos Harel från igår kväll:

”Before we address the army’s part in the fiasco, we would need to meticulously investigate the political leadership’s conduct. Israel’s siege on Gaza began soon after Hamas’ 2006 election victory, and intensified after Gilad Shalit was abducted and Hamas ousted Fatah from power a year later. The siege has had limited success at best. Hamas may be fairly isolated, but the weapon smuggling has continued, and the blockade has done nothing to advance Shalit’s cause. Another question concerns the enforcement of the blockade. The Olmert government had allowed aid ships to assist the Gazans. The current government blocked an aid ship a year ago, effectively and without casualties. The decision on this morning’s operation was made unanimously by the seven-member security cabinet. Israel left itself having to decide, at the latest possible moment, between two unenviable alternatives: taking over the ships, or allowing the flotilla to pass, unimpeded and unexpected, into Gaza. The critical juncture may actually have been earlier: changing the fruitless siege policy, or taking less blatant steps against the flotilla, such as damaging their engines or physically blocking their path, without sending combat soldiers to board them.”

Aluf Benn ställde också en hel rad intressanta frågor igår, bl a ”The siege of Gaza. What is the purpose of the siege? Is it just an automatic extension of the previous government’s policy, or does it have some practical aim? How much has the usefulness of the policy been discussed during the current government’s year in office?”

19 thoughts on “Gideon Levy i SvD”

  1. Gideon Levy är enligt min mening en djupt anti-intellektuell och hundraprocentigt enögd och förutsebar propagandist som får exempelvis Amira Hass att framstå som ett under av nyansering, hennes radikalt pro-palestinska hållning till trots. På vilket sätt tycker du att hans skriverier är värdefulla i Israel? Kan han verkligen påverka någon där eller predikar han inte endast för de redan frälsta? De Israeliska fredsvänner som jag finner intressanta är de som faktiskt kan hålla mer än en tanke i luften, du bland annat.

    I Sverige faller han bara Linderborg och Co. i talet och att det inte gör någon nytta torde vara självförklarande.

  2. Gideon Levy skrev väldigt länge reportage från de palestinska områdena, inte debattinlägg, och det gjorde han helt lysande. Jag tycker att det är viktigt att de åsikter som han framför kommer fram, även om de representerar en total minoritet i befolkningen. Det handlar för mig om pluralism. Även om jag inte gillar Karni Eldad så är det faktiskt cred för Haaretz att de publicerar henne. En ultraortodox skribent skulle inte heller vara fel på opinionssidorna.

    Om han påverkar någon…nja 🙂 men jo, jag får nog en tankeställare ibland. Det ruskar om en lite. Sånt är bra.

  3. Helt sant. Att de håller sig med en och annan högerkolumnist som är betydligt skarpare än deras vänsterditon måste te sig rätt absurt utom i Israel. Som om Aftonbladet skulle anställa mig. Tanken svindlar.

  4. Jag hoppas i alla fall att du låter Jan E:s äldre kommentarer stå kvar – jag har nämligen flera gånger idag rekommenderat dom som utmärkta exempel på hur man _inte_ för en civiliserad och nyanserad diskussion.

  5. Ja då, inte orkar jag sitta och sortera bland gamla kommentarer heller. Jan E har också den oskattbara fördelen av att uttrycka sig kort och koncist. Jag behöver inte ta mig igenom en och en halv kilometer kvalificerat svammel innan jag bestämmer mig för vad jag ska svara. Dessutom har vi en lång historia, vi går tillbaka till Sourze 2005 och Jan E har sedan dess varit en trogen Anna Veeder-kritiker. Det är så att man blir riktigt nostalgisk.

  6. Men Anna, i ärlighetens namn borde du kanske nämna att det fanns en tid då jag trodde på dig. Dvs innan du svängde och blev alltmer lik de övriga i Al Ham-gänget.

  7. Hi Anna!

    That Israel continues to build settlements in the West Bank I can get very upset about. That they build in East Jerusalem I can get even more upset about. And I don’t think the blockade in Gaza is useful.

    But I cannot get upset about a bunch of people from western countries who are tagging on ”peace” boats beside turkish islamists, knowing full well it is the latter that will have the harder time with Israel whilst they themselves will get treated well in prison, get a free flight home and lots of stories to sell to the newspapers when they get home. Oh, and some of them are probably being paid whilst they are there, as university professors and MPs.

  8. Jan E, det var när jag var ung och naiv (typ 39 eller så) och inte hade läst svenska tidningar, sett på TV eller lyssnat på svensk radio på runt femton-sexton år, förmodligen längre, och ännu inte lärt känna det rätt öppna hatet – jo, hatet – mot Israel i Sverige. För att använda en inte speciellt passande analogi, Jinge och Motbilder och Bulten i Bo och Mohammed Omar och Aftonbladet och Donald Boström tvingade mig att inse att det är en sak att vara israel i Israel och en helt annan att vara israel i Sverige. Även om jag till skillnad från Omar faktiskt tar ansvar för det uppvaknandet själv.

    Men jag har faktiskt inte ändrat mina åsikter, även om du tror det. Det är bara så att i det aktuella svenska mediaklimatet så är det helt omöjligt för mig som israel att låta som PGS. Den rösten fattas liksom inte.

    Kitty, I agree…but fact is, this is doing damage. It is a very good example of how lots of people are extremely convinced that they are doing the right thing, for extremely good reasons, while wrecking havoc.

    1. Jag kan inte minnas att du protesterat en enda gång på något av mina blogginlägg. Synd att du inte gjort det om det nu är så illa att lilla jag och mina skrifter bidragit till att du nu hatar ditt gamla hemland.

        1. Eftersom jag omnämns som skyldig till ”det rätt öppna hatet – jo, hatet – mot Israel i Sverige” trodde jag denna förekomst av kollektivt öppet hat i ett land var ett uttryck för kraftigt ogillande för detsamma.

          Sen har ju din blogg i en rubrik utropat mig som ”antisemit” så ert hat mot mig personligen är ju föga oväntat. Att alla svenska medborgare ska skuldsättas för vad jag skriver tycker jag dock är lite orättvist.

  9. Nu har i och för sig diskussionen bland kommentarerna lämnat Gideon Levy, men jag vill ändå kommentera honom. Anna och jag är överens i mångt och mycket, men Gideon Levy är en skribent som jag aldrig skulle promota, speciellt inte i det svenska debattklimatet där han bara tillför mer glöd för ”vad var det jag sade”-attityden.

    Till och med i den israeliska debatten tycker jag att han allt som oftast är anmärkningsvärt onyanserad och rabiat, på gränsen till att jag undrar varför han egentligen stannar i Israel (även om jag inte principiellt stödjer ett sådant resonemang).

    Att du använder honom i syftet att ruska om dig själv, Anna, det förstår jag. Han ruskar om mig också, men mer till ilska än till sans… 😉

  10. Förresten, vem importerade Gideon Levi till svenska medier in the first place, är det någon som vet det? Han hade ju verkligen utgjort en guldkalv på Aftonbladets kulturredaktion.

  11. Det är för att du inte läste Haaretz på hebreiska på 90-talet 🙂 Sorry, men det är sant.

    Jag tror att han är importerad eftersom han är gift (eller sambo, är inte så insatt) med en svensk journalist som heter Catrin Ormestad, med kontakter bland svenska journalister. Eller så har någon bara gillat honom, vad vet jag.

  12. Det är lätt att förstå varför inbitna försvarare av Israel ogillar Gideon Levy. Han säger ju obekväma sanningar i stället för att återge den statliga propagandan och länka till IDFs propagandafilmer. Men på en punkt kan jag ge Johanna rätt – hur fan står han ut i landet han bor i?

  13. Det där är ju bara korkat. Läser du israeliska tidningar så ser du ju mängder av kritik, knappast bara copy paste från IDFs talesman. Och varför någon stannar i det land han är född i och där hans barn, släktingar och vänner finns kan du ju också fundera lite över.

Kommentarer inaktiverade.