Och så ska judarna ”ta avstånd”

Det var väl bara en tidsfråga innan något ljushuvud, denna gång professor Torbjörn Tännsjö, klev fram ur skuggorna för att påpeka att det minsann är dags att judar över hela världen fördömer IDFs agerande för att stävja antisemitism.

Att man är professor, i filosofi till råga på allt, verkar tyvärr inte vara någon garanti för att man är varken speciellt smart eller speciellt kunnig. Så om någon nu får för sig att sätta eld på Stockholms stora synagoga, är det den judiska församlingens fel då för att de inte gått ut med ett pressmeddelande där de i skarpa ordalag fördömer den israeliska militären och regeringen? Skulle det ha räckt, förresten? Borde inte alla judar kollektivt göra avbön från sin religion och bojkotta Israel? Konvertera till kristendomen?

Det känns alltid så välbekant med sånt där som Tännsjö vräker ur sig. Som om man hört det förut.

Apropå demonstrationer: jag skulle definitivt gå till en Peace Now-demo eller någonting liknande om jag vore i Sverige. Vet inte om jag klarar av ”Ship to Gaza”-rörelsen, förmodligen inte, men jag har varit på demos förut och haft med mig ett eget plakat och det har gått bra. Det vore onekligen väldigt kul att se en demo framför israeliska ambassaden i Stockholm med ”Fred Nu”-skyltar.  Tyvärr är jag här, så jag kan inte organisera den, men jag planerar att öppna en enmans (kvinnas) filial för Peace Now i Stockholm, på sikt. Det känns som om det behövs.

7 thoughts on “Och så ska judarna ”ta avstånd””

  1. Tännsjö skriver:

    ”If Jews hesitate to do so, the distinction, which is clear and sharp in theory, between anti-Zionism and anti-Semitism, may easily drop into oblivion.”

    Jag därmot håller med John Strawson som skriver:

    ”While there are honorable Anti-Zionist positions they are few. On the whole Anti-Zionism is close to, or a mask for, Anti-Semitism.”

  2. Man kan tycka mycket om Ship to Gaza-rörelsen, men dagens demonstrationer verkar i alla fall ha varit tacksamt befriade från Hamas-flaggor och Hizb-ut-Tahrir-slagord.

  3. Det är så korkat av killen att rikta sig mot judar som grupp och i princip lägga skuld på hela gruppen för detta som har skett.

  4. Jaha, den skrev jag också om på al-hamatzav.org. Ett tillägg till det du så riktigt påpekar är att Tännsjö verkar tycka att även muslimer ska redovisa sina politiska åsikter för att gå fredade.

    Nu tror jag varken att Tännsjö är antisemit eller islamofob eller Sverigedemokrat. Han vill nog mest se sitt eget fejs i tidningen. Och när det nu inte räcker med att försvara selektiv abort av flickfoster och allt annat han hittar på, så har han nu kommit på den ljusa idéen att kapa Illmar Reepalus gamla intervjusvar rakt av. Måttligt imponerande till och med för en gammal VPK:are som Tännsjö.

  5. Charlotte: Jag skrev i en annan diskussion idag, att just Israel/Palestina-frågan ju är av en sådan natur att en rörelse bara behöver bli det minsta lilla inkluderande för att det genast ska dyka upp partisaner från endera lägret och använda rörelsen som megafon för sina egna ultra-åsikter.

Kommentarer inaktiverade.