Mänsklig och diplomatisk katastrof

Vaknade just och satte på radion för att höra om Ship to Gaza kommit iväg från Cypern än, och blev fullständigt chockad över att höra rapporter om mellan tio och fjorton döda och dussintals skadade. Det verkar väldigt svårt att få ut exakta uppgifter men enligt israelisk radio så handlar det främst om turkar, efter att deltagarna på vissa båtar skulle försökt ta ifrån soldaterna deras vapen och även försökt ta en soldat som gisslan (obs: jag har ingen aning om ifall detta är sant eller inte, men det var vad som rapporterades).

Den israeliska ambassadören i Ankara har kallats in till Erdowan. F d ambassadören Alon Liel varnar för att händelsen kommer att få långtgående konsekvenser både politiskt och på fältet. Hamasledaren f d premiärminister Haniya ska kalla in en presskonferens senare idag i Gaza. Hamas rapporterar på sin websida att sheikh Raed Salah, ledaren för den islamiska rörelsens norra gren (i Israel), skulle ha dödats i attacken. Hittills finns ingen bekräftelse för detta, men nyheten har potential att leda till upplopp. Detta blir förmodligen bara början på en internationell inblandning i vad som händer i Gaza.

Det vore i och för sig på tiden, inte minst för den palestinska civilbefolkningen. Men just nu känns det ungefär som när den andra intifadan bröt ut – mardröm.

Uppdatering: i israelisk radio hörs skarp kritik och inträngande frågor kring hur armén hela veckan har bedyrat att det visserligen handlar om en militär aktion, men att de ska utföra den med största försiktighet. Hela tiden handlade det om ”eventuella skadade”, att någon kunde falla i vattnet osv, men ingen talade om möjligheten att någon skulle kunna dödas.

IDF-s talesman sade att soldaterna på ett av skeppen mötte våldsamt motstånd och att deltagarna på Ship to Gaza attackerat soldaterna med järnstänger och knivar, och även tagit ett vapen från en av soldaterna och skjutit vilket sedan urartat till allmän skottlossning. Han betonade att deltagarna på de andra skeppen inte gjort våldsamt motstånd.

Men i slutändan spelar det ju ingen roll – över tio döda är ett fruktansvärt misslyckande och en katastrof. Netanyahu kommer förmodligen att komma tillbaka från sitt planerade möte med Obama i USA. Det börjar bli på tiden att han tar ansvar för Israels ställning internationellt.

Uppdatering 2Haaretz skriver att Israel måste agera snabbt för att undvika en tredje intifada. Radion rapporterar dock att Sheikh Raed Salah inte dödats men skadats och befinner sig på sjukhus.

10 thoughts on “Mänsklig och diplomatisk katastrof”

  1. Anna, det är för sent. Netanyahu kan inte göra något för att förbättra Israels internationella anseende. Denna katastrofala händelse är förmodligen början till slutet för apartheidstaten Israel. Ett gott råd: se dig om efter ett annat land att bo i medans tid är. Och snälla: bespara oss krokodiltårarna!

  2. Jag sade inte förbättra, jag sade ta ansvar. Dina goda råd och din skadeglädje – som jag tycker är helt vidrig – kan du behålla för dig själv.

  3. Vet ännu inte med säkerhet vad som hände. Men spontant utbrister jag: har Israels regering och militär helt tappat all kompetens? Man borde ha kunnat inse att en bordning skulle ha lett till våld. Skulle det ha varit en sådan katastrof om fartygen släppts in till Gaza? Tvivlar på att det finns vapen ombord. Det skulle ha skadat deras sak alltför mycket om de försökt smuggla in vapen och det uppdagats.

  4. IDF säger att de hittat två revolvrar ombord, tydligen på två turkiska (dödade) deltagares kroppar. Om dessa var deras eller hade tagits av soldaterna har jag inte riktigt förstått. Igen: jag vet inte om det är sant eller inte.

  5. jag har inte läst din blogg alls, så du kanske redan har skrivit om detta. Men du som bor där, skulle inte du kunna skriva om olika gränsöverskridande samarbeten i regionen!? Jag tänker på samarbeten som rör fred, vatten, kultur, musik, sociala frågor, och som för människor samman. Jag har läst artiklar om sådana exempel i DN och läst även Daniel Barenboims bok där han tar upp den orkester han startade med Edward Said. Hur talas det om sådana här projekt i Israel?

  6. Varje medalj har två sidor.
    Den goda sidan är att vi nog hädanefter slipper fler ”Ship to Gaza” äventyr.

    1. Tror du? Tvärtom. Nu har de fått blodad tand (ursäkta ordvitsen). Ju värre dager de kan framställa Israel desto hårdare kommer de att försöka.

  7. Jag kanner mig mest forbannad just nu. Den fraga jag staller mig: va fan tankte de pa? Det finns inga ursakter, trots att regeringen har forsokt ge sadana.

    Jan E: att du bara orkar, for dig verkar det bara vara ett spel.

  8. Jag tittade på bordningen av båten. Det verkar som så att innan Israel bordar skeppet så beskjuter de båten från vattnet och i den skottlossningen så avlider minst en person.

    När de sedan firar ner soldater på båten så har folk tillskansat sig tillhyggen så det stämmer nog att folk på båten gjorde våldsamt motstånd.

    Om det stämmer det som händer på videon så är det inte rätt av Israel att lägga skulden på de som var på båten därför att folk hade redan blivit skjutna till döds innan någon soldat satte foten på båten.

    Det är tidigt på morgonen, de får tårgas och beskjutning som dödar och skadar människor på båten , de hissar vit flagg, soldaterna kommer ner på båten, det uppstår tumult och de på båten får tag på soldaternas vapen. Flera människor därtill får sätta livet till.

  9. Fast det är väl svårt att säga var dom är i det hela där (eller?) – det är ju möjligt att man släppt soldater någon annanstans på båten – för det är väl en stor båt såvitt jag förstår – och att man gått till ”oprovocerat” angrepp där. Jag är öppen för att det är på det ena sättet eller andra, jag undrar uppriktigt.
    Om det är så att man skjutit in mot båten på det ena sättet eller det andra så är det ganska lätt att förstå att folk tappat vett och sans.

Kommentarer inaktiverade.