Mer Ship to Gaza-problematik

Hoppas att Joakim Wohlfeil inte tar illa upp – jag tycker att hans sista kommentar angående Ship to Gaza är värd en egen post, inklusive mina svar på dem. Det kanske mest anmärkningsvärda är att jag inte har något att invända mot hans beskrivning av blockaden och den politiska situationen generellt, utan det som verkligen stör mig är de svenska aktivisternas hyckleri (dvs oupphörliga kritik mot Israel och enbart Israel samtidigt som Hamasregimens handlingar och brott mot mänskliga rättigheter bemöts i bästa fall med tystnad och i värsta fall med bortförklaringar, förståelse och sympati) och även, i Mankells fall, vägran att erkänna Israels rätt att existera som judisk och demokratisk stat innanför 67 års gränser.

Därför känns det som om jag och Joakim egentligen har en ganska bred gemensam bas när det kommer till sakfrågorna och att det som får åtminstone mig att gå i taket är den ensidiga demonisering av Israel som jag sedan hör i svenska media och av frontfigurer som Mankell, som genom sitt författarskap (har tyvärr inte läst hans böcker) naturligtvis har stor genomslagskraft.  

Joakim skrev (som svar på en rad frågor som jag ställde till honom, läs kommentarstråden till den förra posten):

 Hur kommer Ship to Gaza att förhålla sig till Hamas?
Svenska STG är ju 1/8 del av båtarna, jag har bara hört den svenska föreningens policy. Där säger man att man endast skall rikta sig mot blockaden och inte ta någon politisk ställning. Man skall ju inte glömma att kritik mot blockaden även innefattar Egypten.
Jag skulle själva bli oerhört besviken om de plötsligt gick med på att ge nån cred till Hamasregimen, som exempelvis Calloway gjorde när han reste in via Egypten. (Jag vet att MR-aktivister i Gaza var så besvikna på honom att de tyckte han aldrig behövde återvända till Gaza, nu skall han visst vara med på en av båtarna).
En negativ sak med att Bo Forsberg nu inte är med är att jag tror Diakonia kunde ha haft en bra roll genom att förmedla en realistisk bild av styret i Gaza, samt den roll som PA och Egypten också har.
Som en klok vän i Gaza sa om skeppen somseglar mot Gaza ” -De kan inte bestämma vilka som väntar i hamnen, men de kan bestämma vilka de hälsar på när de kommer till Gaza”.

Vad kommer STG att säga om Israel?
Hade Diakonia varit med så hade vi sagt att vi hävdat Israels självklara rätt att existera och att även försvara sin säkerhet, samtidigt som vi fortsatt att tydligt kritisera allt det Israel gör som inte har med säkerhet att göra.
Skulle någon inom STG förneka Israels rätt att existera etc.. skulle jag bli oerhört besviken.

NGO som fredsmäklare mellan Hamas/Fatah ? Och politisk prestige;
Kunde inte hålla med mera om prestigen!! Bakåtsträvande, klantänk, gubbvälde och fåfänga är bara förnamnet i den palestinska politiken (det finns undantag, men de har vanligtvis inte någon stor makt). Läs gärna mer om kvinnor i palestinsk politik http://boforsberg.blogspot.com/2008/12/jag-frstod-inte-varfr-jag-snubblade-s.html

När det gäller NGO´s roll i exempelvis Fatah-Hamas förhandlingarna så pågår det mycket bakom kulisserna, det gäller naturligtvis även relationerna med Israel. Kan ofta inte låta bli att skratta lite uppgivet åt alla förståsigpåare som delar in hela konflikten i pro-israel / pro-palestina men är helt omedvetna om vilka som pratar med vilka.
Jag kan gärna berätta mer när vi ses någon gång, det som är intressantast passar inte att skriva om på öppna bloggar.

Har man provat alla lagliga vägar ta förnödenheter till Gaza? vs. Mediajippo:
Hitintills har jag inte hört någon som verkligen jobbat med transporterna påstå att alla nödvändiga varor kommer in.
Tro mig, har man hållit på lite med de humanitära transporterna så blir man snart cyniker. Den berömda 30-listan varierar ju lite dag för dag men är ändå basen för införsel, finns det någon logik, glöm det !!! En av förklaringarna jag fick höra när det gällde ”Ananasgate” var att Ananas ger en känsla av lyx, och folket i Gaza skall inte få en känsla av lyx under Hamas styre….osv..osv..
Sen kommer frågan om lagligheten, blockaden är ju i sig illegal. Det finns ju ingen som förnekar att blockaden skulle kunna lätta om Hamas släpper Shalit, då talar vi kollektiv bestraffning.
Man kan dribbla massor kring Osloavtalen vs. Humanitära behov vs ockupationsmaktens rättigheter som FN måste beakta (men en verkligt intressant dispyt uppstår när Israel hävdar att man inte ockuperar Gaza längre, vilket formellt skulle beröva dem rätten att kräva koordination för införsel).

Så långt Joakim. Här är mina kommentarer till det ovanstående, som inte avser att polemisera med Joakim personligen utan att diskutera de ställningstaganden som jag tycker är problematiska i sammanhanget:

”endast skall rikta sig mot blockaden och inte ta någon politisk ställning” – att försöka bryta blockaden ÄR att ta politisk ställning, för det första, hur mycket man än anser att Hamas också vinner på blockaden. Officiellt så vill de ju få bort den och det var ju också därför raketbeskjutningen ökade i okt-nov-dec 2008 vilket sedan utlöste en stor israelisk attack, så vitt jag vet. Hamas krävde öppna övergångar, Israel vägrade. Därför är Ship to Gaza-projektet stöd till Hamas genom själva tillvägagångssättet och faktum att man öppet kommer att konfrontera den israeliska flottan. Det är att ta politisk ställning för och emot. Det är f ö nästan omöjligt att vara aktiv i Israel/Palestinakonflikten utan att ta politisk ställning, även om många hävdar att de inte gör det. Enligt min åsikt bullshit, för även om man inte säger saker högt så spelar man alltid någons intressen i händerna.

Egypten:
jag hörde ett inslag i Studio Ett för några dagar sedan med Mehmet Kaplan och Lisa A. Hörde inte ett ord om Egypten och Egyptens åsikt ang Ship to Gaza eller ansvar för blockaden. Mankell skrev inte heller ett ord om Egypten. Det är Israel, Israel, Israel, Israel och Israel som är boven.

Cred till Hamas? Det vore i så fall skandalöst. Jag tycker att om man protesterar mot brott mot mänskliga rättigheter, och är så pass driven att man konfronterar den israeliska flottan, då borde man rimligtvis ha guts nog att påpeka brott mot mänskliga rättigheter som utförs av Hamasstyret (rättsprocesser, avrättningar). På CNN, inte bakom kulisserna. Det skulle ge Ship to Gaza cred hos mig och jag skriver hemskt gärna en post om det när det händer (dream on).

Hamnen: De kan inte bestämma vilka som väntar i hamnen, men de kan bestämma vad de SÄGER när de kommer till hamnen. Som sagt. Eller är de så rädda för Hamas att de inte törs säga någonting? Inte alla deltagare representerar väl organisationer som är rädda att slängas ut från Gaza om de piper på fel sätt?

STG och förneka Israels rätt att existera: Men det har ju Mankell redan gjort. Han är inte alla, det står ju också i hans text att han vet att inte alla håller med honom, men de facto så påstår han ju att ockupationen är tandröta och bosättningarna är cancer, och att hela Israel är byggt på en ockupation och man måste få bort hela ockupationen/tandrötan och palestinierna är de som ska få makten.

Det är att förneka Israels rätt att existera som en demokratisk stat med judisk majoritet. Och som jag ägnat de senaste trettio eller så posterna att tala om (som ingen läst) så är bosättningarna ett hot mot precis samma stat. Därför är både bosättningsfanatikerna, de som vill ha den sista kullen på Västbanken (jag talar inte om de stora blocken som kommer att tillhöra Israel under vilken lösning som helst i utbyte mot markområden på andra ställen) och sådana som Mankell på samma sida, emot dem som vill ha en judisk och demokratisk stat brevid en självständig och sammanhängande palestinsk stat, baserad på 67 års gränser med justeringar osv.

Det sista halva stycket handlar igen om verkligheten och där har jag nog inget att anmärka på. Så är det, tyvärr. Jag har åkt omkring tillräckligt mycket på Västbanken och sett och hört bisarra order hit och dit som ändrar sig lite som någon behagar, och är inte alls överraskad. Igen, tyvärr.

Men inte gillar jag Ship to Gaza och Mankell mer för det.

17 thoughts on “Mer Ship to Gaza-problematik”

  1. PS till hamnen: det vore onekligen intressant att se vad Ship to Gaza-deltagarna skulle säga i hamnen i Gaza, men nu tror jag inte att de kommer dit. Den israeliska flottan kommer att söka igenom skeppen och tvinga dem att ändra kurs till Ashdod. Tror åtminstone jag. Sedan kan Mankell få massor med prime time för att vädra sina åsikter om Israel i svensk TV och radio.

  2. Hej Anna och Joakim.
    Det blir kanske ett nytt inlägg på al-hamatzav om saken, så småningom. Eller flera inlägg. Det som händer i ert samtal är att en lång rad frågor väcks till liv, och var och en kräver sin rättmätiga uppmärksamhet. Så min kommentar här blir inte heltäckande. Långt ifrån. Tar här och just nu bara fasta på ett par detaljer/aspekter. Hav överseende med en ofullkomlig medmänniska:

    1. Det är förstås möjligt att jag har missat vissa poänger i Joakims utläggningar, men jag tycker mig bland alla ord inte ha sett ens en tillstymmelse till att i klara ordalag fördöma Hamas´kupp och våldsamma maktövertagande i Gaza (visa mig gärna ett sådant klarspråk, om jag nu har missat det). Jag tycker inte att man kan skynda förbi den omständigheten. Till detta ska nämnas att det inte är omvärlden som ska rätta sig efter den militanta islamismens idéer om vad som bör göras i Mellanöstern, utan Hamas som ska göra det som krävs för att blockaden skall hävas. Man får inte slarva och schabbla med detta, man får inte invertera den ordningen. Du förstår Joakim, det är inte hat mot barnen i Gaza som gör att Abbas och Mubarak motarbetar Hamasledarnas maktutövning. Terrorlänken Iran-Syrien-Hizbollah-Hamas bidrar inte till en positiv utveckling (får återkomma till den jihadistiska ”balkaniseringen” av Gaza).

    2. Det vore mig fjärran att smutskasta de som jobbar med humanitära frågor i Gaza. Vi måste alltid värna de mänskliga rättigheterna. Barnen i Gaza ska inte behöva lida bara för att Khaled Mashaal i Damaskus överlägger med Teheran om den politik i Gaza visavi Israel som håller remsan kvar i ett eländigt tillstånd. Så om jag någon gång riktar kritik mot Diakonia eller någon annan organisation, så är det inte en attack mot arbetet på marken, utan mot uttalanden av officiella representanter som med varierande hets och intensitet bara ser Israel när man söker efter orsaker och bovar. HJälp de som har svårt. Berätta om verkligheten i Gaza, hur storpolitiken drabbar de enskilda. Men tag och analysera hur det kommer sig att barnen på Västbanken har det bättre än de i Gaza? Är det för att Israel gillar västbanksbarn, men älskar att plåga gazaungarna? Den palestinska entitet som bekämpar terrorism och uppvigling, och som söker ett konstruktivt samarbete med oss, kommer också att kunna skörda frukter för sitt folk. Men den entitet som bevisligen, öppet och i alla dess former utkämpar ett krig mot oss – ja, de kommer att bekämpas, och det är deras ledare som i första hand skall ställas till svars för lidandet i Gaza.

    3. Ship to Gaza – skepp ohoj. Jag blir inte särskilt upphetsad av den här ego- och PR-trippen till sjöss. Haniyeh kommer att göra allt han kan för att använda uppmärksamheten till att brännmärka Israel, samt att stärka det egna greppet om Gaza. Ingen tjänar på detta, förutom de krafter som dels motarbetar försoningsarbetet mellan Fatah och Hamas, dels motsätter sig en fredlig tvåstatslösning.

    Här gör jag tillfällig halt. Vi hörs.

  3. Hejsan Roy, det blir kanske lite rörigt eftersom min och Anna diskussion nu finns i 2 bloggtrådar.

    Men du kan väl titta på de länkar som jag lade till i gamla tråden så får du en del ledning vad vi tycker och gör.

    MEN läs också gärna också i förra tråden vad som är effektivt eller inte. Du behöver inte hålla med, men jag skulle vilja hävda att man behöver ha tänkt till lite om man vill kritisera ex. Hamas så det känns för dem.

    MEN,2. har du funderat hur du känner till om Hamas övergrepp inne i Gaza, du läser med största säkerhet artiklar som ex. kommer via AP. Dessa uppgifter har ofta dokumenterats av MR organisationer som med viss säkerhet ingår och delvis finansieras i Diakonia´s monitoringprojekt.
    jag har haft rätt kul på en del debatter hemma i Sverige när sk.Isarelvänner i salvelsefulla inlägg berättat hur hemskt det är i Gaza och att Diakonia minsann inte bryr sig om det. När man sen ställt lite frågor vart de läst det osv.. har det varit rätt enklet att visa att de faktiskt (ibland via en del omvägar) tagit del av uppgifter från våra IHL-partners och deras arbete.

    Jag har förstått att du inte är nån fans av kristna sionister (ber om ursäkt om jag tidigare missuppfattat det), men det är lite kul att exempelvis den sSiwert Öholm bara varit i Sderot en gång (han skrev sen arga inlägg att Diakonia minsann borde bry sig om Sderot). Han hade dock inte fattat att han guidades runt av en av Diakonia´s informationspartners som jobbar med detta varje vecka.
    Det är därför jag alltid tycker det är roligare att svara på frågor kring vad vi egentligen gör och tycker, än att svara på tjafs vad folk påstår Diakonia gör eller tycker.

    Du har många kloka synpunkter, jag tror jag också har en rätt bra uppfattning varför både Ramallah och Kairo samarbetar kring blockaden. Dessutom från förstahandkällor.
    Du vill som du säger inte invertera ordningen, MEN vad skall man göra om Hamas har tappat intresset för att häva blockaden, varför skulle de då uppfylla några villkor, och hur hjälper man då de civila.

    Sen blir jag precis som Anna lite konfunderad över hur argumentationen och budbärarna bytt plats i Gazadebatten.
    Plötsligt står välkända bojkottivrare mot Isarel och hävdar att blockaden mot Gaza skall brytas.
    Men på samma gång så kastar sig massa debattörer som med emfas alltid hävdar att bojkotter mot Isareler är kontraproduktiva in i debatten och står nu i första ledet om menar att palestininer däremot naturligtvis blir mycket mer fredsinsiktade av att leva under blockad.

    Som sagt, allt detta blir väldigt långt. Du verkar bo i Isarel, bjuder gärna in till vårt kontor i jerusalem eller om det passar nån annanstans. jag är hemma i Sverige över sommaren men kommer nog åter i Augusti/September

  4. Joachim, Anna och Roy: Jag drar slutsatsen att Diakonia är en grupp som inte klarat att hålla uttalanden fria från ensidigtskuldsättande. Det borde inte finnas tillstymmelse av ensidigt och vinklat tankegods bakom deras agerande, om de vill ses som trovärdiga hjälpare i nöd. Och det finns det! Folk märker och påpekar. Diakonia, dess bloggare och diverse representanter borde hålla sig för goda att hålla på med smutskastning eller att nedvärdera andra. Det kan finnas bra saker med Diakonias insatser men det kan samtidigt finnas grovt politiserade ställningstaganden som fått stor publicitet och som förtjänar rättmätig kritik.

    Följanda är, på förekommen anledning, till dig Joachim: Folk, vare sig de heter A-K eller Siewert, borde kunna kritisera Diakonia, Egon Berglund eller Ohly utan att smutskastas, kallas fåniga, toksionister el.dy. av dig. Klarar du inte det? Skärpning!

  5. A-K, om någon här kallat dig fånig, toksionist e dyl, påpeka det och jag editerar. I övrigt – du har gjort din poäng, och det blir inte mer. Jag stryker. Är inte intresserad av den diskussionen och vad som hänt på andra bloggar osv. Diskutera sakfrågorna eller argumenten.

  6. Point well taken, Anna. En sak: Jag tror Joakim drar ”kristna sionister” över en kam och det kan jag väl kommentera? Dessa kommer nog också i olika varianter: Kristna som erkänner Israel som judiskt hemland är kristna sionister och behöver väl inte ges epitet? Andra åter är kristna sionister men knyter dessutom återupprättandet till ett ultimat kristet mål för landet, ett för mig problematiskt förhållningssätt. Vilken sort är det Joakim inte tror du är någon fan av?

  7. Vill folk tro att Messias ska komma tillbaka så snart judarna har samlats i Israel för att därefter förtära alla som inte tror på Jesus i helig eld, gärna för mig. Mitt problem med dem är deras politiska åsikter och finansiella stöd för projekt som jag inte tycker är i Israels bästa intresse, se bosättningar i det muslimska kvarteret osv. Kristna sionister som har åsikter om Israel och uttrycker dessa i Sverige alternativt stöder soppkök och barnhem osv stör mig inte alls, det tycker jag är helt legitima aktiviteter.

  8. Joakim,
    du hamnar i en försvarsställning här, vilket är onödigt, eftersom diskussionen inte i första hand handlar om Diakonias förtjänster och brister. Du beter dig som en inbiten och ortodox Israelvän, som sparkar bakut så fort någon har något negativt att säga om Israel:).

    Sen känns det tröst- och meningslöst att tävla med dig om vem som har bäst erfarenheter från regionen. Men i min analys ingår bl a att i detalj veta hur exempelvis Muhammed Nazzal och Nizar Awadallah ser på sakernas tillstånd, samt graden av deras inflytande. Jag utgår från att du vet vad jag talar om.

    För övrigt hämtar jag min information om läget i Gaza från fler källor än de mediala. Och mina expeditioner på plats i regionen, samt mina analyser, inleddes för ca 25 år sedan. Jag är israel och har bott där i många år, men är just nu baserad i London. Återvänder dock snart till lilla och sympatiska Israel.

    Gaza har jag bra koll på Gaza, efter ett stort antal besök, både som civil och i uniform.

    Nåväl, vad ska vi då säga om blockaden? Den är problematisk. Ett upphävande av blockaden vore problematiskt. En hermetisk tillslutning av Gaza vore problematisk. Tills vidare är dock rätt att markera mot den militanta islamismen.

    Åter till piraten Mankell och The Fabulous Freedom Flotilla:
    Lämna över varorna och deklarera ånyo engagemanget för de civila palestinierna, människorna, i Gaza. Säg även gärna något om Gilad Shalit. Åk sedan hem igen. Hamas är fortfarande uttalat fientligt mot både Israel och PA. Att ge vika för Iran-Syrien-Hamas vore dåliga nyheter för oss alla. För slackern i Tel Aviv och för barnen i Gaza.

  9. Gillar inte heller missionerande med ultimata mål, vare sig de är kristna eller religiöst politiska!

    P.S. Se min kommentar i den första mankellartikeln om bl.a. Mankell, ohälsa och fiction.

  10. Hejsan Roy

    Jag tror du missförstod mig, och jag kan mycket väl ha uttryckt mig klumpigt, isåfall ber jag om ursäkt.

    Jag känner inte så stort behov av att försvara mig själv eller Diakonia på bloggar. Om jag skall låta lite snobbig så spelar det inte så stor roll vad som tycks på 99,9% av alla bloggar och blogg-kommentarer.
    Det är andra sammahang som räknas.

    Däremot kanske jag lite slarvigt försökte ge några perspektiv på vart vi är aktiva, ville helt enkelt berätta att vi är just aktiva, men att man kanske inte alltid kan mäta output i svenska pressmedelanden etc…

    Så jag är ledsen om det lät som jag ville ”tävla” med dig i kunskaper.
    Det är istället så att mitt jobb till stor del går ut på att samla information. Du sitter antagligen på massa kunskaper/erfarenheter jag inte har, vilket innebär att de är dubbelt intressanta, även om vi nte kommer till exakt samma slutsatser.
    (Vad jag retar mig på är istället folk som klämmer ut sig tvärsäkta åsikter, utan att sätta sig in i vad de talar om).

    Som sagt åter till blockaden.När du säger ”man måste markera mot sen militanta islamismen”, så skulle jag nog säga visst, gör det!! Men välj då inte en metod som missar ”islamisterna”, men drabbar civilbefolkningen.

    Du kanske inte håller med, men jag tycker delvis att både Israeler och Palestínska militanta grupper fastnat i Dahiya-doktrinen där man på nåt sätt försöker påverka en politisk agenda genom att attackera infrastruktur och döda människor som inte är inblandade. Israel har omätligt mycket större resurser att genomföra krigshandlingar, men jag upplever att det finns spår av samma logik på alla sidor.

    Jag har aldrig kunnat se att fredsrörelsen i Isarel får större inflytande för varje Kassamnedslag, insikten jag saknar hos Israels strateger är att palestininerna i grunden funkar precis likadant.

    Jag tror inte heller Israel tycker att barnen i Gaza inte skall få godis, ananas, etc för att Israel hatar dem, men man misstar sig om man hoppas att skulden för detta skall drabba Hamas och inte dem som förnekar dem detta.
    (jag hoppas du ser på andra kommentarer att jag inte backar för att Egpten och PA är ansvariga, upprepar bara inte allt på alla inlägg)

    Natti, jag kommer nog vara lite långsammare att svara nu när arbetsveckan börjar igen (ja, ja, jag vet…. ni redan har haft arbetsdag idag och skandinaver är alltid lediga och lite lata 😉

    Vänligen //Joakim
    +46 705 156145

  11. Just, ja, vådan med att sitta för sent och skriva, och syftningar etc…

    Roy, du kanske inser det ändå, med var resonemanget om kommentarer och skarpa fördömande etc.. jag ville komplettera.
    Noterade att det var allmänt hållet men ville ändå ge perspektiv på vad vi tycker/gör. (det finns ju gradskillnader även hos oss inbitna, ortodoxa israelkritiker ;-)))

    Ha en toppendag ! /J

  12. Det är lätt hänt att man som israelisk medborgare ”stänger av Gazaradion” och kör sitt eget livsrace, punkt och slut. Naturligt, mänskligt. Detta kan dock leda till att samhället brutaliseras, och att diverse regeringar fortsätter att tänja på gränserna och börjar införa än mer drakoniska och kränkande åtgärder mot de människor som råkar befinna sig i fiendeland. Därför har jag alltid välkomnat rapporter från MR-organisationer och andra som visar vad en viss politik leder till. Jag tror uppriktigt sagt att det är bra för mig och Israel att vi tvingas se människorna. Så är jag också glad och stolt över ett Israel som ständigt prövar och omprövar allting. Nåväl – jag försöker vara en mensch, helt enkelt. Jag når dock aldrig upp till dessa ideal.

    När väl detta är sagt, när vi väl har försökt betvinga invända föreställningar, nationella myter och förstockade uppfattningar om ”hur de andra är”, då blir det åter dags att påminna om de real- och säkerhetspolitiska omständigheter som inte kommer att försvinna eller reformeras bara för att jag visar mig vara en schysst typ. När vi lämnade Gaza fanns en gyllene chans för det palestinska ledarskapet att satsa på fred, civil och ekonomisk utveckling, demokrati osv. Visst fanns där fortfarande restriktioner, bl a i form av att vi kontrollerade luftrummet m.m m.m. Men den positiva utveckling vi har sett på delar av Västbanken, var också möjlig i Gaza. Precis som vi israeler måste skärskåda oss själva och göra upp med alla ursäkter och bortförklaringar, så måste palestinierna, samt deras passionerade anhängare världen över, ta ansvar för sin egen välgång när tillfälle ges. Det är förstås väldigt bekvämt att alltid skylla på Israel, men please – väx upp.

    Mycket mer finns att säga, men jag stannar här.

  13. Håller med Anna att är man så modig att man ”vågar” utmana israeliska flottan så borde man kunna utmana Hamas – om viljan finns dvs.

Kommentarer inaktiverade.