Vredens dag och det här med religiös lojalitet

Många svenskar tror att om bara de här vettvillingarna i Mellanöstern slutar tro på Gud, då blir det äntligen fred där. Det är tyvärr lite simplistiskt tänkt, eftersom det inte handlar så mycket om Gud utan mer om territorium, symboler, makt och historia – alltså om politik, vilket blev ganska övertydligt under mitt senaste besök i Jerusalem…så min senaste kolumn  i Fria Tidningar fick handla om Al Aqsa och Hurva-synagogan.

Läste f ö just bästa citatet av Nima Dervish apropå kommentarsfält angående Israel/Palestinakonflikten: ”Have fun guys. Jag går och jobbar. Säg till när ni har löst konflikten så ringer jag Nobelkommitéen.”

Yes. Ring mig också.

5 thoughts on “Vredens dag och det här med religiös lojalitet”

  1. Läste just din artikel Religiös lojalitet. Ja, du skrev tidigare och nu idag om den paranoja som du observerat omkring dig.
    Varför skulle israel ha intresse för att ta över Al Aqsamosken?
    Islams 3e mest heliga plats. Vilken är den 4e mest heliga plats etc. kan man fråga sig.
    Att inte den israeliska regeringen tog itu med tunnlarna under Tempelberget innan det blev för sent gjorde ont, inte för något religiöst skäl, men ur arkeologisk synpunkt.
    Hava

  2. Mycket bra skrivet, Anna!
    Men jag är jätte irriterad på både muslimer och icke muslimer som har fastnat vid ogrundade ”fakta” om att Al Aqsa är den 3-e heligaste plats. Al Aqsa är 2-a!

    ”Det är islams tredje mest heliga plats. Hela den muslimska världen tittar på. Alla palestinier blir förrädare om de förlorar Al Aqsa.”

    Man kan gå genom enkel logik utan att läsa hadyser:
    Tempel var ”första qibla” för muslimer. Där vände man sig i bönen precis som judar. Sen blir det ”skilsmässa” pga olika åsikter och religions uppfattningar. Meka befriades från polyteism (ca 360 ”gudar”) och muslimer började vända sig mot Meka istället. Det blir qibla för alltid.
    Vart i så fall ligger 2..?
    Naturligtvis är det Al Aqsa.
    En rad hadyser talar om profetens besök i Jerusalem, och Al Aqsa byggdes upp i hans tid. (Inte med samma utseende som idag).
    När profeten dog, så fick man 3-e heligaste ställe – Medina. Så är det om man går i kronologiskt genom händelserna.

    Det förklarade jag hundratals gånger, men man råkar alltid träffa totalt okunniga muslimer eller wahabister som ser enbart Meka och Medina som alfa och omega – resten av islams historia struntar man i.

    Uppfatta inte det som kritik mot din artikel eller vilja att peka ut fel, utan bara spontant reaktion på det som en del totalt okunniga muslimer säger.
    Och på slutet tackar jag för otroligt bra beskrivning på händelserna där, gällande Al Aqsa.

  3. Hej Ida,

    still going strong 🙂 och kul att du gillade artikeln!

    Jag tar inte alls illa upp, och som du ser så citerar jag någon annan…jag har visserligen läst en introduktionskurs till islam, men jag kan absolut inte tillräckligt så jag berättar bara vad jag hör och ser. Lite ödmjukhet skadar aldrig 🙂

  4. Jo, jag vet att du citerade en annan person och det är honom som jag blev irriterad på 🙂
    1, 2, 3 har bytt platser under tiden och det fick många att bli förvirrade. Det bästa med din artikeln är att man inte kan identifiera din religiös tillhörighet, etnicitet eller politisk åsikt när man läser alla dessa rader. (Självklart, bara vi som vet vem du är 🙂

    …bättre komplimang går det inte att få från ”den andre”! 🙂

    ha en bra dag

Kommentarer inaktiverade.