Nimas realtime cirkus

Det här är väl närmast kriminell försening, men jag vill ändå komma med ett kort statement angående Nimas Realtid-story: jag har alltid tyckt att Nima är en gudabenådad skribent med en superb förmåga att blanda och kombinera svåra och seriösa ämnen med en synnerligen street smart stil, drivor av vass humor och en suverän svenska (att läsa Nima är för mig ofta något i stil med en lektion i svenska för utvandrade). Dessutom har jag genom rätt idogt läsande på hans blogg fått intrycket av att Nima är genuint engagerad i frågor som rör mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och frihet från religiöst tvång. Visst, han KAN ha skrivit kilometerlånga inlägg om händelserna i Iran, ägnat mängder av tid åt att skriva böcker om hedersmord osv enbart i syfte att dölja sin verkliga kvinnoföraktande natur, men av någon anledning har jag svårt att tro det. 

Det måste ha varit en tillfredsställande tid för alla de bloggare och andra som då och då fått duktigt med spö från Nima. Måste ha känts bra att äntligen kunna släpa honom i skiten. Folk som aldrig i sitt liv presterat något av värde brukar få ut mycket av sådant, inga namn nämnda.

Hoppas att det här är över nu – och Nima, fortsätt som vanligt och kom gärna och hälsa på.

7 thoughts on “Nimas realtime cirkus”

  1. Välkomen tillbaka!
    När skandalen bröt ut (angående Nimas privata bråk), skrev jag en blogging kring ämnet, enbart som en nyhet. Inte som någon kritik mot honom, för att jag trodde inte då liksom nu att Nima är en ”dold kvinnoförtryckare”. Men jag insåg att det var onödigt att skriva om ämnet och det hur människor hanterar sina förhållande. Det började likna till ”Se & Hör” tidningar, så sopade jag bort inlägget. Liksom han själv sa, vi alla har haft någon gång en dålig förhållande som var svårt att hantera på ett värdigt sätt. Den som saknar livserfarenheter borde inte lägga sig i ämnet i överhuvudtaget. Men jag tycker i alla fall att en kvinna ska inte behandlas med liknande grova ord. Oavsett vem hon är, oavsett det hon sysslar med.
    Det att Nima kritiserar Iran – håller jag med i 99%. En regim som vill ha mer och mer makt i området kommer säkert att hota i framtiden – alla som sätter sig på vägen, araber liksom israeler. Det känns som att iranska makthavare har otrolig komplex av den historiska Persiska Riket och kommer att bli mer och mer maktgalna. (Inte speciellt mitt ämne) men en regim som grovt dömer och avrättar, torterar och förtrycker eget folk borde man inte stödja, naturligtvis. Jag har tom tagit en del namninsamlingar från Nimas blogg för att uppmana till pågående avrättningar.
    När det gäller hedersmord, var det många som rekommenderar Nimas senaste bok, och jag kommer att lägga upp den på bloggen så fort den kommer i sin tur. Bra! Även där är jag 100% överens med Nima. När Mohamed Omar har hotat honom som var jag där att bara uttrycka mitt stöd.

    Problemet som jag möter på vägen är 1.) att man känner i luften hans fördomar mot muslimer. Är man muslim, så så visar han sig automatiskt överkänslig även då man ställer en vanlig, spontan fråga, utan ens målet att attackera eller motdebattera något av hans ämne. Det hände till mig ett par gånger. 2.) Sen, när man öppnar hans blogg, så ser man där en rad (inte bara islamofober) utan kroniska muslimhatare som debatterar. Det är människor som Nima utför dialog på ett mycket vänlig och respektfullt sätt. Det är människor som var på min blogg ett antal gånger med grova, sexistiska, vulgära kommentarer. Tom Sverigedemokrater har man möjlighet att se där. Klickar man på deras namn, så kommer man till deras rasistiska sidor. 3.) Nima talar gärna om mänskliga rättigheter, men jag förstår inte att man i så fall väljer att blunda inför Israels grova brott. Det är omöjligt idag att sätta sig i försvar för mänskliga rättigheter men att samtidigt godkänna alla brott som begår man i Palestina. 4.) Jag träffade många ateister men ändå har man respekt mot andras människors tro. Han saknar det mot muslimer. Det är de som enbart är viktiga att piskas med kritik. Och det är enbart ateister som är kloka och smarta – samtidigt som människor med någon tro (mest islam) är korkade….

    uhh…
    tapetlångt…
    Nu ska jag skölja ut håret, färgen började torkas 🙂

  2. Hej Ida,

    det var nog ett tag sedan jag läste Se&Hör 🙂 men jag förstår vad du menar. Vilket är precis varför jag inte vill gå in på förhållanden hit eller dit. Jag tycker att folk har rätt till ett privatliv, först och främst.

    Men jag har inte alls fått intrycket att Nima på något sätt STÖDER brott mot mänskliga rättigheter som israeler gör eller har gjort mot palestinier. Däremot har jag ofta sett honom polemisera mot sådana som hela tiden kritiserar Israel samtidigt som de helt ignorerar eller även försvarar brott mot mänskliga rättigheter i muslimska länder, t ex i Iran. Han har också ofta påpekat att Israel på vissa områden har en mer människorättstrogen lagstiftning än sina grannländer, vilket faktiskt är sant.

    Ateister är kloka och smarta, ja 🙂 har du gjort Humanisternas test? Jag fick resultatet att jag var en medeltida fanatiker, ungefär. Men i kommentarsfältet så hittade jag många som tyckte som jag (om du söker på ”humanisterna” här så hittar du den posten). Här tycker jag nog inte riktigt som Nima, även om jag förstår varför han tycker som han gör och det är helt Ok att han gör det. Men det gör honom inte mindre sympatisk. Någon som så totalt dissar Mr Motbilder kan inte vara osympatisk 🙂

  3. Att skapa en osympatisk figur av Nima är det nästan omöjligt. Men när jag läste ”nyhets-skandalen” för första gång, så trodde jag att det handlade om kvinna som var utsatt inför heders relaterad våld. Det gör varje läsare besviken och man kan känna sig lurad. Därför är det jätte viktigt för honom att i fortsättningen betona att damen XXX har ingenting med heders relaterad våld att göra. Kommentar som fick mig att skratta var att Nima ”uppmanade XXX damen att prostituera”! 🙂 Det fick mig att skratta. Precis som man skyltade mig bland terrormisstänkta för att jag gjorde design på s.k. ”Guantanamo tröjor” som tom såldes till Amnesty. 🙂 Saken är att det här fallet, gällande XXX-damen, kommer alltid att användas mot Nima som piska. Inte för att man tror att han är kvinnoförtryckare, utan för att han är meningsmotståndare inom andra frågor, vilket ser jag som orättvist. Jag kan inte hitta just nu en del länkar, men Nima brukar ofta koppla ”muslimer” med en del ”problem”, just inom frågor kring heders relaterad våld eller Iran-frågor. Muslimer är ett stor begrepp, och i denna korg automatisk känner jag mig platsrad. Sen när jag kom på hans blogg för att ställa en del vanliga och spontana frågor, så blir man automatiskt måltavla för alla muslimhatare som tom har kommit fram med hets mot folk (exempelvis, det att bosnier är ett hycklare-folk som har konverterat från kristendomen till islam, etc). Men skit samma…
    Du är enda i den här bloggvärlden som har talat om olaga bosättare, därför kommer jag alltid att stödja dig. Varför finns det inte någon pro-israelisk organisation i Sverige som kan lyfta upp och jobba på just den här fråga? Vad är problem? Många Israelvänner har uttalat sig i bloggvärlden om att man är för ”två stads lösning”. Och grundläggande krav för detta är avveckling av olaga bosättningar. Det hela uppfattas som skit snack, eftersom man ser inga handlingar. Ingen action på allvar. Men jag tror att även då kommer man att bli påhoppad. Och utan att bli envis, stenhård seriös, och att fortsätta trots motgångar, kommer man aldrig att uppfattas som trovärdig i fråga man driver. Hur många gånger som helst hörde vi muslimer att vi saknar organisationer som ska jobba för mänskliga rättigheter, mot rasism, diskriminering, kvinnoförtryck, hedersmord, rättighet för H.B.T., …men när vi började skapa organisation efter organisation som ska jobba på alla dessa frågor, så blev man ändå attackerad av samma mörka krafter som tidigare. Ändå måste vi fortsätta och kämpa.

  4. Ida, kort: att många svenska Israelvänner å ena sidan stöder en tvåstatslösning samtidigt som de inte öppet kritiserar bosättningspolitiken (som inte är den enda men väl en viktig stoppkloos för en tvåstatslösning och de som säger detta allra högst är bosättarna själva) beror på den otroligt antiisraeliska opinionen i Sverige. Det behövs liksom inte mer ved på den brasan. Så länge vi har bojkottsupprop och apartheidanklagelser mot Israel parallellt med att t ex Gahrton nyligen kallade Hamasraketer ”nålstick”, vilket är både vansinnigt arrogant och ett sätt att sopa det islamistiska ”motståndets” hot mot alla former av fredsprocess under mattan, så kommer inte svenska proisraeler att öppet kritisera bosättningspolitiken mer än i uttryck som att ”Israel måste komma med en motprestation” eller ”Israel måste naturligtvis också göra smärtsamma eftergifter”. ”Palestinalobbyn” är extremt mycket starkare i svensk opinion än ”Israellobbyn”.

  5. Tvåstatslösningen är död. Det går inte att steg för steg sno åt sig palestinskt område för att sedan, när all attraktiv mark är anekterad (med USAs goda minne) tro att motparten ska vara villig att skriva under en fredsuppgörelse. Fattar ni inte det? Så länge USA håller Israel om ryggen (man kan undra varför eftersom det knappast gynnar USA internationellt) så finns ingen lösning. Och så länge USA håller fast vid denna historiska oförrätt så kommer konflikten bestå. Det är den tragiska sanningen.

  6. Bulten, sorry, jag strök din kommentar av misstag. Jan E, jag tänker inte fortsätta diskussionen eller bloggandet just nu, har inte tid och det här var en engångsföreteelse. Dessutom, vad jag tycker om bosättningspolitiken har jag sagt förut och jag har inte ändrat mig. Det jag kommenterade till Ida handlade om varför svenska proisraeler som stöder en tvåstatslösning inte öppet kritiserar Israels politik.

Kommentarer inaktiverade.