Murdikt

Den här bloggen är, förutom en del annat, främst en samlingsplats för mig för saker jag tycker om. Som den här dikten, som min fransklärare i Montpellier använde för att lära oss uttals- och skrivreglerna angående aspirerat h. Tänkte på den så här i nostalgiska Berlinmurstider. Fast just den muren saknar jag fortfarande…(se en tidigare post om Cold war memories).

Je hais les haies
qui sont des murs.
Je hais les haies
et les muriers
qui font la haie
le long des murs.
Je hais les haies
qui sont de houx.
Je hais les haies
qu’elles soient de mûres
qu’elles soient de houx !
Je hais les murs
qu’ils soient en dur
qu’ils soient en mou !
Je hais les haies
qui nous emmurent.
Je hais les murs
qui sont en nous !

Raymond Devos

SvD

5 thoughts on “Murdikt”

  1. Merar du verkligen allvar? ”Tänkte på den så här i nostalgiska Berlinmurstider. Fast just den muren saknar jag fortfarande…”

    Jag besökte Berlin 1986 och 2003, att vara tillbaka 2003 och se bara rester av muren kändes som en seger.

  2. Det jag saknar är nog inte så mycket själva muren utan de där underbara och helt avgörande åren mellan 20 och 24, när jag bodde och pluggade i Berlin (1987-1991). Jag har varit i Berlin några gånger sedan dess, men inte bott där. Mitt Berlin är nog fortfarande det Berlin som fanns innan muren föll, det är det jag har mest minnen från. Att cykla på Kudamm och så, och gå över Friedrichstrasse till Östberlin.

  3. Jag har aldrig sett muren men jag har en vän som var där i början av denna mörka perioden och beskrev den som skrämmande och beklämmande. Hur många fick sätta livet till då de försökte fly till friheten…

  4. Bara ett år, 1986-1987. Men det var jättekul och väldigt väldigt lärorikt på många sätt. Jag trivdes enormt med den internationella biten, att gå i en klass med folk från halva världen och bo i studentkorridor med folk från hela världen, mest afrikaner men också från andra håll, Nya Caledonien, Madagaskar och Irak bland annat, plus några spridda fransmän här och där. Och jag tyckte hemskt mycket om den franska kulturen som vi fick i oss från lärarna tillsammans med språket.

Kommentarer inaktiverade.