Boström kontra Dimona

I måndags åkte jag till Dimona och var med i debatten i Studio Ett. Mitt starkaste intryck av evenemanget var den totala kontrasten mellan den dynamik, kreativitet och kompetens som de unga israeliska mediestudenterna från Dimona presenterade och det svenska ryktesspridande träsk som Donald Boström kallar ”seriös journalistik” och en ”helt normal artikel”. Vem jag beundrar och var min lojalitet ligger råder det väl inte direkt några tvivel om.

Seriösa bloggläsare kan sluta läsa här.

Jag gör mitt bästa att hålla mig utanför bloggträsket, men…när ”Bonniers-styr-svenska-media”-Jinge ”Anna Veeder i Studio Ett” passar på att återigen publicera ett foto på mig utan tillstånd så har jag svårt att låta bli att kommentera det. Jinge är en klassisk mobbare, och hans argumentation och bildillustration påminner mig väldigt mycket om den som de mer korkade killarna i min klass körde på högstadiet – när lilla tjejen visade sig smartare och bättre än de och fick bäst på alla proven så kontrade de med ”vindöga, har du sett dig själv i spegeln idag”?

Men det var länge sedan, och ironiskt nog för Jinge så är jag faktiskt väldigt nöjd med mitt utseende idag. Eftersom det här inte är någon modeblogg så avstår jag från att lägga upp bilder, men är Jinge intresserad av en beauty competition så lovar jag att ställa upp i bikini på en strand någonstans i Stockholmsområdet nästa sommar och låta valfritt antal förbipasserande besluta vem av oss som har mest sex appeal. Ta med din snyggaste Borat-tanga! Vem vet, du kanske vinner en fototävling med bilderna??

Uppdatering: Jinge påstår att han fått bilden av mig, och utan tidsbegränsning. Det är riktigt. Men han fick den av mig i god tro, på villkor att den skulle användas enbart i ett litet format, och enbart som byline till mina bloggposter. Tror inte att han riktigt uppfyller de villkoren idag. Om någon har tvivel: Jinge har inget som helst tillstånd av mig att publicera några som helst bilder på mig. Det enda syftet är att trakassera.

32 thoughts on “Boström kontra Dimona”

  1. Läser han erkänner han har ett helt ”bibliotek” dvs mapp full med Anna-bilder.

    Snubben är uppenbarligen sjuk, och kär upp över öronen.

  2. BR, don’t…jag vill mest spy.

    Något annat: Dror Feiler var faktiskt mycket sympatiskare än jag trodde, i alla fall jämfört med Boström (ingen mördande konkurrens, OK, men ändå). Om jag hade haft tillfälle att sitta ner lite i lugn och ro med honom och prata hebreiska så hade vi nog kunnat hitta ett och annat gemensamt.

  3. Tja, vad ska man säga… ännu en vedervärdig postning hos den vedervärdige Jinge med sitt vedervärdiga kommentarsfält. Sexism & antisemitism hand i hand.

  4. Hur Jinge beter sig är det väl ingen som förvånas över längre.

    Det som dock förvånade mig i kommentarfältet til hans blogginlägg var at Ida Dzanovic faktisk lyckades för en gångs skuld att säga något vettigt:

    ”är hon utvald av Gud nu?”

    ”Nej, det var hon som valde Gud!
    Det är hennes eget val som inte har någonting med debatten att göra.
    Respektera och acceptera det bara – så kommer du att må bättre!”

    1. Isak,
      Om jag skriver 10 positiva saker i en kommentar, men en sak som är negativ (eller en sak som du inte gillar att höra) – så kommer du säkert att fastna enbart vid den negativa eller enbart vid det som du själv inte gillar. Allt annat blir ogiltigt för dig. Så är jag jätte förvånad att du började SE i texten även det positiva jag skriver eller det du själv gillar!

  5. Isak, jag vet inte om du missat det, men jag tycker om Ida även om jag inte tycker om allt Ida gör (se Dilsa-bilden osv) och Ida hatar inte mig på något sätt.

    Charlotte, om du vill göra en analys av Jinges kvinnosyn/sexism så har jag ett par bra idéer. Låt dig inspireras:

    http://jinge.se/natur/man-valjer-helst-yngre-kvinnor.htm

    http://jinge.se/natur/sex-beror-alltid-pa-gener.htm

    ”Hos män tar det sig uttryck som att se på kvinnor, ser de både unga och friska ut så sätts någon slags mekanism igång som gör att medföljande dam, exempelvis ens hustru, surnar till och kommenterar beteendet.”

    http://jinge.se/allmant/man-ar-djur.htm

    ”På samma sätt förhåller det sig givetvis med mäns dragning till yngre kvinnor. En 23-åring betraktas med viss rätt som betydligt mer fertil, och därmed mer lockande, än en 50-åring.”

    1. Ja, och allt jag gör och säger kan inte bli fullkomligt att alla ska gilla det. Tyvärr.
      Men! I varje satir förändrar man människans ansikte, för att göra honom/henne som tragikomisk figur. Det vägrade jag göra i Dilsa-satir. Jag har tom sagt att hon är en mycket fin kvinna, kanske en underbar person – men jag var ute efter att illustrera hennes åsikter, vilket är tydligt på bilden. Jag gick inte i attack mot hennes utseende, inte mot henne som person, kvinna, människa.

  6. Det mest intressanta i denna soppa är att man får intrycket att israeler blir mer upprörda över vad andra SÄGER om israeler än vad israeliska soldater GÖR med palestinier. Och så kan man förstås kleta dit antisemitismstämpeln också (påstår dock inte att detta gäller Anna). Det har gått så långt att i princip all Israelkritik numera betraktas som antisemitism. Nyligen såg jag en på denna blogg flitig kommentator kalla en organisation som Amnesty för antisemitisk. För att organisationen inte tog avstånd från Goldstone. Suck. Det börjar bli sååå tröttsamt. Världens mest ömhudade folk, samtidigt som man rycker på axlarna åt det dagliga förtrycket av palestinier.
    Israeler i gemen är förmodligen mer upprörda över Boström än över det faktum att fred med palestinierna ter sig alltmer avlägsen tack vare Obamas och Clintons monumentala oförmåga/ovilja att sätta press på Netanyahu och Lieberman när det gäller främst bosättningarna och Östra Jerusalems ställning. Man undrar för övrigt för vad Obama snart ska till Oslo för att hämta pris?
    Den koppling som Boström gör med en organhandelskandal i USA är fånig och irrelevant, men samtidigt en behändig anledning för Israel och israeler att flytta fokus.

    I övrigt kan man bara skratta åt den hatkärlek som Jinge tycks hysa till Anna.

    Håller med om Feiler. Har träffat honom, det är en trevlig prick.

  7. Satt i Måndags eftermiddag i bilen, på väg från Stockholm, ner till Malmö.
    Den sista jag hade väntat mig att höra i P1, som är den ständige följeslagaren när jag är på resa, var Anna.

    Tack för ett mycket intressant program, och Dina vassa kommentarer. Väntar fortvarande på boken…
    😉

  8. Rörande bilden så ser jag ingen anledning till varför du ska skämmas för den. Dina gamla(?) kollegor Adler och BR skryter ju med att dom har tillgång och via Al-hamatzav sprider en bild på mig (och den kanske det objektivt sett finns större anledning att skämmas för), men det är ju sådant man får räkna med från sådana.

    Rörande organskandalen så tycker jag att det var bra att de judiska familjer som drabbats av Yehida Hiss fick sina fall utredda. Nu är det Bilals familjs tur att få sitt fall utrett, tycker jag.

  9. Bulten, jag skäms inte, långt ifrån. Men jag tycker inte att Jinge har någon rätt att använda den för det, och jag har rätt att protestera.

  10. BiB: Vill minnas jag skrev ett personligt mail till dig när du försökte hijacka Eleni Schmidts petition mot antisemitism att jag skulle skriva ut ditt namn om du fortsatte flooda debatttråden till just den petitionen, skrytit om någon bild vill jag inte minnas att jag har gjort, och ingenting har ”styrts” ifrån Al-hamatzav..såhär nåt år efteråt minns jag inte ens vad du heter och någon bild har jag aldrig sparat ner, minns dock du själv hade lagt upp en på facebook. Så varför alla lögner? För du är en lögnare, thats why.

  11. Hej Anna! Som jag skrev på facebook tyckte jag att du var en mycket bra motpol i diskussionerna runt Boström. Särskilt bra med avslutningen där du ställde D B mot väggen och utmanade honom att lägga fram de bevis han medgav att han inte hade! Men i Svd idag läste vi tyvärr att två israeler har gripits för att ha bedrivit illegal handel med mänskliga organ, meddelar israeliska polisen.
    de som gjort detsamma i många andra länder i bl a asien får inte samma uppmärksamhet!
    Apropå Dror feiler låter han likadan på hebreiska!

  12. Jan E.
    ” Det börjar bli sååå tröttsamt.”
    Med antisemitism? Antar att du just hade läst om Per Rehnberg. Håller med dig, det blir aldrig slut på eländet verkar det som.
    ”Det har gått så långt att i princip all Israelkritik numera betraktas som antisemitism.”
    Nej, det är nog snarare antisemitism som är gömd under israelkritik.
    Amnesty har en hel del på sitt samvete. Om de nu har ett…

  13. Alexandra, jo jag vet…och tack för det. Apropå israelerna – visst. Och det är ju bra att polisen tar hand om sådant. Hur mycket det har att göra med de dödade palestinierna 1992 att göra, eller med ligan i New Jersey är jag däremot tveksam till.

    1. Anna/ det ar en helt annan historia. Det ar israeler som salt sian organ vidare . inga stolder! Kolla Svd pa natet.

  14. Jag tycker att vi, pro-palestinier, har inga problem att möta dig i debatten med våra argument, så är det totalt sanslös att hänga upp dig som person eller dina egna bilder (foto). Jag är mot detta sen första dag jag började promenera genom den här bloggvärlden. Att hänga upp människans politiska åsikter – ja, men inte personen!
    På andra sidan (de som första gången kommer hos Jinge) kan alltid tänka: Han tog inte bilder från ditt skåp! Sen undrar jag om du har själv skickat honom mail för att be honom att sluta publicera dina bilder? (Utan någon politisk diskussion)

  15. Hoppsan, missade det. Så här står det nu:

    ”Något gick fel

    Tyvärr kan vi inte erbjuda denna kanal eller detta ljud i något av de ljudformat du kan spela upp

    Gå till inställningssidan för att ändra dina inställningar”

    Får se om jag fixar att ordna till det.

  16. Share |

    Last update – 13:20 12/11/2009

    Report: IDF organ harvesting reporter ‘rethinking’ story

    By Haaretz Service

    The Swedish journalist who wrote a controversial article claiming Israel Defense Forces soldiers kill Palestinians in order to harvest their organs is reportedly reconsidering his views after a recent visit to Israel, Army Radio reported on Thursday.

    Donald Bostrom, according to the report, recently withdrew from participating in an anti-Israel conference to be held in Beirut, citing his recent, and highly contentious, participation in a media-affairs conference in southern Israel as the cause.

    ”The visit to Israel and the fact that I was part of a fair dialogue made me rethink the whole issue,” the Aftonbladet journalist reportedly told close aides.
    Advertisement

    At the media conference in Dimona, where Bolstrom was frequently interrupted by hecklers, the Swedish journalist admitted he had no proof beyond the allegations of the families of Palestinians killed by the Israeli army.

    His interviewer, Israeli television presenter Yair Lapid, questioned Bostrom’s journalistic ethics and accused him of being an anti-Semite ”because you are willing to believe the Israeli government would take part in such atrocities.”

    Bostrom said, ”In Sweden, like myself … we strongly support Israel’s right to exist in peace. If you violate the rules … we have a tradition to criticize. The fact is that the families said what they said. That’s a normal article,” Bostrom said.

    At the time, Bostrom commended the organizers for inviting him and giving him a chance to defend his work in Israel.

    Ze’ev Finer, the director of a crisis management firm, and the one responsible for Bolstrom’s arrival at the conference, said the report of the Swedish journalist’s withdrawal from the Beirut conference was proof inviting him was the right thing to do.

    ”It’s hardly a secret that a lot of people thought it was wrong to bring Bolstrom to the Dimona conference last week, but today we see that the decision to invite him over was right and provides Israel with excellent public relations,” Finer said, adding that one only wishes ”we had invited him two weeks earlier.”

  17. Och så här skriver Elder of Ziyon

    No, it wasn’t the lack of evidence that made him rethink the issue. It wasn’t the fact that it echoed anti-semitic accusations from centuries past. It wasn’t because even the Palestinian Arabs he quoted said that they didn’t believe that Israel killed their son for his organs.

    No, it was because he found out, gosh darn it, that some Israelis are nice people who might not do such a thing.

    Sorry, Donald. When you return the $5000 award you got from Algeria because of your lies, then we might think a little more highly of you. When you publicly apologize for your sick article, then maybe you can start on the road back to being a responsible human being. When you loudly tell the Arab world – which wholeheartedly embraced your blood libel – that you and they are completely wrong, then you can stand up with a tiny amount of pride as having tried to rectify your calumny.

    Privately admitting to some friends that you might have been mistaken? That is a worthless gesture.

    Som sagt, skadan är gjord och ett bättre förslag vore att han skänkte pengarna till ADL.

  18. Vill bara tillägga: Anna, det som gör dig mycket XXX är att du är en mycket smart tjej, väldigt skicklig skribent och en bra debattör.
    Mitt råd: Sluta aldrig med dina XXX-lekar!

    :-))))

    Ha det så kul och så bra!

    mvh / Ida

  19. Israeliska fredsaktivister får pengar från samma källor
    som Broströms för sin bok Inshalla.
    So varför klagar ni ?
    Broström gör samma arbete som ni gör.

    Klagar ni att han gör det mindre professionellt?

    Vilken skyllnaden finns mellan israeliska fredsaktivister Feller , Broström eller parteigenosse Klein ?

Kommentarer inaktiverade.