Hur Israel tystade protesterna mot kriget

Akiva Eldar i Haaretz: How Israel silenced its Gaza war protesters, efter en rapport av Adalah.

Man kan ha olika åsikter om kriget i Gaza, men om ett demokratiskt land inte kan stå ut med att några hundra aktivister demonstrerar mot kriget lite här och där, inklusive på universiteten och i Tel Aviv, då är det faktiskt illa.  Universiteten borde stå i första ledet för att försvara yttrandefriheten, och också ha tillräckligt med intellektuell kapacitet för att begripa att protester mot kriget inte är samma sak som att stödja Hamas eller deras ideologi.

Så här skrev jag i min första krönika i Fria Tidningar, en översättning av ett mail som jag fick av min vän Ruthy under kriget:

”Sitter just nu i biblioteket på Haifas universitet och ser några dussin studenter jagas av ungefär lika många magavnikim (gränssoldater)… det är helt surrealistiskt eftersom demonstrationen var stillsam. Jag har svårt att beskriva den groteska scenen… de upprymda fullt beväpnade soldaterna, studenterna som förgäves försöker undvika konfrontation, faktum att universitetet kallade in en sådan säkerhetsstyrka och inte tillåter protest. Tyvärr lyckades jag inte ta några bilder med min mobiltelefon. Värre – jag tror inte att bilderna skulle ha gjort någon skillnad”.

Sammanlagt runt 800 personer arresterades under demonstrationerna mot kriget.

– Verkligheten är helt dikotomisk, säger Ruthy. Antingen är du patriot, eller så är du Hamasanhängare. Samtidigt hänger hotet om en akademisk bojkott ständigt över oss. Det finns inget mellanläge, inget utrymme för en alternativ diskurs.”

Det måste alltid finnas utrymme för en alternativ diskurs. Alternativet är att lämna walkover till åsiktslikriktning och tyranni.

15 thoughts on “Hur Israel tystade protesterna mot kriget”

  1. Nu kommer du få bannor av BR. Han är säkert i full färd med att skriva ett inlägg
    om att man inte alls kan ha olika åsikter om kriget i Gaza och att yttrandefriheten måste offras för den viktigare saken att försvara Israels rätt att ta livet av civila palestinier.

  2. Även om man tar hänsyn till att Israel är ett litet land utsatt för svåra hot, så tyder det mesta på att polisen överreagerade i sina tillslag mot demonstranter. Man får väl skilja mellan äpplen och päron: det är klart att det här och där har funnits element bland demonstranterna som bara har väntat på att få leva ut sin huliganism – sådant måste ju slås ner. Men problemet är, som vanligt, att när polisen och Shin Beth får upp ångan är de totalt ointresserade av att se att det finns fredliga demonstranter som bara vill framföra en åsikt. Man tar det mest finmaskiga nätet, så att säga – och i något slags paranoid makt- och våldsyttring förbjuder man de demonstrationer som måste få finnas i ett demokratiskt rättssamhälle.
    Israel slirar i de här frågorna. Ibland kommer tecken på att förbättringar är på gång, men då och då sker trista recidiv. Jag anser att skulden till detta ligger hos de politiker som också har blundat för västbankshuliganerna och deras utposter.

  3. Anna
    Vad tror du det är som hindrar invånare i Israel från att uttrycka sig, demonstrera och kritisera mot statens intressen och handlingar? Varför är det idag så få som bryr sig om (enligt mig borde det vara tiotusentals som demonstrerar, tycker inte du det) och som gör mycket för att visa sin kritiska röst emot statens olagliga handlingar?

    Demokratin lyser ju inte exakt såsom många här i Sverige gärna vill inbilla sig.. Frågan är ens om många i Israel har mycket övers för den riktiga demokratin som behandlar alla lika?

  4. Det är alltid väldigt lätt att tycka att någon annan borde göra det ena och de andra. Här tycker folk t ex att palestinierna i Gaza borde protestera mot Hamas.

    Enligt min åsikt demonstrerar folk inte här av samma skäl som jag själv – för att det känns totalt meningslöst. Att de inte demonstrerar mot kriget, även om de kanske är kritiska emot hur det fördes, beror på att de ansåg att Hamas raketbeskjutning av Sderot var helt outhärdlig och att varje stat skulle ha reagerat mot någonting sådant.

    Jag skulle uppskatta om du avstod från att gå i polemik med mig huruvida detta är rätt eller inte, och vad folk borde göra eller inte, och istället verkligen göra en ansträngning att förstå hur folk tänker. Jag tror att jag har ett vagt hum om vilka tankegångar som finns på den palestinska sidan (det finns ju olika) och jag sitter väldigt sällan och skriver ”VARFÖR gör palestinierna inte så och så? VARFÖR måste de göra det och det?”

    Leta, läs och lyssna.

    1. Vad har det med frågan att göra?

      Det är klart att vi ska anstränga oss för att förstå andra människor. Om du tror jag ställde frågan för att svartmåla bilden av Israel så tror du fel. Jag ställer frågan; inte för att ta reda på om det ”är rätt” eller inte. Det behöver jag ju inte ens diskutera med dig mer än med mig själv.

      Jag ställde frågan för att du ska våga berätta mer om Israels ledarskap och mer om vad de gör för att påverka människors åsikter i landet..

      Sluta vara paranoid.

  5. Om jag inte skriver som du vill så är jag alltså antingen rädd, paranoid eller ute efter att skydda den israeliska regeringen för kritik?

  6. ”Jag ställde frågan för att du ska våga berätta mer om Israels ledarskap och mer om vad de gör för att påverka människors åsikter i landet..”

    Tänkte bara upprepa..

  7. Nej Jomaa. Jag har aldrig emottagit några hot och jag ”vågar” faktiskt skriva vad jag vill. Jag blir förbannad när folk dristar sig till att komma med en massa pseudopsykologiska förklaringar (”hon är rädd/paranoid/försöker gömma något”) till att någon annan inte tycker som de, eller inte skriver om de saker som de tycker att man ska skriva om.

    Jomaa vill att jag ska skriva att den israeliska regeringen begår krigsbrott och folkmord på palestinierna och att Gaza är samma som Warszawas getto, att fredsprocessen bara är en fint för att etniskt rensa palestinierna, att Israel innanför gröna linjen är en rasistisk apartheidstat och så vidare. Men i så fall, varför inte läsa bloggar som företräder just dessa åsikter? De saknas ju inte direkt. Precis som alla andra bloggare så har jag mitt eget fokus på min blogg.

    Det kanske är svårt för Jomaa/Comitis att acceptera det. Men nu tänker jag inte diskutera mina ämnesval med dig mer.

  8. Uri Avinery är bra. Men jag tror att du missuppfattar honom om du tror att regeringen styr media, för det är inte sant. Vad som däremot är sant, och som har diskuterats flitigt efter bl a det andra Libanonkriget (jag var på ett sådant mediaseminarium tillsammans med israeliska journalister) är den faktiskt väldigt naturliga tendensen att vara lojal mot ”sin” sida, och att journalister och redaktioner tenderar att hänga med opinionen – och opinionen är precis som Avinery säger först helt med på kriget, och sedan när israeliska soldater börjar dö, då vill de ut fort som sjutton. Men det är inte så enkelt att den israeliska regeringen ”styr” vad som sägs i media och alla andra ska hålla käften. Det säger Avinery inte heller, om du läser innantill. Det sociala trycket att vara lojal i krigstid tror jag är väldigt lättförståeligt på alla håll och i alla länder. Det är väldigt, väldigt svårt att vara kritisk när ens folk är eller känner sig attackerat. Det fattar inte alla de israeler som hela tiden tjatar om att palestinierna ska kritisera Hamas och deras metoder. De flesta människor funkar inte så.

    Rubriken är också lite missvisande – de flesta israeler var utmärkt medvetna om att det pågick ett krig i Gaza, eftersom detta krig diskuterades 24/7 i media av ett oändligt antal experter, de flesta ex-militärer (väldigt få civila kvinnor deltar i en sådan diskussion – de är mödrar, systrar och döttrar och inte mer än så). Men de flesta israeler tog inte in känslomässigt vad som hände på den andra sidan, och rapporterades det om skadade och döda palestinier så landar den informationen i facket ”det är Hamas fel eftersom de skjuter från bostadsområden, det är inte vårt fel”. Men den attityden är inte samma sak som att inte veta. Sant är däremot att rapporteringen fokuserade på en massa militärt prat och bilder långt ifrån de bombade målen, eller bilder på förstörda hus, anläggningar etc, inte på skadade och dödade palestinier.

    Är du intresserad av israeliska medias rapportering kan du kolla googla Keshev, det är en organisation som sysslar med att analysera sådant.

  9. Oj. Av misstag tryckte jag på fel knapp och raderade både Hava och Comitis, som av en händelse båda ogillade mitt svar samtidigt som de uttryckte diametralt motsatta åsikter.

  10. Hmmm…
    Kort sagt, efter att ha läst Comitis länk, 2:2, på vad sätt är Uri Avinery ”bra”? För vem och för vad?
    Tycker du att ”oberoende medier” skulle ha släppts in i Gaza för att ”rapportera” och förvarna fienden?
    Anser du också att israelerna är okänsliga för palestiniernas lidande?
    Är det förvånande att israeliska barn lär sig i förskolan att judarna är förföljda och att alla vill döda dem, enligt Avnery, när vi ser hur palestinska barn itutas att judar ska dödas och hatet som de växer upp med?
    Fundamentalismen har grott i arabvärlden långt innan Bush klev in i Vita Huset.
    Och som jag skrev innan så tror jag Uri Avnery som suger i sig propagandan på Al Jazeera har fått sig en overdose.
    Jag ogillade inte ditt svar, jag gillar inte vad Uris säger.

  11. Jag tycker att Uri Avinery förklarar bra hur den israeliska opinionen tänkte under kriget. Jag är inte säker på att Comitis fattar det. Hava, du tar upp saker som du naturligtvis kan ha en åsikt om, men jag har ingen lust att diskutera Avinerys artikel här. Det är ett sidospår.

    Diskussionen avslutad. Jomaa, du har sagt ditt, och det ganska många gånger på den här bloggen. Jag tror att alla numera vet vad du tycker om mig, bloggen, Israel osv samt att du är övertygad om att bara du ser verkligheten, medan andra (jag, t ex) bara försöker förvanska den och täcka över allt möjligt. Ingen hindrar dig. Men ödsla inte mer tid på att skriva kommentarer här, för jag kommer att stryka dem omgående. Det finns en gräns för hur många gånger man kan läsa samma sak. Nätet är fritt – skriv vad du tycker på din egen blogg.

Kommentarer inaktiverade.