Bat Kol och Havruta inbjuder till Yom Kippur-gudstjänster

 Igår pratade jag med Zehorit från Bat Kol, som berättade att de tillsammans med Havruta organiserar en ”halakhisk och jämlik” Yom Kippur-gudstjänst i LGBT-centret i Tel Aviv (Gan Meir). Jag antar att det betyder att man använder en traditionell bönbok men att kvinnor och män sitter blandat.

Zehorit skickade en inbjudan (nedan).

invitation yom kippur

Min personliga kommentar: att tala med sådana som Zehorit får mig att må bra. Att kolla på den senaste debatten på Publicistklubben gjorde mig deprimerad (trots Maciej Zaremba, och han var en tung motvikt). Exakt vad jag ska göra med den insikten vet jag inte riktigt. Åka till Tel Aviv över Yom Kippur kanske?

Btw,  Zehorit vet att jag är svensk och passade på att  förklara att hon var skitförbannad över publikationen i Aftonbladet, anser att artikeln är gravt antisemitisk och frågade hur i helvete en redaktör kan försvara en sådan publikation. Varför bad han inte om ursäkt?

Därför att både kulturredaktören, chefredaktören och andra framstående kolumnister på tidningen fortsätter att hävda att artikeln är jättebra, sade jag, och att det var helt riktigt att publicera den.

Jag förstår mig inte på Sverige, sade hon.

Det gör inte jag heller, sade jag.

One thought on “Bat Kol och Havruta inbjuder till Yom Kippur-gudstjänster”

  1. Israeler är knepiga. Svenskar är konstiga. Men en sammanslagning av de två leder inte till fullständig dekadens. Tvärtom: svensk-israelerna tar russinen ur kakan, jordgubbarna ur tårtan. I sanning: vi är ett fantastiskt folk.

    Jag önskar dig och dina läsare ett gott nytt år.
    Shana Tova

Kommentarer inaktiverade.