”Lebanon” fick guldlejon i Venedig

Libanesiska Daily Star och Haaretz om filmen.

Samuel Maoz i  The Observer:   ”The point of a film like mine is to open a dialogue, to get people talking to each other about important issues. This is something you can’t do if films are boycotted. It makes no sense to boycott art. Maybe I wouldn’t have won if Jane Fonda was on the jury, but she wasn’t.”

”I suppose every filmmaker has the naive, even pathetic dream that his film could be the one that finally stops a war. (…) But making this film has got me my life back and that is more precious than any award. Without fully knowing it, I have been deeply traumatised since 1982, as has a whole generation of Israelis, people who are now running the country. Making Lebanon and finally confronting what happened in that war, has given me my true feelings back and I can cry real tears once more.”

Vårt Vietnam, kallade någon det.

…och i fredags var det skottlossning i Silwan igen. En av mina vänner var precis på väg därifrån när polisstyrkorna anlände. Jag är inte insatt i detaljerna, men alla som känner till Givati-parkeringen och de mängder av säkerhetsvakter och polisstyrkor som ständigt är stationerade i eller patrullerar området vet väl att det här med ”självförsvar” låter litet märkligt, med tanke på att det står en Magavnik var tjugonde meter ungefär. Plus City of David-säkerhetsvakter och civilklädda säkerhetsstyrkor.  En fredageftermiddag dessutom, under Ramadan.

3 thoughts on “”Lebanon” fick guldlejon i Venedig”

  1. Gör de? Det vore ju kul. F ö är jag så gammal att jag faktiskt såg U2 på Johanneshov (Globen fanns inte på min tid) mitt i vintern, måste varit…(googla googla) just det, 25 januari 1985. Det var svinkallt och spelningen var rätt usel. Tydligen var det mycket bättre i Göteborg dagen efter. Men kommer de hit så borde jag äntligen köpa en biljett.

    (Nostalgivarning: jag köpte faktiskt ”War” när den kom ut 1983 för jag hade sett dem i någon engelsk musiktidning när jag luffade med min kompis och vi hamnade i London, och sedan köpte jag ”Boy” också, i vinyl såklart…så jag måste egentligen gå. Men sedan tyckte jag att de blev för kommersialiserade. Jaja. Diskuterar gärna saken med dig på plats om du kommer hit.)

    1. Omslaget till ”War” säljs friskt i butikerna i G:a Jerusalem som tryck på tröjor råkade jag uppmärksamma. Ett tidlösts motiv.

Kommentarer inaktiverade.