Jellyfish Watch

För dem som brukar besöka israeliska stränder i juli är fenomenet meduzot (brännmaneter) inte helt okänt. Ofta är det så fullt av dem att det inte går att bada. Igår hörde jag på radio att Israel Oceanographic and Limnological Research Institute har satt upp en speciell ”Jellyfish Watch” eftersom de här halvgenomskinliga gelefiskarna ökat i mängd på ett oroande vis de senaste åren och också anländer tidigare än förut.

En äkta israelisk meduza från Ashkelonstranden går att se på Youtube.

Det lär finnas blå och lila meduzot också, men jag har aldrig sett någon…förmodligen för att mina ungar föredrar den närmaste kibbutzens simbassäng framför sand och havsvatten.

SvD skriver också om manetinvasionen.

3 thoughts on “Jellyfish Watch”

  1. Befinner mig pa Rivvan efter 3 veckor i Svedala. Har har vi nu ‘meduserna’ sen ett par ar tillbaka. Det blir varre varje ar och snart kan man val inte bada alls om inte nagon kommer pa nagot for att gora sig av dem. Det ar sorgligt nar barn blir branda nar de leker i vattnet. Aven vuxna kan fa det svart nar de blir branda i ansiktet. Forr om aren sag man nastan aldrig en manet. De lar sprida sig och snart blir val hela Europa invaderat. ”Berk” eller ”beurk”, som man sager har nere.

  2. Maneter påverkas väl rätt mycket av temperaturen? Skulle man kanske kunna tänka sig att det är ännu en effekt av att temperaturen höjs? Fast å andra sidan; är det inte just värmen som maneterna skyr? Och i så fall; borde de då inte röra sig mot djupare vatten? Tror att det senare håller på att hända i Sverige.

  3. Engelska Wikipedia, som jag länkade till i texten, har massor av intressant info. Det verkar som om det inte finns speciellt mycket statistik om jellyfish-befolkningen i världen, och att man just därför har börjat den här kampanjen med Jellyfish Watch som nu också kommit till Israel.

    Biologi har aldrig varit mitt största intresse, men jag tycker att de här varelserna är helt fascinerande.

Kommentarer inaktiverade.