Tillbaka från Sverige

Hjälp, vad en vecka går fort ibland…är just tillbaka i Holy Land efter en veckas besök i the Home Country. Lite omtumlad, rätt trött, med massor av smutsiga kläder men väldigt glad. Jag trivdes till och med i Uppsala, vilket är en total revolution – att växa upp i Uppsala utan kårleg kan få vem som helst att vilja fly fältet.  Plöjde igenom alla affärerna på Gågatan med min kompis Anna,  precis som vi brukade göra efter skolan för tjugotvå år sedan innan hon bosatte sig i Australien och jag i Frankrike/Tyskland/Israel, gjorde pilgrimsfärd till Cafe Linne och åt traditionsenlig kanelbulle med hög nostalgifaktor samt köpte svindyra men jättegoda bigarråer och rosa vackra hallon. Hörde ett gäng som såg ut som palestinier tala arabiska på Stora Torget och kände mig som hemma, dvs hemma i Mellanöstern, men jag vet aldrig om palestinier i Sverige skulle uppskatta mig och mitt medborgarskap så jag lyssnade lite och höll tyst.

Sverige är så vackert, även när det regnar och man åker buss till Flottsund och sedan promenerar över en lerig gräsplätt och längs en övergiven landsväg för att hälsa på några fler gamla kompisar som bosatt sig på kommungränsen till Knivsta. Jag kom på mig med att ta kort på tallar och björkar längs vägen ut till Björklinge, röda hus och ladugårdar på landet utanför Avesta där en annan gammal kompis har sommarställe, på forsar och bäckar och dikesrenar täckta av  lila blommor och prästkragar som om jag aldrig sett varken träd, röda hus eller vattendrag förut. Jag fotade till och med dasset, fast mest för att visa mina vänner här som har svårt att tro att människorna i ett civiliserat land som Sverige frivilligt bor i hus på landet där toaletten befinner sig i ett uthus och består av en träbräda med ett lock i.

Tyvärr hann jag som vanligt inte med allting…speciellt tråkigt var det att höra att vänner i Stockholm hade väntat på mig och jag av olika mer eller mindre struliga skäl, som t ex att jag inte hade nätuppkoppling i Dalarna och det tog ett tag innan jag kom in på nätet för att hitta det eftersökta telefonnumret och då var det försent, inte kunde komma. Jag får ursäkta mig med att jag är hemskt ovan men väldigt rörd över att ha så många vänner i Sverige och att jag ska skärpa mig och planera lite bättre till nästa gång, inklusive att se till att Amnons telefonnummer befinner sig i min mobil och att han har mitt nummer.

Så tack igen till gamla och nya vänner, de jag hann träffa och de jag inte hann träffa…be’ezrat hashem blir det fler tillfällen att besöka Sverige, helst på sommaren, men kanske redan i höst (smider planer med Maria men inget är klart än).

