BBC World om bosättningarna

En gång för länge sedan kommenterade jag på BBC-s websida ”Have Your Say” – jag tror att det handlade om Sharon – och sedan dess får jag då och då telefonsamtal från BBC som frågar om jag vill vara med i programmet. Tydligen har de underskott på vänsterorienterade kvinnor som talar bra engelska och bor i Israel, för jag tror inte att de läser den här bloggen…

Om påven ville jag inte prata så jag vidarebefodrade mina kristna kompisars Areen och Nouhas telefonnummer. Men just nu ringde de igen och frågade om jag ville säga någonting om Mitchell, bosättningarna och Netanyahu…gissa tre gånger vad jag svarade? Speciellt när jag hörde att Bradley Burston, en av mina favoritkolumnister, ska vara med.

Så vill någon höra mig live – här är er chans. Nu ikväll, mellan åtta och nio israelisk tid (vilket borde vara mellan sju och åtta svensk tid, tror jag). Länk till programmet finns här . Hur mycket jag kommer att prata vet jag inte, ibland kommer man inte riktigt med. Vi får se.

(A-K, this one is for you)

3 thoughts on “BBC World om bosättningarna”

  1. WOW! Såååå coolt att du uttalar dig i BBC! Synd jag missade det live… försöker förgäves hitta länk till bandat inslag. Hur gick det?

  2. Tack för tipps, Anna men bu-hu…

    Jag lyssnar på BBC via din länk just nu så jag fick det att funka men kl.13:00 min tid=19:00 svensk tid=20:00 din tid har jag tid hos doktorn. 😦 &^%$@$%!

    Kanske en annan gång, Anna. Maria, jag letade också förgäves men hittade en liten sak i en klatschig färg (orange?) jag tror har megafon-logo, klickade på den och Voila, hör nu direktsändning av BBC! Något bandat vet jag inte om det finns. Det är ju det jag också behöver.

  3. 🙂 oroa er inte…jag satt och väntade på att det skulle ringa…ingen ringde…och när jag kollade visade det sig att telefonen var på…så antingen ringde de inte alls, eller så ringde de och det var upptaget.

    Men det spelar ingen roll. Diskussionen var lika korkad som den alltid är i sådana här ”debatter” – det handlar om juridiska, historiska och moraliska argument. Alla förklarar lärt vad som hände 1948 och 1967 och diskuterar de ockuperade områdenas status och om det finns ett palestinskt folk eller inte, medan jag somnar.

    Vad jag tänkte säga var ungefär såhär: idag har vi nästan hälften palestinier (muslimska och kristna araber och druser) och hälften judar på området väster om Jordanfloden. Vi har nära en halv miljon bosättare på andra sidan gröna linjen. Ockupationen är i längden ohållbar – den kostar massor med pengar, den bidrar inte till Israels säkerhet och palestinierna förblir statslösa. Därför så måste vi antingen annektera Västbanken och Gaza och ge palestinierna medborgarskap, eller så måste vi förhandla med palestinierna i syfte att upprätta en palestinsk stat brevid Israel. Det bästa ur israelisk synvinkel vore om Israel kunde behålla de stora bosättningarna (östra Jerusalem, Maale Adumim, andra stora bosättningar nära gröna linjen) och i utbyte ge palestinierna land nära Gazaremsan – land som är bördigt och utmärkt för lantbruk, och som också går att bygga på för att lindra trångboddheten i Gazaremsan. Alla bosättningar som ligger utanför de stora blocken får antingen utrymmas eller så får de israeler som bor där välja att ta palestinskt medborgarskap.

    Det går inte att hela tiden gräva ner sig i historien, även om historien är viktig. För att lösa problem måste man se framåt, och se vad båda sidor har att vinna på att avstå från saker de gärna vill ha (Israel: bosättningarna, palestinierna: rätten att återvända).

Kommentarer inaktiverade.