Mira Awad och Gal Ochovsky i Tel Aviv

Rubriken till Cecilia Uddéns och Sharon Jåmas sändning från Tel Aviv (Studio Ett) för några dagar sedan lyder ”Skam och skuld i Tel Aviv”…ibland undrar jag om det enda intressanta med israeler och israelisk kultur ur ett svenskt perspektiv är hur de förhåller sig till konflikten, till palestiniernas lidande, till sin så kallat självpåtagna eviga offerroll och om de inte känner SKULD för det som händer? Stön. Jo, många gör det, jag också. Framför allt känner jag att det är hopplöst kört och förjävligt, många gånger, speciellt när jag först hör Lieberman och sedan utdrag från Nasrallahs eller Ahmadinejads tal i radion.

Men jag lyssnade i alla fall, och jag tycker att programmet är bra – det är tillräckligt långt för att folk ska kunna uttrycka sig. Lyssna på Mira Awad om melodifestivalen, Chagai Levi om terapi, israeliska piloter och TV-serien ”In Treatment” (Betipul), Gal Ochovsky (som jag tycker är jättebra, speciellt när han dänger till alla moralpredikande svenskar lite…) och Tobias Goldman, som förklarar och kommenterar.

One thought on “Mira Awad och Gal Ochovsky i Tel Aviv”

  1. ”enda intressanta…. israelisk kultur ur ett svenskt perspektiv är hur de förhåller sig till konflikten”

    Nej da. Det gors manga bra Israeliska filmer (battre an i Sverige, men det sager iofs ingenting) och Etgar Keret ar ju extremt bra.
    Lustigt bara att Ochovsky kanner till den svenska vansterns installning? For ovrigt verkar det lite som du och (han ocksa uppenbarligen )bara ser Israels kritiker. Ni har ju manga supporters ocksa som inte predikar mot er aven i Sverige. Se glaset som halvfullt och allt det dar :}

Kommentarer inaktiverade.