Könsapartheid på bussar

Läste hos Nordic Dervish om ”könsapartheid” på en konferens organiserad av Sveriges Unga Muslimer, där de (ganska heltäckta) kvinnorna satt på ena sidan och männen på den andra sidan. Min instinktiva inställning till kritik av sådant är att hur folk väljer att klä och sätta sig på en privat/medlemsbaserad tillställning helt borde vara deras egen ensak, förutsatt att deltagarna är med på reglerna.

(Kuriosa: jag var på ett möte om Geneveinitiativet en gång i byn Iksal, nära Nasaret, där Yossi Beilin och någon palestinier från Ramallah skulle tala, fast palestiniern kom inte pga vägspärrarna…i alla fall var det typ 300 män i skinnjackor på ena sidan gången i sporthallen…och tre kvinnor – jag och två slöjbeklädda tjejer – på den andra sidan. Att klämma sig in på killarnas sida i det läget, när jag dessutom var ungefär den enda judiska personen bland åskådarna, var lite mer än otänkbart. Det kändes aningen ensamt och utsatt. Jag är nog inte Rosa Banks, när allting kommer omkring.)

Men samtidigt som jag tycker att religiösa människor ska ha rätt att klä sig heltäckande, sitta brevid andra kvinnor i soffan, bada på kvinnotider (finns sånt i Sverige? Här gör det det) osv så finns det en absolut gräns när dessa värderingar börjar glida ut i det offentliga. Ett konkret exempel är det 30-tal segregerade offentliga busslinjer som sedan några år kör linjer i Jerusalem och från och till det väldigt ultraortodoxa Beit Shemesh. Kvinnorna ska sitta längst bak, männen längst fram. Kvinnor som vägrar acceptera detta har slagitsförödmjukats och på andra sätt trakasserats. Kvinnoorganisationer har lagt in en petition till HD och säger att de segregerade linjerna är olagliga. (Vad hände förresten med petitionen? Måste kolla upp).

Ingen tvingar religiösa ortodoxa män att acceptera kvinnliga rabbiner eller att män och kvinnor måste sitta tillsammans i synagogan. Men en synagoga är en sak och en buss en helt annan. Eller för att citera Naomi Ragen:

”There is nothing in any code of Jewish law that says a man and woman can’t sit next to each other on public vehicles,” Ragen said. ”This is brought in by religious extremists who are imitating the Taliban.”

13 thoughts on “Könsapartheid på bussar”

  1. Du skriver: ”Men samtidigt som jag tycker att religiösa människor ska ha rätt att klä sig heltäckande, sitta brevid andra kvinnor i soffan, bada på kvinnotider (finns sånt i Sverige? Här gör det det) osv så finns det en absolut gräns när dessa värderingar börjar glida ut i det offentliga.”

    Jag antar att du bor i Israel? Eller har jag feltolkat innehållet på din blogg?

    Jodå, på allt fler badhus i svenska kommuner med många muslimska invandrare börjar man ha speciella kvinnotider. På vissa orter har även motionsorganisationen Friskis & Svettis börjat ha speciell ”tjejgympa”, även detta som en eftergift för fanatiska muslimer.

    Men är inte just detta exempel på att de religiösa fundamentalisternas krav på könssegregation ”börjar glida ut i det offentliga”? Om en muslimsk församling finansierar och driver ett eget badhus får de göra precis som de vill. Men när man kräver att offentligt finansierade svenska badanläggningar ska anpassas efter muslimska krav på könsapartheid tycker åtminstone jag att den religiösa fundamentalismen börjar ta alltför stor plats i offentligheten.

  2. Jag bor i Israel, ja. Jag tänkte på det där med simhallar och offentlighet efter att jag skrivit det – kanske för att för mig är det någonting självklart, medan det i Sverige är någonting nytt. Hela systemet med offentliga badhus är ingenting jag känner till här, utan privata swimmingpooler är mycket vanligare, åtminstone där jag bor. En del har speciella kvinnotider, andra inte – alltså även på sekulära ställen. Vanligtvis är kvinnotider (och också tider då bara män kan gå in) typ två timmar två gånger i veckan på förmiddagarna, när det är väldigt lite folk, och på eftermiddagar och kvällar är det alltid öppet för alla. Det finns också en offentlig strand i Haifa som är öppen alternerande dagar för kvinnor respektive män, men med så mycket strand så är det ju inga problem för dem som vill bada ”blandat”. Därför tycker jag inte att det borde störa någon.

    I Sverige är det ju en annan sak – där har du en förändring, här har det mera alltid varit såhär.

    Speciell ”tjejgympa” tycker jag däremot är helt OK, vad är det för problem med det?? Jag har inte alltid känt mig tillräckligt självsäker för att direkt gilla att gympa tillsammans med män, och ibland är det superskönt att vara i en tjejgrupp. Hjälper det tjejerna att våga komma ut så tycker jag att det är jättebra. Inga av de här företeelserna hindrar ju heller män från att gympa, det skadar väl ingen? Stänger de hela Friskis Svettis och vägrar män inträde till alla pass, då är det väl en annan sak.

    1. En av grundidéerna med F&S var just att män och kvinnor skulle sporta tillsammans. Det var, i kombination med rörelse till musik, en av de saker som gjorde F&S motionskoncept unikt och nydanande en gång i tiden. Föreningen ger alltså upp en del av sin grundidé för att bemöta önskemål från religiösa fundamentalister.

      Dessutom innebär det ju att manliga motionärer erbjuds ett tillfälle mindre att träna. ”Tjejpasset” borde ju egentligen vara ett vanligt gympa-pass som är öppet för alla.

      1. Fast jag tycker inte att man är fundamentalist för att man som kvinna tycker att det är skönt att gympa bara med kvinnor, se Alexandra nedan. Och det är ju sant att detta (eventuellt) gör att männen får ett potentiellt mindre pass.`Men så hemskt förskräckligt tycker jag inte att det är, om det handlar om typ ett pass i veckan. Det tycker jag mer är att ta hänsyn.

        Gör man mammagymnastik så lär väl inte heller så många killar delta, eller? Man ska inte överdriva det här med att bli kränkt heller.

    2. Det är intressant hur viss alltid reagerar negativt på detta med särskilda tider i simhallar för kvinnor. Många kvinnor uppskattar detta med särskilda badtider bara för kvinnor och det är INTE bara muslimska kvinnor utan även andra kvinnor av helt andra skäl än religiösa skäl utan av t ex hälsoskäl. T ex bröst opererade, överviktiga och eller icke simkunniga. Så alla kommuner borde inför kvinnotider likaväl som det finns tider för dem som vill träningssimma.
      Sen finns det föresten i norra Tel Aviv en inhägnad strand med en hög mur(”Hof Ha matzitzim”) varannan dag för damerana och varann herrarnas förutom den vanliga öppna stranden. Däremot tycker jag att det är bra att man förbjuder topless på inomhuspollerna i Sverige,

  3. Min instinktiva inställning till kritik av sådant är att hur folk väljer att klä och sätta sig på en privat/medlemsbaserad tillställning helt borde vara deras egen ensak, förutsatt att deltagarna är med på reglerna.
    Absolut! Men det spiller över till den offentliga sektorn och det är där som folk reagerar. Man ska rätta sig efter landets seder och bruk. Det är inte landet som ska rätta sig efter invandrare. Man ska kunna se personen man talar med i ansiktet och inte tala till ett skynke.
    Jag tycker det räcker med topless på plajorna.
    Du citerar Naomi Ragen, det var en trevlig överraskning!

  4. Tror världen skulle varit bra mycket bättre om vi alla vore nudister.
    Ingen skulle då bry sig hur den andre ser ut om man är man eller kvinna. Nakenhet skulle vara naturligt och alla skulle vi kunna umgås på ett naturligt och okonstlat sätt.
    Alltså. Av med kläderna!

  5. sun of the sun: Vid två tillfällen har jag besökt bad där man är au naturel. I Hokkaido fanns bad vid sulfur-källor, naturligt uppvärmda men luktade ägg. Där fanns en sida för båda könen och en sida för enbart kvinnor och barn med bara en mur mellan. Men männen kikade på oss mellan plantorna på muren.

    I Berlin finns ett nakensimbad men jag tror att även där finns tider avsatta för kvinnor men är inte säker. Sorry, s-o-t-s!

  6. A-K Roth

    Jag har också besökt naturistbad. Men där fanns ingen skiljevägg mellan män och kvinnor.
    Där gick de gamla, unga, smala, tjocka etc. och ingen blängde på någon annan.
    Tar man bort skiljeväggarna kommer människor snart se på varandra på ett naturligt sätt. Men så länge vi isolerar oss från varandra tar nyfikenheten över och sexualiseringen av våra kroppar bestå.
    Alltså. Av med paltorna!

Kommentarer inaktiverade.