Popemobilen kommer till Nasaret

Idag är påven i Nasaret. Min vana trogen håller jag mig undan när utländska dignitärer kommer på besök till Holy Land, så jag sitter på jobbet i Haifa istället och tittar på havet. Igår var jag i Reine hos  min kompis Areen (kristen palestinska från Nasaret), som sade att hon skulle gå på mässan idag tillsammans med några familjemedlemmar.

-Besöket är både bra och dåligt, förklarade hon. Å ena sidan ska han träffa Netanyahu, som leder en regering som jag tycker väldigt illa om. Å andra sidan kommer det massor med turister till Nasaret, vilket är bra för ekonomin.

Jag var lite förvånad över att hon inte sade något om hans religiösa status, men OK. Areen är djupt fäst vid Jungfru Maria, men utöver det tar hon inte så förskräckligt hårt på religionen även om hon är maronit. Hennes mamma däremot satt som klistrad vid antingen radio eller TV och följde påvens minsta steg, trots att hon är grekisk-ortodox.

Min andra kompis Nouha är mer politiskt radikal, och hon vill inte gå och se påven alls eftersom hon tycker att han visar stöd för Netanyahuregeringen och därmed bör bojkottas.

Apropå steg: i radion hörde jag om ”pop-mobil”, och fattade inte riktigt vad det handlade om först. Men efter lite googlande förstod jag att det handlar om Popemobile. Kanske jag borde åkt till Nasaret i alla fall?

3 thoughts on “Popemobilen kommer till Nasaret”

  1. Japp, påven åker Mercedes….

    Den som lyckades få till den dealen – att den religöse ledaren för världens katoliker åker Mercedes, har nog, numera ett hyfsat schysst skrivbord på firman:)
    once-in-a-lifetime-deal….

    Och vad ska man säga om Shin Bets magsura kommentar?

    Efter debaclet med Rabin, så kunde man ju tycka att den firman skulle hålla sig för goda från att ifrågasätta andras säkerhetsarrangemang. Om Rabin hade haft en ”popemobil” 1995 hade han levt idag. (Och i bästa fall hade situationen varit annorlunda mellan Israel och palestinierna).

    Men på Shin-bet finns tydligen ingen ände på självgodheten, och man kan ju undra om dom verkligen tror att Vatikanen skulle tillåta någon annan säkerhetstjänst att bevaka påven.
    Judisk extremism är precis lika levande som arabisk.

    Sedan ser jag med spänning fram emot när pajasbloggar som Svansbo, FIM, mfl inom en snar framtid kommer att hävda, enligt gängse argumentationsmodell, att påven åkte i ”nazistbil” (eller något liknande) eftersom Mercedes är ett tyskt företag.

  2. Oki Anna, du bad om det:)

    Jag har faktiskt sett bilen live utanför Peterskyrkan, och man får väl beskriva den som en korsning mellan en telefonkiosk (yngre läsare får be någon äldre förklara hur det var på den tiden alla inte hade mobil) och golfbil.

    Jag måste nog säga att det är en ganska genialisk lösning av problemet med säkerheten kontra bibehållen folklighet.
    För när påven rullar in bland skarorna på Petersplatsen så är det som om en rockstjärna gör entre – om man har sett hur folk betedde sig på 60-talet när Beatels anlände till något plats, så är stämmningen likartad.
    Det är ett visslande hojtande skrikande flaggviftande utan dess like.

    På Petersplatsen är hundratals (flera tusen?) stolar utställada i rader, med lämpliga korridorer där påven kan åka, vinkandes mot skarorna – allt under schweizergardets övervakning (världens äldsta armé).

    Dessa killar (givetvis) är klädda i 1600-tals uniformer som i sin färggladhet mest påminner om min barndoms glassförsäljare på stranden.
    Öronsnäckan, de coola solglasögon och ett bistert utsseende gör att jag tvivlar att dom hade upskattat om jag hade frågat om jag kunde få köpa en storstrut… 🙂

    Man gör bla skolresor för att se Påven, och får sin skolas namn uppläst av en kille på podiet så alla hör detta. osv

    Det här med personkult är inget jag var van vid från Sverige – men om man åker till Rom och har möjlighet att vara på plats för att se hela spektaklet, så är det sannerligen en upplevelse jag rekomenderar. =)

  3. Tack tack! Beskrivningen ”korsning mellan telefonkiosk och golfbil” gillar vi.
    Det borde man ju definitivt göra någon gång, se påven i Rom alltså? Jag som inte ens varit i Vatikanen…

    36 000 var i Nasaret idag på mässan, berättar radion. Jag väntar på rapport från utsänd kompis.

Kommentarer inaktiverade.