Över hundra barn dödade i helgen på Sri Lanka

Eftersom ”navelskådande” är ett understatement för att beskriva israeliska media så är svensk och utländsk press min huvudsakliga källa för vad som händer utanför landets (ännu ej fullständigt fastlagda och erkända) gränser.

Läste just en artikel i DN om hur instängda flyktingar blir kanonmat i striderna, och en annan om hur över hundra barn dödats i helgen. Över 70 000 har dött under 26 års krig, enligt en bakgrundsanalys.

Behöver jag säga att detta är vidrigt, fruktansvärt och måste stoppas till varje pris?

Quiz: Gissa hur många blogginlägg jag hittade som länkade till någon av det tiotal artiklar som DN så vänligt lagt upp i en rad så att man kan läsa in sig på ämnet? Svar: högst en blogglänk. Oftast ingen alls.

Min fråga blir: var i hela friden befinner sig de svenska bloggare som dag och natt påpekar Israels brott mot mänskliga rättigheter? Var är de 48 blogginlägg som en TT-notis om en israelisk attack mot Gaza brukar resultera i? Var är kraven på fredsstyrkor, bojkotter, FN-resolutioner och utländska observatörer?

Min policy är att skriva om Israel eftersom det är det land jag bor i, det är det ämne jag tycker att jag kan bäst och det är det fokus jag har valt. Att jag denna enda gång (det ska inte bli flera) väljer att göra ett undantag från den regeln beror inte på att jag tycker att man ska sluta diskutera Gaza eller Palestina eller Jerusalem. Men hyckleriet – det som får folk att lusläsa Haaretz så att de kan hitta något elakt att skriva om Israel samtidigt som de fullständigt skiter i vad som händer i Afrika, Sydostasien, Filippinerna, Burma  osv osv osv – blev så fenomenalt, gallskrikande uppenbart.

13 thoughts on “Över hundra barn dödade i helgen på Sri Lanka”

  1. Anna,
    Min förklaring är:
    1. Därför att Israel/Gaza är närmare,
    2. Därför att ingen har några som helst förväntningar varken på Sri Lankas regering eller på LTTE, men på Israels regering (åtminstone hade, nu med Lieberman så vete fan).
    3. På något sätt är Israel/Palestina något av alla konflikters nyckel – en lösning där ger positiva följdverkningar på andra håll.
    Den inbördes ordningen på punkterna kan diskuteras.

  2. Anna: ”…Min fråga blir: var i hela friden befinner sig de svenska bloggare som dag och natt påpekar Israels brott mot mänskliga rättigheter?…”

    Ja, var är dom nånstans, dom som dag och natt påpekar Israels brott?

    Närbesläktat, läste du rapporten från en av deltagarna på en Bildaresa i Snabbnytt 424, artikel 4? Man kommer dit via si-info.org och sajten får naturligtvis stort klander från alla traditionella israelbelackare. Det är ett givet. Men jag undrar vad du tycker om pojkens artikel?
    Artikelförfattaren, en gymnasieelev som verkar kunna tala för sig, kallar den
    ”Reseskildring från indoktrineringsresa med studieförbundet Bilda”

    Så här börjar artikeln: ”Har nu kommit tillbaka från en delvis statligt bekostad, veckolång
    indoktrineringsresa till Israel och Västbanken, anordnad av studieförbundet Bilda, vilka också försåg oss med reseledare. Resan erbjöds av min gymnasieskola som ett alternativ för de elever som läste relevanta program. Det var en ganska
    händelserik vecka. Vi träffade minst två representanter varje dag för olika
    grupper, som hade för avsikt att förklara för oss hur onda Israel är….”

    Påminner lite om en annan resa jag läst om på en blogg… 🙂

    Jag trodde Bilda hade reformerats lite efter andra klagomål? BTW, jag har den största tro på att Marias ledarskap. Hennes program för Elimfolket i Örnsköldsvik låter intressant. Bless that girl.

    Slutet på artikeln: ”…En sista sak kan vara värd att nämna. Den näst sista kvällen i området bodde vi
    hos kristna värdfamiljer i Betlehem…För en gångs skull slapp vi höra om Israels ondska. De pratade mest om hur livet var för en ”vanlig” arab på Västbanken…
    …Avslutningsvis har jag, tack vare Bildas försyn, en perfekt sammanfattning av
    vad som gällde under resan: ”Men för h**vete, Adam,du kan inte försvara judendomen hela tiden!” (Då jag slutligen fick nog av att vår reseledare, som till hans försvar måste sägas vara en i övrigt mycket trevlig person, så fort vi passerade en plats sade: ”Åh, förresten, här gjorde Israel [Ifyll slumpmässigt utvalt missdåd] år [ifyll slumpmässigt utvalt årtal]. I det här fallet handlade
    det om att ”det väl ändå var konstigt att judar hade tillträde till tempelberget (där al-Aqsamoskén och Klippdomen ligger), medan muslimer inte har tillträde till Västra muren”- varav det senare är en ren osanning. Jag hade då fräckheten att påstå att det kanske fanns en anledning, utöver ren ondska, till varför Israel agerar som de gör).

    *Adam Eberhag*
    Elev vid Falu Frigymnasium ”

    Säga vad man vill, det är ruter i Adam.

    Mvh,

    A-K

  3. Jag haller med om att det ar konstigt och daligt att man inte sriver om t ex Sri Lanka. Eller Tjetjenien, for den delen. Jag kan ocksa begripa att du stor dig pa svenska Israelkritiker. Ar vi hycklare? Antagligen. Men, arligt talat, hur manga av Israelvannerna skriver om Sri Lanka eller om hur t ex Ryssland beter sig? Svansbo? FIM? Erixon? Vissa konflikter ar tyvarr mer sexiga an andra…. Alla, oavsett politisk standpunkt borde bry sig mer om vad som hander i ovriga varlden.

  4. Jan E, det där var ju riktigt vettigt. Jag vet också att detta är orsakerna, även om det inte räcker för att motivera den absoluta fixering som vissa bloggare har på Israel. Det räcker däremot för att förklara mediaintresset generellt för Israel och varför vi har så många korrespondenter här.

    A-K, jag läser inte Snabbnytt och det där med Bilda får du ta med Maria, kanske.

    Eleni, jag har t ex inga synpunkter på att Palestinagrupperna skriver om Israel och Palestina – det är ju liksom självklart och inget att kritisera. Om en blogg som handlar om Israel, höger eller vänster, gör samma sak (jag själv) så är det ju det fokus man valt.

    Det jag tycker är hyckleri är när bloggare, som påstår sig ha ett övergripande människorättsperspektiv, som inte har NÅGONTING med fixering på judar och judars göranden och låtanden (många av dem definierar sig som ”vänster”) inte skriver ETT enda inlägg när enligt
    FN över hundra barn dött i striderna bara över en helg(något annan skrev 250) och civila flyktingar blir kanonmat. Är det inte en massaker? Borde man inte rimligtvis säga NÅGONTING om det, om man bryr sig om mänskliga rättigheter?

    Här är ju mainstreammedia väldigt mycket bättre än bloggarna på att ta upp ämnet.

  5. Allas vår Jan-Inge läste och kände tydligen ett behov av att kommentera, men tyvärr landade svaret av misstag i min mailbox, där det inte har något att göra (Jinge, jag vill inte ha fler mail från dig).

    Här är Jinges kommentar:

    2009/5/15 Jan-Inge Flücht

    Det är klart att Jan E har rätt. Jag har visserligen skrivit om Somalia, och
    säkert oxo om Etiopien, men MÖ-konflikten har pågått hela mitt liv, jag
    fyllde två år det år Palestina rövades från palestinierna. Och eftersom
    Israel även kallas ”Det heliga landet” nu, ett epitet som snarare borde
    gälla Palestina. Traditionerna och alla sägner från regionen ett oerhört
    inflytande, av lätt insedda skäl.

    Det VET du så himla väl därför gör som alla andra sionister, försöker
    dribbla bort sakfrågan med tal om Sri Lanka.

    Vad vet jag om Sri Lanka? Hur mycket har det skrivits i media om Sri Lanka?

    Jag vet att det förr hette Ceylon, jag har dessutom träffat en kille
    därifrån med det, ur svensk synvinkel lustiga namnet Tjolapatt. Jag vet oxo
    att de flesta självmordbombare som funnits i världen någonsin, kommer just
    därifrån. De Tamilska Tigrarna använde ofta självmordsbomber som vapen, och
    de är normalt kristna.

    Det har jag förstås skrivit om när sionisterna ylat om muslimer. Men Sri
    Lanka ligger nästan på andra sidan jorden, det gör inte den lilla otäcka
    apartheidstaten.

    Mvh J

  6. Jag kommenterar faktum att en TT-artikel om en attack mot Gaza fick 48 blogglänkar eller mer, medan ett dussin ingående och välskrivna artiklar i DN om Sri Lanka får typ tre, fyra länkar – aldrig mer än en länk per artikel. Hundratals döda barn och instängda flyktingar som blir kanonmat (en av rubrikerna) är alltså inte värt att nämna en gång, eller hur? Inte ens för att säga ”jag fattar inte ett skit av det här men det är för jävligt”, vilket vem som helst kan skriva utan några större problem.

    Jag kommer att fortsätta att skriva om sakfrågorna i Mellanösternkonflikten precis som förut.

  7. Anna, hm, jag tyckte det var en intressant beskrivning från en tydligt israelvänlig tonåring i alla fall. Om orginalartikeln finns på annan plats än snabbnytt – som många av artiklarna där – kanske den går bättre att läsa? 🙂

  8. Hava och Bulten, jag strök era kommentarer. Beklagar, men jag är inte intresserad av tjafsdiskussioner mellan kommentatorer, och att Bulten tycker att jag är kass, inte kan argumentera och kör dubbel standard eftersom jag skrev på en blogg som länkar till Jihad i Malmö samtidigt som jag hållt med i kritiken mot Jinges blogg (mitt eget bidrag gick dock mest ut på att uppmärksamma hans misslyckade försök att profetera en tredje intifadas utbrott), det vet jag redan, likaså att han inte gillar Charlotte.

    1. Tvärtom, jag har aldrig skrivit att du generellt är ”kass”, ljug inte så förbannat.

      Du började med att oprovocerat ge mig en känga, sluta med sådant om du inte tål konsekvenserna!

      Hej då!

  9. Lugna dig Anna. När vänsterbloggarna får upp ögonen för hur mycket vapen israeliska företag (och faktiskt också IDF) har sålt till Sri Lankas regerings-styrkor, så blir massakern på civila helt plötsligt de onda sionisternas fel. Och då blir den lilla ö-nationen långt borta i Indiska Oceanen högaktuell i vänster- och antisemitbloggarna.

Kommentarer inaktiverade.