Birkat Hachama

Idag är det erev Pessach, och huset har övergått till matza-mode. Dessutom säger man idag Birkat Hachama , Välsignelsen över Solen, vilket man bara gör en gång vart 28-e år när solen enligt för mig rätt komplicerade matematiska beräkningar står i samma läge som den gjorde vid skapelsen. Så för mig är detta första gången. Välsignelsen lyder ungefär ”Välsignad vare du Herre, vår Gud, världens härskare, som skapar skapelsen” .

Den som påminde mig om detta var spinninginstruktören Nir, efter ett rätt hårt pass klockan åtta på morgonen tillsammans med tjugofem andra svettiga trogna. Det är för mig en av vitserna med en ”judisk stat” – att den judiska traditionen och kulturen helt ohämmat och självklart kan bli en del av något så prosaiskt som ett spinningpass på ett gym. I like.

Lilla hebreiskahörnet: om någon har en bättre översättning på ”oseh maaseh bereshit” så är ni välkomna att komma med förslag så ändrar jag. Ordagrant blir det ”som gör det förstas handling”, men ”maaseh bereshit” är en skapelsehandling och Bereshit, som betyder ”i början”, är det första ordet i (och därmed namnet på) boken Genesis eller första Moseboken. 

Nu ska jag laga mat. Chag kasher vesameach till alla som firar! Och kom ihåg att det är tre gånger så många kalorier i en matza som i en brödskiva.

5 thoughts on “Birkat Hachama”

  1. Tack för informationen. Nu kan jag briljera med mina kunskaper om solens position i skapelseögonblicket och matzabrödets farliga kalorier vid kvällens Seder. Bara att hoppas att ingen av de andra närvarande läser din blogg…

  2. ”det är tre gånger så många kalorier i en matza som i en brödskiva.”
    Jisses! Vilken sorts brödskiva då månne. Mina Yehuda Matzos innehåller 125 kal. men tyvärr bara 1 g fiber.
    Mina grova brödskivor har 150 kal men innehlåller 3-4 g fiber pr skiva. Där skrämde du mig nästan när jag tänkte på allt som jag lassar på min matza under hela veckan:-)
    Lättsmält är det då inte. Skämtet är ju att på den tiden vi hade den italiensk-judiska maffian så sänkte den sina fiender i sundet mellan Kanada och USA med ett paket matza fastsatt vid fötterna.

  3. Kan inte undanhålla vad min yngste son ( 18 år) föreslog, den första kvällen: Att man bör infoga vid lämpligt ställe att G-d, på den åttonde dagen, förmodligen ägnade sig åt att skapa plommonet…

Kommentarer inaktiverade.