Andy Ram i Haaretz om Davis Cup-matchen

Haaretz : ”Det var första gången jag upplevt en sådan demonstration och känt hatet mot israeler”.

 Ynetnews om demonstrationerna (ynet på hebreiska har mer utförlig och uppdaterad rapportering).

Får jag påpeka att ingen säger ”antisemitism”. Men ”Israelhat” är väl en rätt lämplig beteckning?

Frågan är i vilken kategori den här banderollen landar. Stöd för Palestina? Stoppa ockupationen? Knappast.

Jag korrigerar min åsikt från en annan post: det får inte Sverige att framstå som fanatiskt, korkat och inkompetent. Polisen verkar ha gjort ett bra jobb – ingen i hallen märkte någonting, så inkompetensen tar jag tillbaka. Men det får definitivt både Malmös politiska ledning och demonstrationsdeltagarna att framstå som fanatiska och korkade.

UppdateringSvD ”Davis Cup-matchen i Malmö hade bara en vinnare. Men mängder av förlorare”, skriver Jonas Arnesen. ”Svensk tennis led ett svårt nederlag då den stillatigande lät politiska krafter använda sporten som slagträ. Svensk idrott i stort förlorade på att fem lokala politiker satte sig över riktlinjerna för idrottsutbyte med andra länder.”

Fast hade han skrivit det om Sverige hade vunnit?

Uppdatering 2: En opinionsartikel i Wall Street Journal 

 ”Public support for the protests coupled with TV pictures of a depressingly empty stadium were meant to send the message that — in the words of the Malmö mayor — the Jewish state is not ”just anybody.” Sweden presented Israel as a pariah nation that must be quarantined.

Israel’s demonization as an apartheid state and worse has become common in the Nordic country. Like Dubai, Sweden may want to reconsider its general attitude toward Israel — not just in sports. It’s unbecoming for a society that claims to rank among the most tolerant.”

Dålig PR. Inte för Israel. För Sverige.

14 thoughts on “Andy Ram i Haaretz om Davis Cup-matchen”

  1. Senaps gas vet jag inte vad de syftar pa, men Zyklon B och Nuclear Bomb referensen ar definitivt att ga over gransen. Det blir fanigt.

  2. Nu var det faktiskt så att de verkliga palestinasupportrarna fick beröm av polisen.

    De som misskötte sig var den klick av autonoma rötägg som bla poserar med den länkade banderollen.
    Hurvida dom faktiskt försökte storma hallen vet jag inte – men dom vandaliserade åtminstone några polisbilar.

    Vi kan ju hoppas att Andy Ram även noterade att svenska polisen varken dödade eller skadade någon – trots att demonstrationen var det värsta han upplevt.
    Något att lära ut till den israeliska ordningsmakten…

  3. Senapsgas 1983 tror jag avser kriget mellan Iran och Irak, då kemiska vapen förekom från bägge sidor (även om bombliberalerna försökt få det till att det endast var Saddams Irak som gjorde det).

    Om man kikar runt i debattvärlden så kryllar det av grova jamförelser. Att bojkotta israeliska varor pga av ockupationen jämförs med ”Kauft nicht beim Juden”, Björklund/Malm mfl vill ha det till att det är ”judar” som bojkottas, mm.

    Grova jämförelser från andra sidan är dock antisemitism. Jag börjar fatta hur det hänger ihop nu!

  4. Debattvärlden är inte här och inget av det Bulten skriver har någonsin synts till på denna blogg. God morgon yxskaft.

    Fanatiskt och korkat, som sagt. Men Israel vann 🙂

    Nu väntar jag på att någon ska påstå att det var för det här med bänken, någon israel som satte sig på fel plats. Det är ju psykisk stress.

    Att ha ett sådant säkerhetsuppbåd runtomkring, bombhot mot hotellet, stenkastande maskerade autonoma utanför och att spela inför tomma läktare på bortaplan, det är väl ingen psykisk stress alls.

    Jag gillar iofs Wilander sedan tioårsåldern eller så. Men i den här situationen känns det utmärkt att laget satte dit svenskarna.

  5. Grattis Israel! Jag var inställd på att Sverige skulle vinna och det hade också kännts bra men under förhållandet…

    Hoppas Mats Wilander protesterar till Repaalu, Holmgren och kamrater och till utrikesministern som lät Malmös kommunalråd diktera svensk utrikespolitik. Hade läktarna varit fulla hade denna ”psykning” inte stått ut så fullt, sa han ju själv. Men tränas inte spelare och idrottare att ignorera saker och ting? Wilander framstod som gnällunge. Sportsligt?

    Malmö har sannerligen satt sig på kartan.

  6. ”Men i den här situationen känns det utmärkt att laget satte dit svenskarna.” Ah, for all del! Eftersom ni har oerhort mycket mer problem och hotbilder an vad vi har, kan vi absolut bjuda pa en liten seger i Tennis. 🙂 Lycka till i framtiden….
    Eleni S

  7. Zvi Mazel var på TV igår (london och kirshenbaum) och gav sin syn på den svenska vänstern 🙂 Det var rätt roligt, även om jag inte direkt håller med om precis allting han sade. Men nu vet israelerna i allafall att i Sverige finns det en stad som heter ”Malmooooo” , där maskerade demonstranter ohindrat kan kasta gatsten på polisbilar och hoppa omkring på dem. Alltid något. Var det detta demonstrationen ville uppnå?

  8. Vad demonstranterna ville kan nog bara de sjalva svara pa. Men jag kan villigt erkanna att jag anser demonstrationer mot Israel helt meningslosa. Israelerna rycker pa axlarna och fortsatter ockupationen.Byborna i B ilin har demonsterat i manader, med enda resultat skottskador, hur ska da vi svenskar(eller britter) kunna stoppa er??
    Som palestinavan kan man lika garna stanna hemma och skanka pengar till MAP.org. En Palestinsk stat kanns mer och mer avlagsen 😦
    Men jag vill inte vara osportslig, sa jag sager grattis Ram.
    Eleni S

  9. en palestinsk stat kommer förr eller senare lita på det, och då ska jag hälsa på, om den inte blir som Mohammed Omar vill i sin senaste artikel, dvs ”Islamistisk, eller ingen alls”.

  10. Intressant .. är Zvi Mazel i London nu? I Sverige trivdes han inget vidare…
    Om ni tittar noga på bilderna från de vilsinnta demostranterna så ser man hur de peppas av forograferna .. Det är som med de stenkastande ungdomarna på Västbanken – ju fler fotografer – ju fler stenar … Vad skulle hända om media inte hade varit där ?

  11. Har jag skrivit att du har sagt det, Anna? Tagga ner lite!

    Rörande tennisspelarna så imponerades jag av den lille singelspelaren som vann bägge sina singlar, vad han nu hette. En riktig lirare som kontrast till alla servekanoner som dominerar tennisen nu för tiden. ”Den lille israelen” som de svenska kommentatorerna sa när de imponerades av honom. Tur att de inte hade plockat upp Jan Björklunds och/eller WSJ:s terminologi och börjat kalla honom för ”den lille juden”, inte så smakfullt.

    Dubbelspelarna, Andy Ram, ett namn som man instinktivt skulle börja bre på med den bredaste amerikanska dialekten av engelska om man mötte. Utseendet, ja, i det närmaste en kopia på min sons iranske vän.

    Och hans partner, världens uppenbarligen mest magomfångsrika 78-kilosperson, Amir Haddad, ett namn som sorteras bort från vilken svensk hög av antällningssökande som helst.

  12. Andy heter också Eyal, som kanske låter mer israeliskt. Både Amir och Haddad funkar både på arabiska och hebreiska. Fast på Wikipedia står det att han väger 88 kg http://en.wikipedia.org/wiki/Amir_Hadad

    Han har tydligen spelat dubbel tillsammans med en Paki? Medger att jag aldrig intresserat mig speciellt för israelisk tennis tills nu…men det har varit rätt lärorikt. Borde evtl starta ny karriär som sportreporter.

Kommentarer inaktiverade.