Nini och Awad: mer israelisk propaganda?

Ahinoam Nini har varit en av mina favoritartister i Israel sedan jag såg henne på en utomhuskonsert i Misgav 1994 eller 1995, där hon uppträdde med Gil Dor som varit hennes musikaliske ledsagare sedan tiden på musikhögskolan Rimon.

Nu ska Nini representera Israel i Melodifestivalen tillsammans med Mira Awad. Se Haaretz ”Israel’s Eurovision Team: An Arab who looks Jewish and a Jew who looks Arab”, alternativt brittiska Independent. Awad är palestinska med israeliskt medborgarskap, Nini kommer från en jemenitisk familj, växte upp i NY och kom till Israel som tonåring (på bilden i Haaretz är Nini till vänster, Awad till höger).

Vilken sång de kommer att sjunga är tydligen inte helt klart än, men ynet lägger upp fyra sånger som alla är skrivna av teamet Nini/Awad/Dor. Jag tycker mest om ”einayich”, nummer två, som på engelska har titeln ”There Must Be Another Way”. Texten till alla sångerna finns att läsa här.

Awad har fått ta emot en hel del protester för sitt samtycke till att medverka i Melodifestivalen som representant för Israel, med argumentet att detta är israelisk propaganda som försöker släta över att Israels arabiska minoritet behandlas som andra klassens medborgare och att Israel bombar deras palestinska släktingar i Gaza.

Jag kan visserligen förstå den kritiken. Samtidigt så vill jag väldigt gärna se Awad och Nini på scenen – för att de är väldigt duktiga, inspirerande och hårt arbetande kvinnliga artister, och för att de representerar någonting som jag tycker att det är väldigt viktigt att folk får se. Både i Israel och utomlands. Vi behöver fler Mira Awad, fler Sayed Kashua och fler Abbas Suan som representerar både den palestinska minoriteten i Israel och Israel som stat. Så jag är glad att Awad ställer upp…och för en gångs skull tänker jag faktiskt också kolla på själva programmet.

(PS angående Israels deltagande i Melodifestivalen: det har inget med Europas geografiska gränser att göra, och inte heller med EU, utan med medlemskap i European Broadcasting Union. Mer om detta, plus alla medlemmar, går att hitta på http://en.wikipedia.org/wiki/European_Broadcasting_Union.)

Uppdatering: Einayich vann – här är den på  Ynet, och också på Youtube  Fast nu när jag lyssnat ett tag tycker jag om  Na’amin Bachalom och Kol shniya också, även om deras röster inte kommer till sin rätt i sån här rätt platt schlagermusik.

Mer av Achinoam Nini: B’eineiha  (I hennes ögon), I don’t know

2 thoughts on “Nini och Awad: mer israelisk propaganda?”

  1. Jag brukar inte se festivalen numera, jag har vant mig vid att det aldrig ar nagra latar jag gillar. Men jag kanske skulle gilla deras lat, jag brukar gilla arabisk-etno music….savida det inte ar nagot sliskigt forstas.

Kommentarer inaktiverade.