Ohly om Jinge i Expo

Som jag skrivit förut så är antisemitism och bojkottsrörelser mot Israel i Sverige något jag följer, men oftast ingenting jag själv skriver om eftersom jag inte känner mig tillräckligt hemmastadd i frågorna. Men just Jinges blogg, dess kommentarer och gästskribenter känner jag utmärkt väl till, och därför har det varit intressant och lärorikt att följa debatten i bloggar och tidningar efter att Ohly nämnt Jinge som nummer två på hans favoritblogglista.

När nu Ohly kommenterar bloggen i Expo så tycker jag alltså det är värt att uppmärksammas. ”Jinge är inte antisemit”, säger Ohly. Men på frågan ”Nu när ni har tittat på den här så har ni ändå kommit fram till att den innehåller vad man skulle kunna kalla för antisemitiskt material? svarar Ohly:

” Ja, definitivt. Sådant som, även om det kanske inte är öppet antisemitiskt, är skrivet i en antisemitisk ton. Satt i ett sammanhang blir det rent vedervärdigt därför att det är ett sätt att knyta samman staten Israels olika förbrytelse och brottsligheter med den judiska befolkningen och det är en argumentation som jag menar till varje pris måste undvikas för att den är rent rasistisk.”

Jag gissar att  Jonathan , Charlotte och andra kommer att ha en del intressant att säga om den här intervjun. Så jag nöjer mig med att påpeka att argumentet ”dåligt omdöme” är lite svårt att ta på allvar för någon som följt Jinges blogg en längre tid eller rentav försökt kommentera där. Jinge har totalkoll på varenda komma på sin blogg. Inklusive alla de komman som Lasse Wilhelmsson skriver, som gästbloggare och kommentator. 

Nu väntar jag med spänning på Jinges kommentar till Ohlys intervju. Hur vore det med en liten konspirationsteori? Är det sionisterna som varit framme med påtryckningar, månne? 🙂

16 thoughts on “Ohly om Jinge i Expo”

  1. Bra att Ohly klart tar avstand fran antisemitism. Battre sent an aldrig…Vi far hoppas att han borjar lasa Ulf Bjereld istallet och lamnar Jinge ifred.

    Nar du anda tar upp Expo: Jihad i Malmo, bloggen som ni pa Al hamatzav lankar till, ar listad som islamofobisk blogg hos expo.
    Nej jag tanker inte anklaga er for att vara islamofober, I’m just saying….

  2. Bra att Ohly tar avstand fran antisemitism och Jinge. Battre sent an aldrig. Han borde borja med Ulf Bjereld istallet.
    Nar du anda tar upp Expo. Bloggen som ni pa Al hamatzav lankar till, Jihad i Malmo, ar listad pa expo som islamofobisk blogg. Nej, jag tanker inte anklaga er for att vara islamofober, I’m just sayin….
    Sedan anser jag inte att nagon som vill bojkotta Israel nodvandigvis ar antisemit, aven om det kanske kan verka sa ur israelisk synvinkel.
    Eleni S

  3. Eleni, vad jag tycker om Jihad i Malmö har jag sagt en miljon gånger.

    Var läser du att jag tycker att någon som vill bojkotta Israel är antisemit? Det gör jag inte. Jag tycker att Bjereld hade bra synpunkter i frågan nyligen. Däremot tror jag att i det israeliska fallet är de ofta helt meningslösa och i vissa fall även kontraproduktiva.

  4. Åsiktspolisen är visst framme igen. Tja, finns det inte något annat att skriva om så kan man väl alltid skriva om Jinge 😉 Som måste vara en riktig hangup för somliga. Hm, kan det bero på att han har så många besökare? Och aldrig någonsin trodde jag att jag skulle behöva försvara Ohly, men nu tvingas jag göra det. Det här fanatiska Israelkramargänget som letar efter antisemitism i vartenda kommatecken och som sträcker sig från ytterligheterna Charlotte genom Svansbo till Petterson i Malmö börjar stå en upp i halsen.

  5. Jan E, när jag läser dina kommentarer på Jinges blogg tycker jag ibland att de är riktigt vettiga.

    Och naturligtvis är det så att alla som uppmärksammar antisemitismen på jinge.se bara är avundsjuka på Jinges besökssiffror. Det gäller i högsta grad mig själv, måste jag medge. Min dröm är att ligga högst på Bloggtoppen, och därför bloggar jag om allt som står i svenska tidningar varje dag och länkar järnet till allt som rör sig.

    Varför behöver du försvara Ohly? Har jag hoppat på honom?

  6. Jan E, du kan inte jamfora Charlotte med Svansbo. Det ar orattvist mot Charlotte. Charlotte skriver om antisemitismen, Svansbo forsvarar ockupationen.
    Anna, jag tror inte att du vill ligga hogst pa bloggtoppen, men om du menar vad du sager sa ar problemet med din blogg att den ar for balanserad. Om du vill ha mer besokare, bli mer extrem. Eller borja prata mer om vad du at till frukost, eller vilka klader du ska kopa, typ som en Blondinbella fran Israel 🙂
    Eleni

  7. 🙂 Eleni, jag kan bara säga att jag är medveten om mina begränsningar. Om jag börjar blogga om vilka kläder jag ska köpa så blir det typ tre inlägg per år. Frukost äter jag inte, så hur intressant blir det att skriva om en latte?

    Jag är väldigt nöjd med att ha den här bloggen för att samla länkar till artiklar jag skrivit, och då och då kommentera något som händer. Det räcker utmärkt.

  8. vad jag tycker om Jihad i Malmö har jag sagt en miljon gånger

    Vad du har sagt och visat är ju att du inte ser några hinder medverka som skribent och att sitta i en redaktion för en blogg som rekommenderar Jihad i Malmö för sina läsare.

    Vad tycker du om din redaktionskollegas påstående att Röda Korset är en samlingsplats för schweiziska bögar?

  9. Oh nej. Min nemesis, den outtröttlige Bulten.

    Till alla: jag orkar inte diskutera med Bulten. Om någon tar det som ett tecken på att jag saknar argument: varsågoda.

  10. Hm, jag tycker bara det är lite konstigt. Du har i alla tider stått upp för principen att ”guilt-by-association” inte ska gälla. Du har inte ansett att du ska behöva ta ansvar för vad dina redaktionskamrater på Al-Hamatzav skriver, du ska inte behöva ta ansvar för vad din blogg rekommenderar för läsning!

    Och när sen SKMA kopplar ”guilt-by-association”-greppet så kan du inte hålla dig från att delta i drevet genom att ge en liten pimpinett spark mot den blogg som du själv inte drog dig för att medverka på tidigare.

    Men OK, inget mer att säga om det!

  11. Bulten i Bo:
    Varför så känslig för homofobi i just detta sammanhang? Påståendet att Röda Korset kontrolleras av homosexuella som suktar efter maskerade palestinier är ett ganska milt uttryck för homofobi i jämförelse med den ofta mycket brutala misshandel som homosexuella dagligen får utstå i länder och områden vars ledare ”israelkritiker” i Sverige försvarar in absurdum. Det finns förvisso många homofobiska israeler, och judendomen har sannerligen en homofobisk historia, men det är samtidigt så att den enda etablerade HBT-organisationen för palestinier måste hålla sina möten i Haifa för att inte riskera livet.

    För övrigt gav nog Johannes bara uttryck för sina egna fantasier. Studier bekräftar min teori. ”Maskerade maskuliner” är vanligt i vissa filmer.

  12. ”Inget mer att säga om det” gillar vi. Önskar Bulten en ivrig debatt och höga besökssiffror. På hans egen blogg.

  13. Aqurette, för min del är frågan om sexuell läggning hos Röda Korset-medarbetare totalt ointressant.

    Annas homofobisk redaktionskollega vill dock smutskasta såväl bögar som RK och därför skiver han som han gör. Tyvärr får vi dock ingen kommentar från Anna om det!

  14. Life is just too short.

    Varför så dyster, Anna, du har många år kvar!

    Det gladd mig dock att se att du gaskade upp dig och 14 min senare helt plötsligt ansåg livet långt nog för att hinna med denna kommentar. Gott så!

Kommentarer inaktiverade.