Hanin Zouabi första kvinnan från arabiskt parti i Knesset

De nya Knessetledamöterna har redan fått sin första runda i Knesset och ingående förklaringar om rättigheter (lön, bil, telefoner, budget för kontakt med allmänheten, osv) , skyldigheter och förbud (generellt rökförbud gäller i Knesset).

En av de nya Knessetledamöterna är Kahanelärjungen Michael Ben Ari, som med sina ”mediarådgivare” Itamar Ben Gvir och Baruch Marzel säkert kommer att liva upp Knesset litegrann. En annan nykomling är Hanin Zouabi från Baladpartiet, som är den första kvinnan att landa i Knesset på en arabisk lista (arabiska kvinnor  har tidigare kommit in på bl a Arbetarpartiets lista, Nadia Hilu för att ta ett exempel).

Det är lite kul att den första Knessetledamot som jag personligen haft kontakt med kommer just från Balad…för ungefär ett år sedan jobbade jag litegrann, väldigt väldigt lite, som frivillig på organisationen I’lam i Nasaret med att korrekturläsa bidragsansökningar på engelska – för just Hanin. Hon var direktor för organisationen och ansvarig för det mesta. Under den korta period som vi jobbade tillsammans så fick jag ett tydligt intryck av en enormt stark, intelligent och rak kvinna som inte är rädd att stå för sina åsikter. Hanin kan perfekt hebreiska, engelska och arabiska, och har om jag inte minns fel en MA i journalistik. Hon är muslim, inte religiös (då skulle Balad förmodligen vara fel ställe), fastar om jag inte minns fel igen inte på Ramadan, och kan trots sitt späda yttre sätta avsevärt mycket större killar på plats. Oh, och jag glömde: hon är i övre 30-årsåldern, ogift och pretty (fast alltså råtuff).

Det ska bli väldigt roligt att se hur hon klarar sig i Knesset.

Jpost om valet, antalet kvinnor i Knesset och om Hanin

One thought on “Hanin Zouabi första kvinnan från arabiskt parti i Knesset”

Kommentarer inaktiverade.