Kränkta kristna och kränkta Förintelseöverlevande

Det där med humor är svårt…jag vet inte hur man säger ”kränkt” på hebreiska, men fenomenet existerar uppenbarligen. Här säger man nog snarare att man är sårad, upprörd eller förödmjukad.

Två aktuella exempel:

Lior Shlein gjorde en parodi på Jungfru Maria och fick upprörda protestbrev från kristna och muslimer i Israel som nu ska försöka övertyga påven Benedict att inte komma till Israel som planerat i maj 2009. Shlein bad om ursäkt.

Enligt Haaretz  kräver Förintelseöverlevande att ett klipp på Youtube (hittar inte…) från filmen ”Der Untergang” ska tas bort. Klippet visar ett stycke ur filmen där Hitler klagar över bristen på parkeringsplatser i Tel Aviv – ett välkänt fenomen för oss som bor här.

Ta bort? Be om ursäkt? Jag tycker å ena sidan att man inte kan skoja om allt, men ibland kan humor faktiskt vara ett effektivt sätt att hantera verkligheten i all dess tragedi. Men det är klart att det finns gränser. Frågan är vilka, och om folk alltid ska ha vetorätt mot absolut allting. En rekommendation: istället för att göra sig rolig över andra grupper är lite självironi ett bra alternativ.

Uppdatering: hittade just länk både till den hebreiska (orginal)versionen och till den engelska 🙂 …Det är faktiskt rätt roligt, speciellt när man parallellt hör det tyska orginalet i bakgrunden. Och rätt harmlöst, egentligen.

Annonser

10 thoughts on “Kränkta kristna och kränkta Förintelseöverlevande”

  1. Självironi är en naturlig väg till ett befriande skratt, men även humor kring svåra ämnen kan vara angelägna och behövas. Hur det ska gestaltas och/eller i vilken ton är svårare. Det måste nog lämnas till publiken att avgöra var gränsen går, den ack så töjbara gränsen, vilken det är humoristens sak att töja.

    Är själv religiös (kristen) och tycker nog att min egenskap till självdistans ger migg många goda skratt till religiösa skämt om kristna.

    Bra inlägg Anna!

    Oscar 🙂

  2. Det närmaste motsvarigheten till kränka är nog ;
    Lashpil/Hashpala/ moshpal/
    Vi har ju här i Sverige haft alldeledes för stort fokus på fenoment ”kränkt” att det har blivit en foksjukdom ”kränksjukan” .. Ala är kränkta på något sätt och tom läkare har varit snabba på att sjukskriva människor som blivt kränkta på jobbet .. Nu har de fått skärpa sig ..

  3. Well, är inte klippet – som är klart kul – ett ganska typiskt exempel på drastisk judisk hunmor.

    Att någon skulle känna sig ”kränkt” år 2009 över detta är ändå ganska märkligt.
    Charlie Chaplin gjorde ju redan parodi på Hitler 1940, i filmen The Dictator… så detta är ju knappast något nytt.

    Sedan är det en sak att skämta om historiska händelser, en annan att driva med religösa företeelser – ”kränkhetsrisken” är betydligt högre när det gäller religösa ting…

    Vi kan ju bara notera att Monty Phytons höjdarrulle Life of Brian blev nannlyst i Norge så sent som 1980 på grund av ”hädelse”…

  4. Jag tycker ju också definitivt att det är humor. Det skojar ju dessutom inte med offren, utan med Hitler. Det är när satir slår mot minoriteter och svaga som jag kan börja tycka att det är smaklöst. Satir och parodi ska slå uppåt och mot den egna gruppen, inte mot andra.

    Dessutom kallar sig filmmakarna ”2debilim”, alltså två debila 🙂

Kommentarer inaktiverade.