Vi ses vid nästa konferens

Om någon har några illusioner kvar angående Annapolis, så kan de lätt bli av med dem genom att läsa antingen Gideon Levy eller Zvi Bar’el. Visst, båda är från Haaretz. Men ändå. Jag ska försöka hitta något högerperspektiv också, men tyvärr tror jag inte att pessimismen är mindre där. Möjligen är profetiorna om vad som kommer att hända om Israel trots allt visar någon form av seriositet i sin förhandlingsvilja något mer eldfängda.

 Tja. Som sagt, under tiden diskuterar vi våldet på fotbolls- och basketplaner istället, och upprör oss över lärarstrejken. Eller åker till Tel Aviv och handlar. So long.

11 thoughts on “Vi ses vid nästa konferens”

  1. Göran Rosenbergs text är både gripande och sann. Det är få förunnat att kunna redogöra för sina tankar och känslor på det sätt han klarar. Möjligen kan Avraham Burg göra det också. Men hans bok finns ännu inte på svenska vad jag vet. Hoppas att den kommer. Att Göran nämner Massada i texten, och att den händelsen har så stark traditionell betydelse visste inte jag. Jag har ju läst om det förut, men har aldrig själv insett symboliken.

    Det forskningsexempel han tar upp med de två barngrupperna är väldigt tydligt. En medvetet förd politik, en politik för att göra folk galna i Gaza och sedan också på Västbanken. Muren byggs hela tiden ut och slutligen är det inte muslimerna som är fångade bakom muren utan bara en massa israeliska judar.

    Glädjande nog tyck Anna börjat inse detta nu, precis som Avraham och Göran. Men ännu är de alldeles för få för att kunna förhindra en stor och monstruös katastrof, inget Harmageddon kanske, och definitivt inget uppdykande av någon Messias, men ändå något som för alltid tar död på drömmen om en judisk stat. Att judar ifrån Europa, Ryssland och resten av världen vill ha sin judiska stat det förstår vi nog alla.

    Men man är på god väg att spela bort den möjligheten med alla politiska charader som ledande israeliska politiker ägnar sig åt. Och hur många är det som egentligen tycker att det är konstigt att palestinska extremister skjuter raketer över muren?

    Jag tycker inte att det är konstigt, och Göran Rosenberg har så rätt i att väldigt många andra inser att Israel inte är det förlovade landet utan det förlorade landet som Rosenbergs bok heter.

  2. Jag vet inte vad jag insett som Avraham och Göran insett och för att förtydliga så vill jag inte bli sammanblandad med någon av dem (begriper inte riktigt vilka åsikter det här gäller). Jag har till skillnad från andra faktiskt läst Avraham Burgs bok och vet precis vad han skriver. Däremot har jag inte läst Göran Rosenbergs text. I posten länkar jag till aktuella israeliska texter som talar om den aktuella situationen, de gör inga uttalanden om ”förlorade land” hit eller dit.

    Om någon inte begripit det än så får jag förtydliga: jag stöder helhjärtat en tvåstatslösning enligt Geneveinitiativet. Det gör Burg också, för han skrev under den och det finns inget i boken som säger att han slutat med det. Burg ger aldrig uttryck för något hopp om en enstatslösning, tvärtom säger han precis vad den israeliska vänstern säger – om vi inte får en tvåstatslösning så är det antingen apartheid (och slut på den israeliska demokratin) eller inbördeskrig. Om Burgs bok kommer på svenska så tror jag att Ordfront och andra kommer att bli väldigt besvikna när de måste ta sig igenom drivor av judisk historia och filosofi och israelisk nutidshistoria. Burg har inte heller avsagt sig sitt israeliska medborgarskap, hans fru är fransyska och han har rätt till dubbelt medborgarskap precis som andra som är gifta med utlänningar. Han bor också kvar i Israel. Jag har svårt att se det enormt Göran-Rosenbergiska i detta.

    Det förlorade landet är skitsnack. Det handlar om att ta ansvar för situationen. Det finns vissa tecken på att den politiska ledningen idag faktiskt gör det. Det finns också tecken på att det eventuellt inte kommer att funka. Men många kompetenta och intelligenta människor arbetar faktiskt för att det ska göra det.

  3. Att förklara att någon text är ”sann” annat än från författarens eget perspektiv är att tro blint på vad varje Tom, Dick, Harry and Jimmy skriver. Jag har också läst Det förlorade landet (flera år sedan) och tog in att boken är politisk och att Rosenberg är disillusionerad. Det är en bok om en mans syn. Boktiteln visar bara att Göran Rosenberg tillåter sig billiga och överdrivna tricks a la skräppressen, ungefär som Jimmy Carters förkastliga och kritikerrisade hastverk. Mer kan skrivas om Göran Rosenberg och de antisionister som på 70-talet antingen förnekade eller försvarade PLOs dåvarande agenda.

    Eftertexten vid nyutgåvan tycker jag lyser av andra billiga tricks, som är invävda i berättelsen om besöket till mosterns begravning. Rosenberg kan skriva men har problem med att hålla bort sina invanda små politikspikar. Skulle vara intressant att se vad Anna tycker om den.

  4. Anna! Som vanligt har du inte läst det du uttalar dig om. Att du säger dig inte vilja bli sammanblandad med dem tyder oxo på att du inte heller har läst Avraham Burg. Själv har jag bara läst kapitlet i Haaretz (Jpost?) men jag har läst Rosenberg. Både boken och det nu tillkomna slutorden.

    Såvitt JAG förstår är bägge dessa herrar för en tvåstatslösning. Dessutom anför de i princip samma argument som du fäktade för ett antal bloggposter sedan.

    Väljer man att aktivt blunda för åsikter som ens kan MISSTÄNKAS strida mot de egna så kommer man att missa mycket av de goda tankar som tänkts i världen.

    Att du väljer att göra det är givetvis helt upp till dig, men det är givetvis beklagansvärt att du missar åsikter som är desamma som du själv uttryckt. De kanske t.o.m. skulle kunna skärpa upp din egen argumentation…

  5. Jag tycker det är VÄLDIGT konstigt, människoföraktande och alldeles förfärligt att ”Palestinska terrorister skjuter raketer över muren”.
    Framförallt då det är rena slumpen var raketen landar.

    Jag skall dock läsa boken. Men ”sann”? Det kommer jag inte att tro en sekund. Liksom jag inte tror med någon annan skrift mer än möjligen ett provsvar från lab. Nä, förresten, inte det heller, på sin höjd hög sannolikhet.

  6. A-K Roth, Nämen är Rosenbergs bok politisk!? Vilket konstaterande! Och dina uttalanden i frågan är förstås strikt opolitiska och neutrala? Och vilka är inte desillusionerade idag!? Skrattretande kommentar. Men Rosenberg slapp i alla fall att bli kallad antisemit, det var ju fint 😉
    Du tycker att det är ett billigt trick att väva in berättelsen om besöket till mosterns begravning. Själv tycker jag att det är ett lysande grepp som tydligt visar på det sjuka i hela situationen.
    ”Min moster Bluma är begravd, tänker jag, och med henne en av de sista länkarna till den generation som efter kriget sökte sig till Israel för att befria sig från ghettot och övervinna Auschwitz. Föga anade hon att hon skulle dö innanför murarna till ett nytt ghetto – i fruktan för ett nytt Auschwitz”. Kan det uttryckas bättre?

  7. Eftersom man av tidsbrist måste prioritera vad man läser och inte läser (se ”Om mig”) så läste jag alltså Avraham Burgs bok när den kom ut, men är inte speciellt insatt i vad alla möjliga svenskar skriver om Israel. Om det kan man ju tycka vad man vill. Den här posten länkade specifikt till israelerna Zvi Barel och Gideon Levy, och jag tycker att det intressanta idag är att hålla sig uppdaterad om turerna kring Annapolis. För det händer en del, även om det är mycket som kan flyga i luften fortfarande – både bildligt och bokstavligt.

    Roy skriver utmärkta uppdateringar hela tiden på Al Hamatzav, så jag behöver inte anstränga mig utan kan kolla på TV istället – vilket är exakt vad jag tänker göra nu. Igår sände de delar av en väldigt intressant intervju med Khaled Mashaal som ju sitter i Damaskus och är den som egentligen styr Hamas. Syriens deltagande och inte deltagande är därför hemskt intressant.

  8. Jan E, boken är full av Rosenbergs politiska syn. Man vet var man har Rosenberg från hans egen text komplett med hans partis och kompisars tidiga samarbete med PLO och annat. Den text du länkade till blir ibland pinsamt ivrig. Men ser man det inte ser man det inte. T.ex. kan inte Göran Rosenberg hålla sig från att – efter att ha varit gäst i hemmet! – raljera i offentligt tryck om några till synes ytliga och nyrika i släkten-med-släkten som han enligt egna ord egentligen inte känner. Det i sin tur leder texten till den politiska situationen i Gaza som om någons barnsliga glädje över en digitalteveskärm eller fina hus i Israel vore ansvarigt för eländet där. (och nej, jag är själv motsatsen till prylfanatiker) Billigt tricks liksom boktiteln. Han är en politiskt skribent, Jan E. Att hylla GR som om han besatt han den enda sanningen är vad jag vänder mig emot. Men det är ju det dom gör, de ensidiga israelbelackarna som tror blint på skribenter och opinionsbildare. Och när allt är sagt och gjort har de inte hjälpt palestinier ett enda dugg.

    Annars har han ofta mycket bra insikter och skriver ofta fint om männiaskor. Delarna som handlade om mosterns liv var helt fantastiska. Ta t.x in vad han på annan plats har skrivit om Jan Myrdals antisemitism.

    http://www.rosenberg.se/myrdaldebatten.htm

  9. Allan:

    Ren sakupplysning: Inga raketer skjuts över muren. Av olika anledningar skjuts inga raketer från Västbanken, utan samtliga skjuts från Gaza (vars gräns visserligen också är bevakad med en barriär).

Kommentarer inaktiverade.