Fredsviruset

Och apropå Ynet: läste just den här debattartikeln av Gadi Baltiansky. Baltiansky leder Geneveinitativet, som jag skrivit om förut. Och inte helt oväntat säger han att antingen så bär Annapolis frukt, eller så bryter nya våldsamheter ut. Man behöver inte säga ”intifada”, det räcker så bra med raketer och oro vid norra gränsen och allmän osäkerhet.

Jag skulle vilja tillägga att även om Annapolis bär frukt så kommer våldsamheter att bryta ut, men eventuellt från ett annat håll: från dem som inte vill ha någon överenskommelse alls utan fortfarande har drömmar om Stor-Någonting.

 Är det bara jag som har associationer till Annapolis? Det var dit slavarna togs från Afrika, bland annat förfadern till Alex Haley som skrev ”Roots”. Kan inte hjälpa att jag har en ambivalent inställning till den staden, trots namnet. Om vi nu överhuvudtaget kommer dit…Saeb Erekat påpekade i intervjun som jag nämnde nedan att han inte fått någon inbjudan än. Inget datum, ingen dagordning…Men alla pratar redan om konferensen som ett faktum. Som sagt, ingen aning. Vi får väl hålla i oss och hoppas på det bästa. Har inte mycket att välja på.

