Planerat bostadsområde i Issawiya

Det finns förmodligen viktigare nyheter än den här, men jag tycker ändå att Bimkoms arbete är värt att uppmärksammas.

Ingen som besökt Östra Jerusalem kan ha missat den helt omöjliga boendesituationen. Efter kriget 1967 bodde runt 70 000 palestinier i det område som senare annekterades till Israel, idag är det officiellt runt 230 000, inofficiellt upp till 300 000. Muren som löper genom de palestinska kvarteren har bidragit till att många palestinier med blå ID-kort sökt sig till den israeliska sidan av muren av rädsla för att förlora sina rättigheter, och hyrorna har gått upp med runt 50% de senaste åren.

De planerade bostäderna kommer naturligtvis inte att lösa hela problemet – som är ett politiskt problem i byråkratisk förklädnad – men det är åtminstone en klar förbättring. Intressant är också att det är den ultraortodoxe borgmästaren Uri Lupolyansky som haft ett finger med i spelet.  Lupolyansky har flera gånger (som t ex angående arbetena vid Mughrabi Gate) bevisat att han är kapabel att lösa problem i Jerusalem. Hoppas innerligt att han fortsätter med det.

4 thoughts on “Planerat bostadsområde i Issawiya”

  1. Vad kul att du börjat blogga igen ( jag hade kvar din länk på min dator hela tiden ) Det låter bra att även palestinierna i Issawiya får ett bättre boende. (Här uppe i piteå var det frost inatt) ha det bra där nere i värmen

  2. Bra iniativ tycker jag med, men helst skulle jag se att man öppnade upp till vissa bostadsområden istället. 4 meter från min lägenhet har jag tex Al-Eizariya där många bosdadskomplex gapar tomma. Kunde de ta Jerico Road till Jerusalem skulle de vara där på en kvart…

Kommentarer inaktiverade.