Spionhistoria, forts.

Inte nog med att killen är israel, tysk, homosexuell, talar flytande arabiska, har besökt Libanon elva gånger på två år och är arresterad i samband med ett mord i Libanon – enligt Haaretz så är han dessutom muslim efter att ha konverterat till Islam 1994.

 Det börjar bli lite för bra för att vara sant. Jag har ingen omedelbar kunskap om säkerhetstjänsten, men jag vet vilka tester de gör bara på kandidater till jobb i säkerhetsrelaterade industrier. Har svårt att tro att Mossad skulle plocka en sådan här kille, om det som sägs om honom är sant vill säga. De brukar föredra mer stabila typer.

 Hörde dessutom på radion i morse att även israeliska journalister är rätt skeptiska till den här Nordkorea-nuclear material-nyheten, och anser att det rör sig om väldigt osäker information som sprids för att förvilla fienden, eller något åt det hållet. Så vi får nog ta det med en stor nypa salt så länge.

7 thoughts on “Spionhistoria, forts.”

  1. Anna, men vad menar du med förklarningen att säkerhetstjänsten ”…De brukar föredra mer stabila typer…”

    Menar du att han är ”instabil” för att han är homosexuell eller för att han konverterade till islam..?

    mvh / Ida D.

  2. Nej Ida, inte alls. Inte ur mitt eget perspektiv. Men säkerhetstjänsterna har lite andra kriterier och jag tror – med betoning på tror, jag är ingen expert – inte att de tar in folk som är ”sökande”. De vill ha folk med en väldigt stabil identitet. Men – ett stort men – det kan definitivt hända att jag har fel.

  3. Det som jag hört är som Anna säger…man söker inte, utan man blir kontaktad diskret efter väl utförd tjänstgöring i militären. Och då är det som sagt stabila typer som är prio.

  4. Men, det är känd sak att en del säkerhets agenter konverterar till islam för att vara inne, liksom kontakt och ”insider-källa”.
    Det har varit så genom alla tider fast då hade dom en annan titel (och kallades inte som säkerhetstjänsten).
    Hypotetiskt sagt, men mycket sannolighet finns i detta.

    Det är inte lätt att vara skådis, att lära sig enormt mycket av en religion för att vara trovärdig, och att samtidigt spana på människor. Han måste vara sååååå himla skicklig o flexibel att vara vart som helst, när som helst o blir VEM som helst.

    Mossad skulle aldrig offentligt anställa personer med hans ”meriter”, det är jag fullständigt överrens med er, men det gör man säkert utanför allmänhets ögon. Annars skulle man aldrig kalla sig ”säkerhetstjenstens agent”.
    Man kanske sökte just dom som kan vara bland muslimer som insider-källa med bakgrunden som är svårt att identifiera, bestämma eller misstänka.

    …Ähhh… Jag borde söka jobb i programmet ”efterlyst”, va..? :0)

  5. :o) vilken bra jämförelse av Guardian! :o)
    Personligen önskar jag inte att Nord Korea äger massförstörelsevapen, men jag är bara reserverad och tänker på alla möjliga alternativ med frågan: ”Vad kan det hända om dom verkligen äger nuklear vapen..?!”
    Man ska bomba Iran, som sitter i kö… det är jag fullständigt övertygad om, men hur mycket vet vi om regimernas vapeninnehav..? Är det tryggt att vara så säker i alla möjliga informationer o spekulationer som man får..? Journalisterna är inte experter i ämnet heller, fast dom gillar dramatiken.

Kommentarer inaktiverade.