Uppdaterat

Så, nu är vi tillbaka från semestern…ingenting som tre veckor vid olika svenska insjöar utan någon nämnvärd kontakt med omvärlden för att få lite ordning på saker och ting. Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att den klassiska typen av bloggning inte riktigt är min grej, och överlåter med värme diskussionen kring Israel-Palestinakonflikten till andra bloggforum. Istället kommer jag att lägga upp länkar till artiklar som jag skrivit och som finns tillgängliga på nätet.   

Kommentarsfunktionen är stängd, men jag håller gärna kontakt med intresserade – och identifierbara – före detta kommentatorer som vill ha någon form av personligare och mer nyanserad kommunikation än den som är möjlig i ett bloggforum.  Skriv till anna.veeder@hotmail.com om ni läser eller hör något intressant.

38 thoughts on “Uppdaterat”

  1. Anna jag hoppas att du ar tillbaka till nyar—12 september efter en sommar med barnen. trevlig sommar.

  2. Nej, det här var verkligen inte bra. Jag kan bara gissa vilka typer av angrepp du fått stå ut med de senaste dagarna. De angrepp som vi andra inte behövt läsa men som säkert sårat djupt.

    Du är stark nog att resa dig över det här, tror jag. Jag kanske mailar ngn dag. Ta hand om familjen.

    Och ha en fin sommar, igen.

  3. Ett utomordentligt trist bevis på hur lågt i tak det är i bloggosfären och hur smalt utrymmet för åsikter är.

  4. Syn att en vettig blogg försvinner. Vettiga bloggar får man leta efter, de flesta är enögda antingen det gäller vänster eller höger. Men jag behåller Anna Veder-länken på min startsida i alla fall.

  5. Jättetråkigt Anna men förstår att du tar det här beslutet. Kanske åter till hösten igen ?

  6. Riktigt tråkigt att en av de absolut mest läsvärda bloggarna tystnar. Den har känts som ett ljus i ett mörker av enögda bloggar -editerat-.
    För de som inte läst den redan vill jag rekommendera Amos Oz kloka lilla bok: ”How to cure a fanatic”, mer aktuell än någonsin.

  7. Förstår helt och fullt Ditt beslut. Beklagar att en del inte kan förstå, att påtvingad tystnad inte är detsamma som medhåll. Gör dock som flera andra – behåller länken till din blogg.

    Ser dock fram emot Din kommande bok… 😉
    Ha nu en riktigt skön sommar !

  8. Man måste vara hårdhudad för att överleva på Internet, vilket innebär att bloggar tyvärr ger en mycket skev bild av vad folk i allmänhet tycker.

  9. men du menar väl inte att du lägger ner bloggen? – editerat-br />
    Det är ju synd och skam i så fall.
    vänlig hälsning,
    Markus

  10. Tack allihop för att ni bryr er. Jag kom bara fram till att jag inte tänker betala vad som känns som ett för högt personligt pris för nöjet att få yttra mig.
    -editerat-

  11. Synd att du slutar. Jag hade just upptäckt din blogg och tyckte den var intressant.
    Skrämmande att du slutar p.g.a. den smutskastning andra i bloggosfären utsatt dig för. Men en del människor tål inte att andra människor har en annan världsbild och andra åsikter än dem själva. Och de är beredda att gå mycket långt för att stoppa sina meningsmotståndare.

  12. Nej nej nej! Stäng inte! (Jo, om du känner så förstås.) Låt inte arrogansens och ignoransens gaphalsar tysta din röst. Stäng hellre av kommentarmöjligheten och strunta i vad folk tycker och tänker. Din röst behövs.

  13. Thomas, du har ratt. Men jag ar inte sa hardhudad och tycker att det ar hemskt obehagligt att hangas ut och spottas pa. Jag har inte sagt att jag aldrig fortsatter, men idag ar det bara for mycket. Sorry. Jag ar inte nagon hogt uppsatt person, jag ar bara en liten tjej fran Uppsala med tre barn i Israel. That’s it. Jag klarar inte av den har forfoljelsen.

  14. Om ni inte kan utföra en normal DIALOG, här och där på bloggen, då kan man tänka sig hur möjligt är det att ni bidrar till FRED mellan två nationer, länder – Palestina/Israel..!
    (ni, menar jag palestinier & israeler, inkl. pro).
    Tragiskt att se er bägge, om hur delas ni upp i två homogena grupper där ni sitter o talar med er själva, och samtidigt påstår om att ni vill ha FRED i MÖ..!
    Oavsett intellegens, varje människa begår misstag. Och oavsett hur stor/liten misstag har du gjort Anna, ändå tycker jag att det var ostiligt, osmakligt, grovt och fegt att hänga upp dig som måltavla där alla kan kasta stenen, men ändå att du blir avstängd & frustrerad att förklara dig o att vara deltagande i dialogen.

    Det kan jag inte stödja, oavsett vilket misstag man har gjort, o oavsett om människa är israel eller palestiniern.

    Säg som Arnold Swartzneger:
    ”I be back…!” :0)

  15. För det andra blir det märkligt när man anser enskilda vänsterbloggare, stå som representanter för vänstern i stort. Vänstern är bred. Ser man till den svenska vänsteropinionen är den, enligt senaste SOM-undersökningen, mer tolerant än andra opinioner, mot både muslimer och judar. Och man är, vilket är relevant här, den strömning i samhället som är mest positiv till en fredlig lösning på konflikterna i Mellanöstern. Det är viktigt att ha i åtanke, när man brännmärker vänstern i stort på grund av enskilda vänsterdebattörer.
    För det andra, till Anna. Om du, av någon anledning, skulle ha vägarna förbi Uppsala får du gärna höra av dig. Jag skulle gärna diskutera Mellanöstern mer med dig då det känns som att du är en av få aktiva debattörer som orkar ha en rimlig, sammansatt bild av händelseförlopp. Det är också därför det är så trist att du slutar, din röst är viktig. Hoppas att du fortsätter göra diverse gästinhopp på andra bloggar, tidningar eller andra offentliga fora.

  16. Anders, tack. Jag kommer till Uppsala i slutet av juli, men jag har tre ungar med mig 🙂 men har du lust att åka kanot eller bada samtidigt så vore det jätteroligt.
    Men något bloggande blir det inte för min del av samma skäl som jag nämnt tidigare, åtminstone inte på ett tag. Jag behöver lite tid att tänka över vad jag egentligen vill med skrivandet och vart jag vill komma någonstans. Så snart jag vet – förmodligen mot slutet av augusti – så mailar jag er alla som varit så jättehyggliga och skrivit till mig. Ni är underbara allihop.

    Jag släpper inte igenom fler kommentarer nu, den här posten är stängd. Finito.

    Anna

  17. Trist du försvinner, Anna. Bättre mångfald än enfald, så även bland bloggarna… Det blir tomt att inte längre kunna följa din blogg!

  18. Tråkigt!!!!! Jag hoppas att alla inlägg är kvar (även om jag inte höll med om mycket/ibland det mesta).

  19. Jag är fortfarande i chocktillstånd efter den här historien (parashat mapat mezeg ha-avir). Din blogg var en ö av förnuft i ett hav av fanatism. Lycka till med vad du än hittar på i fortsättningen!

  20. Kul att du är tillbaka! Verkligen! Hade jag inte haft dig inlagd i RSS-läsaren hade comebacken gått mig helt förbi.

  21. Anna, det var överraskning att öppna den här sida och se nya artiklar..! Fantastisk överraskning!
    Men, kanske, borde man inte vara förvånad heller, när man redan vet att du är verkligen en pärla!
    Riktig bra och otroligt intressanta artiklar :o)
    Tack! Nu kommer jag att svänga regelbondet här och att kika om du har skrivit någonting nytt… :o) Jag är såååå glad att du är tillbaka! :o)

    mvh / Ida D.

  22. Hej Anna !

    Blev uppriktigt glad och överraskad, när jag klickade på ”Din” länk – som jag av nå´n anledning låtit vara kvar i länkfältet – och ser till min förvåning och glädje att Du återkommit med nya alster från Din horisont.

    Varmt välkommen tillbaka !

    🙂

  23. Tur att det finns en skola for barnen. Nu far du val gora goda macker at dom pa morgonen o sen sa kanske du far lite lite tid for bloggen. valkommen tillbaka.

  24. Tack ni trofasta…jag tänker hålla det på en nivå av ett inlägg i veckan så länge, utan kommentarsfunktion. Annars tar det över hela skrivandet och då blir det inga artiklar…har ni frågor eller kommentarer så skriv till mailadressen ovan.

  25. Hej Anna och välkommen hem igen ,ville bara säga att jag är glad att du skriver igen ,
    kram på Amnon

Kommentarer inaktiverade.